Niets dan respect voor het moderne Ubisoft 

Niets dan respect voor het moderne Ubisoft 2020-05-04T11:10:45
Michel had vroeger geen hoge pet op van Ubisoft, maar tegenwoordig vindt hij dat de uitgever enorm goed bezig is. Vanwaar die omslag in mening? Dat legt hij hieronder uit.

In de jaren 90 kon ik een aantal games van de Franse uitgever zeker waarderen. De allereerste Rayman kocht ik samen met een gloednieuwe PlayStation, en tot op de dag van vandaag vind ik dat een van de beste platformers ooit. Ook spellen als Buck Bumble en S.C.A.R.S. mochten er zeker zijn. In de jaren 00 kwam het bedrijf met een aantal gigantische hits op de proppen, waaronder Assassin’s Creed en Raindbow Six.

Rayman

Franse melkkoeien

Vooral in het vorige decennium begon ik Ubisoft wat minder te waarderen. Het bedrijf molk zijn hitfranchises behoorlijk uit – vooral Assassin’s Creed was hier slachtoffer van. Na de eerste twee delen zat er weinig vernieuwing meer in en de nieuwe elementen die wel werden toegevoegd, sloegen de plank veelal mis. Daarbij zaten een aantal van de games in deze reeks vol met bugs en begonnen veel openwereldgames van de uitgever op elkaar te lijken. Zowel in AC als Far Cry beklom je torens om zo talloze icoontjes op een wereldmap te laten verschijnen. Gaap.

Ik had nog een ander probleem met Ubisoft, dat geheel persoonlijk en oneerlijk tegenover het bedrijf is: ik vond ze zo verdomd Frans overkomen. Wanneer ik bijvoorbeeld vlak voor E3 tijdens hun persconferentie in de zaal zat, vlogen de dansende panda’s en gebrekkig Engels sprekende werknemers (of directeurs) mij om de oren. Als ik ergens wel een hekel aan heb, is het aan dingen die Frans aanvoelen. Het slaat nergens op en het zijn vast allemaal aardige mensen, maar ik kan mijn gevoel hierin niet veranderen.

Assassin's Creed Syndicate

Het nieuwe Ubisoft

De laatste jaren is mijn mening over Ubisoft langzaam maar zeker omgeslagen. Daar heeft het bedrijf hard zijn best voor gedaan. Niet speciaal om mijn mening bij te laten draaien natuurlijk, maar Ubisoft had sowieso imagoproblemen en hoe het daar mee om is gegaan, is indrukwekkend.

Zo heeft de uitgever zowel Assassin’s Creed als Far Cry weer op het juiste spoor gezet. Far Cry is sinds deeltje vijf echt een leuke shootterreeks geworden en voelt niet meer aan als Assassin’s Creed in first-person. Assassin’s Creed zelf is nu een soort actie-RPG, met levendige spelwerelden en elke keer weer een nieuwe setting. Settings die ook nog eens prima het midden houden tussen realiteit en fantasie. Dat er niet jaarlijks een nieuw deel uitkomt, helpt daar vast ook aan mee. Is het perfect? Nee, maar wel telkens weer de moeite waard, en met een stijgende lijn in kwaliteit.

Ubisoft heeft volgens mij goed gekeken naar andere westerse studio’s en daarvan geleerd. Assassin’s Creed is tegenwoordig duidelijk een liefdeskindje van de oude versie van de franchise en The Witcher 3. Ook lijkt het bedrijf de universele uitstraling van Nintendo beter door te hebben: games voelen niet langer zo verschrikkelijk Frans aan, maar als universele producten die voor een breed publiek leuk zijn.

Assassin's Creed Valhalla

Maar er is meer waar we Ubisoft om kunnen prijzen. De manier waarop het bepaalde franchises een uitermate lange levensloop geeft, is namelijk ook indrukwekkend. Rainbow Six Siege, de The Division-games, For Honor: allemaal worden ze van diverse gratis updates en betaalde uitbreidingen voorzien, waardoor de spellen terecht langdurig goed blijven verkopen en een grote fanbase opbouwen. Dat zie ik persoonlijk liever dan elk jaar een nieuw deel; het is ook nog eens beter voor de portemonnee van de speler.

Vreemde sprongen

Doordat al deze facetten nu als een goed geoliede machine lopen, komen de soms vreemde sprongen van de uitgever ook wat beter tot hun recht. Welke uitgever bedenkt het nu om gamers acht uur lang naar een livestream te laten kijken van een kunstenaar die artwork maakt? Bij het oude Ubisoft had ik hier mijn ogen bij opgehaald, maar doordat het bedrijf de laatste jaren klantvriendelijk en kwalitatief hoogstaand overkomt, kon ik het wel waarderen. Zeker aangezien dat soort rollen binnen de ontwikkeling van een spel normaliter niet zoveel aandacht krijgen.

Nu de grote franchises van de uitgever helemaal in orde zijn, mogen ze van mij wel weer wat vaker experimenteren. Gods & Monsters zou een mooie nieuwe IP kunnen worden en hopelijk keert Rayman ook weer terug. Probeer wat vaker nieuwe dingen uit, en drop het weer net zo snel als het dreigt te mislukken. Volgens mij heeft de uitgever duidelijk voor dat laatste gekozen bij Skull & Bones, dat van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Ik vind het best.

Rainbow Six Siege


Nee, deze blog wordt niet gesponsord door Ubisoft. Ik krijg geen geld van uitgevers, en daarbij zouden ze een artikel waarin ik de Engelse uitspraak van Yves Guillemot hekel vast niet goedkeuren. Met de recente aankondiging van Assassin’s Creed Valhalla – waar ik ook weer erg zin in heb – viel mij gewoon op dat mijn mening over het bedrijf de afgelopen jaren een stuk positiever is geworden. Dat hebben ze toch maar mooi voor elkaar gekregen!

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord