Microtransacties in Triple A games zijn altijd bullshit 

Microtransacties in Triple A games zijn altijd bullshit 2016-09-13T11:50:53

Overwatch is een van de leukste games die ik dit jaar gespeeld heb. Het is verfrissend kleurrijk, heeft genoeg persoonlijkheid en de gameplay is ook nog eens fun. Maar er zit een grote smetvlek op, naar mijn mening, en dat zijn de vrij schaamteloze microtransacties. Je kunt via lootboxes nieuwe content vrijspelen waaronder zelfs nieuwe skins voor de personages. Deze lootboxes speel je met ieder gestegen level vrij óf je betaalt 99 cent ervoor. Een minuscuul bedrag en je kunt nota bene binnen een uur spelen zelf een lootbox vrijspelen. Niettemin irriteert het met na maanden spelen nog steeds omdat ik vind dat het niets te zoeken heeft in een Triple A game.

Overwatch

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet overkomen als zo’n zuinige Hollander die het liefst alles gratis wil. Ik geloof dat elke goede game geld mag verdienen, of dat nu Final Fantasy XV is of Candy Crush Saga. Gamedevelopers werken keihard aan deze games en we leven in een kapitalistische samenleving; geld moet van hand gewisseld worden. En als de game goed is doe ik dat graag!

Waarschijnlijk ben je het tot nu toe met mij eens, maar ik durf nog een stap verder te gaan. Ik geloof zelfs dat microtransacties voor gratis games een goed betaalmodel is. Het is vergelijkbaar met de regels van een kermis. Alleen al eentje bezoeken is een spektakel; felle lichtjes, vrolijke muziek en overal zie je prijzen. Maar je hebt pas echt plezier op de kermis als je geld uitgeeft. Kleine bedragen voor spelletjes die bedrieglijk makkelijk lijken. Aan het eind van de avond kom je met een veel lichtere portemonnee thuis maar dan heb je wel die fucking Pikachu-knuffel na 20 keer grijpklauwen. Zo'n systeem hoeft niet slecht te zijn zolang je goed beseft dat je vroeg of laat moet betalen.

Het is hier waar mijn eerste bezwaar tegen microtransacties in Triple A games vandaan komt: je hebt al betaald voor je game! Veel zelfs! En microtransacties zijn per definitie niet een verrijking van de content, zoals DLC dat in essentie is (crappy DLC is een onderwerp voor een andere blog). Microtransacties bieden je alleen eenvoudiger toegang tot content.

metal gear solid V

Mijn tweede bezwaar is dat veel Triple A games zich niet lenen voor microtransacties, in het bijzonder de echt grote titels. Games zoals Assassin’s Creed Syndicate en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain doen hun uiterste best om je onder te dompelen in een andere wereld. Van de fotorealistische omgevingen tot aan de historische details en muziek. En dan bots je toch vroeg of laat met je neus tegen een paywall aan en vraagt de game hoeveel euro je wilt uitgeven. Weg illusie! Geen wonder dat studio’s en uitgevers dergelijke systemen amper promoten in hun marketingcampagnes of er vluchtig achteraan roepen dat je de game prima kunt spelen zonder microtransacties. Maar is dat wel zo?

Dit brengt me naar mijn derde en meest ernstige bezwaar. Als microtransacties de oplossing zijn… moet je eerst een probleem maken. De meeste free-to-play games gaan in het begin lekker snel en vervolgens vertraagt de progressie totdat het frustrerend wordt en je geld gaat betalen om shit te versnellen. Hetzelfde systeem zie je nu steeds vaker terug in games zoals Overwatch. De eerste paar levels gaan vliegensvlug en na level 20 vertraagt de boel en moet je staren naar een progressiebalk die nét iets te lang nét iets te weinig groeit.

Ondertussen heeft Blizzard in World of Warcraft: Legion en Diablo III RPG progressiesystemen tot een kunst verheven. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze geen leuker systeem voor unlockable extra’s konden verzinnen dan een surprise ei!

Assassin's Creed Syndicate

Ik herhaal het want het is nogal belangrijk: als je game microtransacties nodig heeft is het waarschijnlijk niet zo leuk om het zonder te spelen. En dat staat haaks tegenover de premium kwaliteit die Triple A games in principe moeten bieden (crappy Triple A games is een onderwerp voor een andere blog).

Dit zijn de redenen waarom ik denk dat microtransacties in Triple A games altijd bullshit zijn. Misschien ben je het er niet mee eens maar dan heb ik goed nieuws voor je: steeds meer Triple A games hebben microtransacties dus het lijkt erop dat we eraan gewend moeten raken. Persoonlijk betaal ik liever 10-20 euro meer voor mijn game als dat betekent dat ze kappen met dit soort ongein.

REACTIES (53) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord