Is Google Stadia nu al geflopt

Is Google Stadia nu al geflopt? 2020-02-13T11:39:51
In november vorig jaar lanceerde Google Stadia, de cloud gaming-dienst die eindelijk de wereld zou veroveren. Bijna drie maanden later blijkt dat het allemaal vies tegenvalt. Is Stadia nu al geflopt?

Bij de aankondiging was Stadia te mooi om waar te zijn, net zoals alle cloud gaming-diensten die eraan voorafgingen. Manager Phil Harrison vertelde trots hoe Google Stadia de industrie zou veranderen met games die overal speelbaar zijn, het overbodig worden van gaming hardware en revolutionaire features als games delen via links. Harrison schiep de verwachting van een werkelijke Netflix-equivalent van games, een megavet concept natuurlijk. In de praktijk werd Stadia echter het equivalent van Kinect: een technisch onstabiel product met slechte ondersteuning.

Google Stadia

Desastreuse lancering

Stadia ging op z’n zachtst gezegd niet zo best uit de startblokken, als je het al een volwaardige lancering kan noemen. Stadia bleek namelijk helemaal niet te draaien om een all you can eat-model dat bijvoorbeeld Netflix - en eigenlijk elke streamingdienst ter wereld - hanteert, maar leunt op de ouderwetse losse verkoop van games. Los van het feit dat je games voor de volle mep moet aanschaffen, is het tot op heden enkel mogelijk om gebruik te maken van Stadia via een Stadia Pro-abonnement. Pro geeft je toegang tot 4K-resoluties, HDR, 5.1 suround en een aantal gratis titels, zoals Rise of the Tomb Raider. Je betaalt dus maandelijks om, los van een aantal gratis games die je waarschijnlijk al hebt gespeeld, games te mogen kopen. Een van de vermelde features is letterlijk het “overal kunnen kopen van games”, wat een feest!

Heb ik dan genoeg aan een Pro-abonnement en Red Dead Redemption 2 om de game in volle glorie op m’n 4K-televisie te knallen? Helaas, daar zijn de zeer matige Stadia-controller en een Chromecast Ultra voor benodigd, die samen met drie maanden Stadia Pro en Destiny 2 werden geleverd in de Founder’s Edition. Jawel, Google’s ‘hardwareloze’ platform is gebonden aan hardware als je zoals veel gamers op het grote scherm wil spelen. Daar gaat de lage instapdrempel voor de doelgroep die geen zin heeft om honderden euro’s uit te geven, maar misschien wel een keertje wil paardrijden in die bekende cowboygame.

En de teleurstellingen hielden niet op. Zo raakten sommige Chromecast Ultra’s ernstig oververhit, kwamen toegangscodes veel te laat - waardoor mensen twee volle dagen moesten wachten - en draait Stadia zoals verwacht niet altijd even stabiel, afhankelijk van je locatie en verbinding. Wellicht de meest absurde teleurstelling is het feit dat sommige games helemaal niet in native 4K draaien via Stadia Pro, maar zoals in het geval van Destiny 2 bijvoorbeeld opgeschaald worden vanaf 1080p op medium settings. Ook kiest de dienst bij Red Dead Redemption 2 tussen 4K en 30fps óf 1080p en 60fps, afhankelijk van de verbindingskwaliteit. Dat klinkt wellicht als mierenneukerij, maar hogere framerates zijn wat mij betreft de enige reden om een pc boven een console te verkiezen. Daarbij beloofde Google dat Stadia krachtiger zou zijn dan de One X en PS4 Pro bij elkaar. Niet dus.

Red Dead Redemption 2

Dagen zonder updates

Zand erover zou je denken. Er zijn immers genoeg streamingdiensten die slecht lanceerden en later bijtrokken. Dat is juist het punt, want hoewel velen Stadia in november het voordeel van de twijfel gaven, is er in de tussentijd amper iets verbeterd. Op Reddit klagen bezitters over het gebrek aan updates met features die Google had beloofd, zoals ondersteuning voor iOS en Android (los van Pixel-telefoons), die megavette Assistent die je helpt als je vast zit in een game en het nog vettere State Share, waarmee je levels in games direct deelt met anderen. Maar ook 4K-ondersteuning voor browsers en family share zijn dingen die bezitters van Stadia Pro binnen hun proefperiode niet gaan meemaken. Dat is eeuwig zonde, want het zijn juist de aspecten die cloud gaming onderscheiden van ‘traditioneel’ gamen.

Daarbij moest Stadia een platform worden waarop ‘de laatste games’ een muisklik van je verwijderd zijn, maar ook dat valt vies tegen. Momenteel zijn er slechts 27 games beschikbaar – let wel, om te kunnen kopen – waarvan een groot deel al een tijd uit is of gewoon niet zo interessant is voor de gemiddelde gamer. Het vooruitzicht is zo mogelijk nog droeviger, met slechts drie titels die er écht uitspringen: Doom Eternal, Cyberpunk 2077 en Baldur’s Gate 3. Hele vette titels, maar ga je ze echt op Stadia aanschaffen? Wellicht dat het toekomstbeeld verandert als Google begint met het aankondigen van de 120 games die dit jaar op het platform zouden moeten verschijnen. En dat aantal is helemaal niet zo indrukwekkend als het klinkt in vergelijking met andere platformen.

Het wordt sowieso tijd dat Google meer gaat communiceren over Stadia. Wanneer komen de beloofde features? Wanneer komt de gratis versie? Wat zijn de exclusieve titels? Communicatie is essentieel bij een innovatieve dienst als Stadia, en hoe langer het duurt, des te negatiever wordt het sentiment. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Google een dienst laat vallen of minimaal ondersteunt, terwijl de focus naar het volgende paradepaardje schuift.

Stadia

Comeback

De toekomst van Stadia ziet er dus niet rooskleurig uit, maar het platform is nog niet verloren. Zo lanceert de gratis versie van de dienst ergens dit jaar, een uitstekend moment om het te herintroduceren met nieuwe aankondigingen van features en games. Zorg dat de verbinding optimaal is, ondersteun zoveel mogelijk platformen en controllers, kom met meer exclusieve games en haal bijvoorbeeld Epic aan boord om mensen gratis Fortnite te laten spelen, en wie weet wordt Stadia toch een succes.

Google moet echter wel opschieten, want de concurrentie zit het bedrijf op de hielen. Te beginnen met Nvidia, een partij die sterke banden heeft met talloze fabrikanten, uitgevers en ontwikkelaars, en zojuist GeForce Now heeft gelanceerd. Het grote voordeel van Now is dat je toegang krijgt tot je eigen games. Of je ze nou op Steam hebt gekocht of ergens anders, Nvidia laat spelers voor 4,49 euro per maand al aangeschafte games in de cloud spelen, zonder dat daar een game-pc aan te pas komt. Daarnaast is er een gratis versie beschikbaar, en ik kan je vertellen dat Apex Legends bij mij als een zonnetje draait.

Dan heb je Microsoft met xCloud, dat dit jaar in theorie over Stadia heen gaat walsen. Dat heeft vooral te maken met de unieke positie van het bedrijf en hoe die past bij de verwachtingen van een Netflix-achtige dienst. Met Xbox Game Pass heeft het bedrijf namelijk al een bibliotheek met ijzersterke games klaarstaan, zowel van eigen studio’s als van derde partijen. Zodra xCloud lanceert is er een fantastisch aanbod aan games, met titels als Halo Infinite in het vooruitzicht. Heb je geen Game Pass? Dan kun je net zoals met GeForce Now aan de slag met eigen games, in plaats van ze opnieuw te kopen.

Xcloud

Een flop?

Is Stadia dan nu al een flop? Het is nog iets te vroeg om dat te stellen. Bovendien valt niet te ontkennen dat de techniek zeer indrukwekkend is, en dat deze alleen maar strakker wordt. Cloud gaming is daadwerkelijk de toekomst, maar Google moet écht gas geven om Stadia niet in stille dood te laten sterven.

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord