"Ik heb niks met indies!"  

"Ik heb niks met indies!" 2014-09-13T13:23:59

Laat ik even duidelijk maken dat de quote in de titel van deze blog niet van mijzelf is. Ik heb namelijk wel iets met een hoop indiegames. Ik ben fan van artsy spelletjes met vage betekenissen, en ik vind experimenten op het gebied van games hartstikke interessant. Games als Dear Esther en Gone Home zijn hier perfecte voorbeelden van. Daarnaast vind ik een meedogenloze game als FTL of Hotline: Miami heel fijn, al eindigt dat uiteraard met een dikke ragequit en een controller die in een rechte lijn op een muur afvliegt.

De bovenstaande quote is iets wat ik vaak om me heen hoor, en dat vind ik jammer. En ook een beetje raar. Ik wil met deze blog geen indie vs. triple-A oorlog ontketenen, want die discussies worden al veel te vaak zonder resultaat gehouden. Triple-A games kunnen megavet zijn, en indiegames kunnen megavet zijn. Klaar. Dat is allemaal een kwestie van smaak en genrevoorkeuren en ik vind beide dan ook vet. Wat ik vreemd vind is het afschrijven van het volledige vlak van indiegames in één beweging. De genres van indies lopen net zo ver uiteen als die van triple-A games, en zelfs nog een stuk verder. Er zijn indie racegames, fighters, shooters, platformers, RPG's, point-and-clicks, shoot 'em ups, beat 'em ups, en dan nog eens alle indies die die genres door elkaar smijten. Er is voor elk wat wils, zelfs als je een die-hard fan bent van een specifiek genre. Zeggen dat je niets hebt met indies is dan wat kort door de bocht. Als je een paar triple-A games niet vet vindt, dan schrijf je de volledige AAA-wereld toch ook niet af?

Dear Esther

Voor een hoop mensen komt het neer op het feit dat ze goede graphics missen bij indiegames, en dat snap ik. Een hoop gamers zitten niet te wachten op een simpel vormgegeven 2D-spel, maar willen zich kunnen verliezen in een prachtig vormgegeven wereld waar alleen triple-A studio's budget voor hebben. Volkomen begrijpelijk, iedereen zijn ding. Ik vind mensen graphichoeren noemen dan ook onzin. Toch zijn 'slechte graphics' absoluut geen vaste factor in indiegames, en zijn games als Brothers: A Tale of Two Sons en Deadlock voorbeelden van indies die prachtige 3D omgevingen hebben. Anderen gaan volledig voor online multiplayer, en willen dat een game een grote userbase heeft zodat ze nooit verlegen hoeven te zitten om tegenstanders. Snap ik ook. Gelukkig zijn games als Awesomenauts en Lethal League goede voorbeelden van hoe ook indies op het gebied van multiplayer grote succesen kunnen behalen. Het komt er op neer dat er een hoop vooroordelen aan indiegames vastkleven die inderdaad soms kloppen, maar vaak genoeg ook niet.

Indies en en triple-A games beginnen steeds meer naar elkaar toe te groeien. Veel kleine studio's brengen hun eerste game uit via Kickstarter of IndieGoGo. Wanneer zo'n spel een succes wordt, wordt de volgende game vaak in eigen beheer uitgegeven, met een groter budget. Ook wordt de scheidingslijn tussen indie en triple-A steeds vager. Neem bijvoorbeeld het uitsluitend digitaal uitgegeven Outlast, dat zweeft tussen het zijn van een indie en een grote titel. Die game is inmiddels een van de grootste en meest succesvolle horrorgames van nu, en werd ook nog eens ontwikkeld door mensen die meewerkten aan spelletjes als Uncharted en Assassin's Creed. Daarom stel ik voor dat we ophouden met het beoordelen van games door dwingende termen als "indie" en "triple-A".

FTL: Faster than Light

 

Sommige spellen vind je vet, sommige spellen vind je niet vet. Sommige games zijn recht door zee semi-realistische shooters, anderen zijn emotionele portretteringen van een gezinsdrama. Of die games nu gemaakt worden door een kleine ontwikkelaar die werkt vanuit een blokhut in Transsylvanië, of een megastudio in L.A. met een helikopterplatform op het dak, dat maakt niet uit. Laten we games beoordelen op wat ze zijn en op wat ze wel of niet goed doen, en niet op het label dat ze opgeplakt krijgen. Schrijf een indiegame niet af omdat het een indie is, schrijf hem af omdat je de gameplay mechanics niet goed vindt, de artstyle je niet aanspreekt, of gewoon omdat je geen zin hebt in een puzzelgame die per se moet gaan over de psychologische problemen van een naaktslak. Net zoals je dat bij een triple-A game zou doen.

REACTIES (92) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord