Moeten Loot Boxes in games verboden worden? 

Moeten Loot Boxes in games verboden worden? 2017-10-16T14:45:59

Middle-Earth: Shadow of Mordor is uit en blijkt een verdraaid goede game te zijn. Het is echter ook de spil in de nieuwste microtransacties-discussie, namelijk die van Loot Boxes. Je kunt in de game deze boxes kopen en je krijgt vervolgens random orcs en wapens toegevoegd aan je arsenaal. De ophef komt met name door de laatste uren van de game, die erg veel grinding vereisen om te voltooien. Althans, je hebt sterke orcs en wapens nodig om de laatste obstakels te overkomen en die vindt je het snelst in Loot Boxes. Het verbaast inmiddels niemand meer dat je de ingame currency ook kan kopen voor echt geld.

Hebben Warner Bros. en Monolith Productions de beruchte ‘ACT IV’ expres minder leuk gemaakt zodat we de portemonnee zouden trekken? Het is een discussie die veel gamers maar ook andere ontwikkelaars zoals DICE op scherp heeft gezet. Critici roepen al instanties op zoals de ESRB (het Amerikaanse ratingbureau voor games) om een aparte waarschuwing te maken voor Loot Box-games omdat ze gokken promoten. Uh, oké, daar ben je me kwijt…

Vorig jaar schreef ik al een blog over microtransacties in Triple A-games. Ik ben geen fan van het systeem maar begrijp dat het geïmplementeerd wordt in free-to-play games. Als een game leuk is geef ik de makers graag mijn geld en geen enkele goede game hoort gratis te zijn. Waar het echter bullshit wordt is in een Triple A-game, oftewel een game waar je gemiddeld 60 euro voor betaalt. Niet alleen maakt het je basisgame minder compleet, het voelt meestal gekunsteld aan. Marketingafdelingen van uitgevers spinnen zich helemaal kapot in persberichten en video’s om ons uit te leggen dat de microtransacties de gameplay niet beïnvloeden en je alleen visuele opsmuk geven. Maar Shadow of War doet dat niet en geeft je werkelijk een voordeel tijdens het spelen van de game. En dat is mijn grootste probleem met microtransacties: gamedevelopers worden verleid om hun game minder leuk te maken, zodat wij verleid worden om de portemonnee te trekken. Loot Boxes zoals in Shadow of War maar ook andere goede games zoals Overwatch, zullen altijd smetvlekken zijn op de ervaring. We hebben decennia aan games die bewijzen dat er veel leukere systemen zijn om beloningen uit te delen in een game!

Greed is good

De ESRB legt in zijn reactie uitstekend uit waarom Loot Boxes niet onder gokken vallen. Ten eerste is er niet de angst dat je geld verliest want je krijgt altijd prijs. Dat het niet altijd de prijs is die je wilt, is jammer maar ook dat is vanaf het begin duidelijk. Loot Boxes zijn minder te vergelijken met fruitautomaten en meer met pakjes ruilkaarten of een speelgoedautomaat bij de supermarkt. Om die reden heeft regulering vanuit de EU ook weinig kans. Ik raad iedereen aan om deze Twitter-thread van Vlambeers Rami Ismail te lezen voor meer interessante details daarover.

Is er dan echt niets dat we ertegen kunnen doen? Jazeker, maar je gaat het niet leuk vinden: koop geen Loot Boxes! Stem met je portemonnee; speel Shadow of War helemaal zonder microtransacties. Of koop de game helemaal niet en laat daaruit blijken dat je er niet van houdt. Het betekent dat je een boel games gaat missen dit najaar, maar het is het beste signaal dat je de industrie kan geven. Laat me deze blog eindigen zoals ik het een jaar eerder ook deed: ik betaal liever 10-20 euro meer voor een game als dat betekent dat ontwikkelaars kappen met dit soort ongein.

REACTIES (80) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord