Noem Cyberpunk 2077 gewoon een early access-game 

Noem Cyberpunk 2077 gewoon een early acces-game 2020-12-14T10:42:39
Cyberpunk 2077 is inmiddels verkrijgbaar, maar de release was en is één grote bende. Volgens Jacco had Cyberpunk 2077 een ‘early access’-titel genoemd moeten worden.

In mijn eerste vijftien uur in Cyberpunk 2077 verloor ik mijn penis, verdween mijn kleding en reed mijn motor uit zichzelf voetgangers aan. Andere PU-redacteuren hadden acht crashes binnen een uur, regelmatige vastlopers en gelanceerde auto’s. Cyberpunk 2077 is duidelijk nog niet af, en het wordt tijd dat ontwikkelaars daar eerlijk in zijn.

Cyberpunk 

Dubbel gevoel

Voor iemand die dit soort blockbustergames vaak voor of op release speelt én een vrij hoge tolerantie voor bugs heeft, voelt Cyberpunk 2077 als een uitzonderlijke situatie. Voor het eerst wordt een anders fantastische ervaring écht belemmerd door technische problemen die een heel dubbel gevoel bij de lancering van deze game opwekken. Enerzijds vergaap ik me aan het krankzinnige oog voor detail en de all killer, no filler-filosofie voor quests, anderzijds ga ik constant dood omdat vijanden door objecten lopen of m’n beeld vastloopt.

Begrijp mij niet verkeerd: het is heel makkelijk om af te geven op ontwikkelaars. Even een hatelijke tweet sturen of losgaan op YouTube is (helaas) zo gedaan. Zo bleek ook afgelopen week weer, toen Cyberpunk-fanatiekelingen eerst een Game Informer-redactrice epilepsie opwekkende video’s stuurden omdat ze een valide probleem aan de kaak stelde, om vervolgens CD Projekt voor rotte vis uit te maken toen bleek dat de game vol zit met bugs. Hoewel de problemen significant zijn, bereik je in beide gevallen he-le-maal niets.

Cyberpunk 

Early access is prima

Veel constructiever is de discussie of dergelijke releases wel ‘volledige’ releases genoemd mogen worden, oftewel gewoon speelbaar op de platformen waarop ze verschijnen. Laten we eerlijk zijn: werp één blik op de PlayStation 4- en Xbox One-versies van de game, en je concludeert dat die definitie niet van toepassing is op Cyberpunk 2077. Night City is met al z’n complexe systemen een maatje te groot voor deze consoles en biedt een significant andere ervaring dan die op de PS5, Series X en vooral de PC.

CD Projekt Red had daarom de game wederom uit moeten stellen – met nog veel meer crunchtijd en onrustige aandeelhouders als gevolg – óf gewoon eerlijk moeten zijn door Cyberpunk 2077 een early access-game te noemen. Dat laatste klinkt wellicht vreemd voor zo’n megalomane blockbuster-singleplayer-RPG, maar eigenlijk is het natuurlijk heel normaal. Fortnite beleefde z’n beste tijden als bètatitel en dit jaar veroverde Phasmaphobia de Steam-ranglijsten als earlyaccess-titel. Er is helemaal niks mis mee om je game of enkele versies, zeker na zo’n rotjaar, als ‘early access’ te bestempelen.

Cyberpunk

Bovendien schept het veel meer duidelijkheid voor de speler, want hoe weet je in godsnaam wanneer je wél gerust Cyberpunk 2077 voor de PS4 kunt halen? Door alle patch notes heen ploegen of playthroughs kijken in de hoop dat je geen bugs meer ziet? Dacht het niet. Steam heeft daar een veel beter model voor, namelijk een pagina waarop de ontwikkelaar moet aangeven wat de game momenteel biedt, wanneer de volledige release is en – het allerbelangrijkste – wat de uiteindelijke versie garandeert.

Dan is het natuurlijk nog de vraag of alle problemen verholpen worden. Velen wijzen naar The Witcher 3: Wild Hunt, die patch na patch ontving en nu wonderschoon is. Die vergelijking gaat echter niet op. Ten eerste waren de problemen veel minder significant dan bij Cyberpunk 2077 en van een andere aard: Geralt bleef weleens haken achter een boom of Roach spawnde soms op een dak, maar de game crashte niet regelmatig en tikte niet de 15fps aan als de consoles het zwaar kregen.

Ten tweede hoefde CD Projekt toen enkel rekening te houden met de PS4- en Xbox One-consoles, waar die nu ‘last-gen’ zijn en er vier krachtigere consoles beschikbaar zijn. De vraag is dus of het de moeite is om de ervaring op de oude consoles te verbeteren, zover dat mogelijk is. Het is een zure realiteit voor iedereen die nog geen next-gen console heeft kunnen bemachtigen.

Cyberpunk 

Ingewikkelde reviewsituatie

Je vraagt je haast af of de verantwoordelijkheid niet bij ons van Power Unlimited ligt. In een zeker opzicht wel, want zodra je als platform opmerkt dat er iets goed mis is met bepaalde versies van de game, moet je dat natuurlijk direct melden. Aan de andere kant was de reviewsituatie nogal…ingewikkeld. Zo kwam de code anderhalve week voor release pas beschikbaar – ik moet er niet aan denken om Cyberpunk 2077 binnen die tijd te moeten doorgronden – en kregen we net als andere platformen alleen een PC-code opgestuurd van onze Poolse vrienden.

Het gevolg was dat de PC-versie een dikke 90 scoort op Metacritic, en daar kan ik me op een high-end monster zeker wat bij voorstellen, maar zonder ook maar één review van de consoleversie. Iedereen die afgelopen vrijdag de game in zijn of haar oude console stopte kwam daarom bedrogen uit. Wéér een goed voorbeeld waarom je beter even kunt wachten met het kopen van de game.

 

Wake up, Samurai

Dat is tegelijkertijd ook het ding: niet iedereen volgt het gamenieuws en gamereviews zo op de voet. Om mij heen hadden mensen de game vrolijk besteld, om daarna bij mij te klagen dat de game elk uur crasht. Dat kan trouwens ook in je voordeel werken, want sommigen geven geen hol om resolutie en framerate, en treffen door puur geluk misschien wel minder bugs dan anderen. Dat is ook helemaal prima natuurlijk, zolang je maar geniet.

Maar game-ontwikkelaars en -uitgevers moeten in dit soort bizarre situaties wel eerlijker zijn. Breng de game uit als early access, of erken de problemen tenminste publiekelijk. Dat is wat zowel de ontwikkelaars als de spelers verdienen. En het helpt een beetje wanneer ik met brute kracht uit Night City word getrokken door het meest afgrijselijke geluid dat ik ooit heb gehoord na het klaren van een missie. Dus CD Projekt: Wake up, Samurai. Tijd voor verandering.

REACTIES (64) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord