Gamen met een slecht richtingsgevoel zuigt 

Gamen met een slecht richtingsgevoel zuigt 2020-04-13T09:51:53
Jacco is een aardige jongen en hij kan heus wel iets, maar wat hij niet kan, is de weg vinden. In het echt én in games, en dat zuigt.

Ik heb een slecht - zo niet geen - richtingsgevoel. Voordat je denkt: ja, ik ook, ik verdwaal zelfs op plekken waar ik al heel m’n leven kom: stuur me in mijn eigen woonplaats een zijstraat in, draai me drie keer rond, en ik weet letterlijk niet meer waar ik ben. Al helemaal op trip of een weekend weg naar een grote stad denken mensen dat ik een grapje maak als ik de verkeerde kant op loop, maar het is echt waar. Ook in games, en dat is verschrikkelijk irritant en tegelijkertijd hilarisch.

Control

Hopeloos verdwaald

Het is in de ene game erger dan de andere, maar omdat spelwerelden steeds groter worden lijkt het alsof navigeren ook steeds lastiger wordt. Ieder jaar komen er weer gigantische openwereldgames uit en ook in van oudsher hyperlineaire titels als Uncharted kun je tegenwoordig verschillende paden kiezen. Dat een uitgever roept dat haar nieuwe game de allergrootste spelwereld ooit heeft, geeft mij al de zenuwen - los van dat de omvang van een wereld niet zoveel zegt over de kwaliteit ervan. Gelukkig heb je in veel games een minimap en kun je in alle rust de rode lijn volgen. Heerlijk.

Het zijn vooral de games die minder de focus leggen op een GPS en verkenning stimuleren waarin ik hopeloos verdwaal. Neem Control: een geweldige game, maar tijdens het reviewproces heb ik bijna m’n controller uit het raam gegooid omdat ik cónstant de weg kwijt was. De kaart hielp geen hol – als er een BAFTA was voor de slechtste kaart in een game, dan had Control die zonder twijfel gewonnen – dus was ik overgeleverd aan mijn uitzonderlijk slechte richtingsgevoel.

Control

Nu is je verdwaald voelen onderdeel van deze game, maar voor mijn gevoel was de wereld van Control één groot labyrint dat alsmaar verandert. Het is niet dat ik niet oplet; ik zie gewoon niet welke kant ik vandaan kwam. Het helpt natuurlijk ook niet dat de soms buitensporig sterke vijanden blijven respawnen als je even heen en weer loopt, en dat ik als klap op de vuurpijl een bug had waardoor ik écht niet een bepaald gebied kon bereiken. Om gek van te worden.

In de meeste games kun je op je eigen tempo de boel verkennen en komt het in mijn geval met een YouTube-video wel goed. Het wordt pas echt een probleem wanneer er haast bij geboden is, zoals bij de Resident Evil 2-remake vorig jaar. Het stressniveau stijgt drastisch wanneer Mr. X op je af stampt en ondertussen de juiste weg vinden was voor mij soms niet te doen. M’n jongere broer, die wel gezegend is met richtingsgevoel, schreeuwt op dat soort momenten de juiste richtingen, waarbij ik ze paniekerig probeer op te volgen en alsnóg verkeerd loop. Als ik dit had gestreamd, dan was het geweldige content geweest.

Resident Evil 2

3D vs. 2D

In first-person titels gaat het niet veel beter. In Minecraft graaf ik tunnels die voor m’n gevoel in China uitkomen en maps bestuderen in Call of Duty is een moeizaam proces. Nu speel ik redelijk wat potjes Call of Duty en stijgt m’n K/D naarmate ik de levels beter leer kennen, maar met name in de eerste weken lijkt het alsof iedereen alle goede uitkijkpunten al kent, terwijl ik ze als een kip zonder kop pas net aan het ontdekken ben.

Grappig genoeg gaat het in tweedimensionale games stukken beter. Metroidvania’s gaan me behoorlijk goed af; in Ori and the Will of The Wisps was de weg vinden een fluitje van een cent. Gewoon een beetje rondspringen met dat kleine beestje en je komt er wel. Het is natuurlijk ook makkelijker als je een hele dimensie mist. Links, rechts, boven en onder: de bestemming kan nooit ver zijn en over het algemeen zijn tweedimensionale spelwerelden minder groot dan driedimensionale.

Ori

Oefenen

Er is ook een keerzijde aan deze medaille, want videogames zijn natuurlijk een prachtige manier om te ‘oefenen’ met de weg vinden. Neem de wereld van Red Dead Redemption 2, die zó realistisch is dat je aan de hand van de natuur bepaalde herkenningspunten opmerkt. Zo was er een moment dat ik gewoon m’n pi… uh paard achterna liep en opeens een boom herkende die me naar een oud kamp leidde. Achievement unlocked.

Ook Zelda: Breath of the Wild is met zijn rustgevende, wilde vlaktes een fantastische manier om te leren navigeren. De wereld is simpelweg overzichtelijk en niet helemaal volgebouwd met hoge gebouwen of verborgen tunnels. Je zoekt gewoon een hoge bergtop op, kijkt even rustig om je heen en neemt een leap of faith richting je bestemming. Of je dwaalt gewoon wat rond en ziet wel wat er op je pad komt, want dat is het fijne aan Breath of the Wild: je hoeft helemaal niks en dat werkt motiverend.

Dat games kunnen helpen bij dit soort dingen komt niet uit de lucht vallen. Deze studie zet bijvoorbeeld verschillende bestaande onderzoeksresultaten uiteen en komt tot de conclusie dat first-person shooters je ruimtelijke vaardigheden kunnen verbeteren. Ook het spelen van Portal 2 helpt hier volgens een andere studie mogelijk bij. Helemaal waterdicht zijn deze bevindingen niet, want je kunt moeilijk twee groepen mensen jarenlang tot in detail volgen, maar het zijn in ieder geval bemoedigende resultaten.

Red Dead Redemption 2

Drama

Dus wie weet komt het – als ik mezelf een beetje uitdaag – ooit nog wel goed met me. Nu is het echter nog steeds een drama. Zelfs in het vrij lineaire Final Fantasy 7 Remake loop ik tien seconden nadat we de hoek om zijn gegaan bij Jessie’s huis nog de verkeerde kant op. Dus bij deze mijn vraag: ben ik de enige die áltijd de weg kwijt is in games, en in het echt? En hoe kan ik deze real-life skilltree uitbreiden? Ik heb jullie nodig, PU-vrienden.

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord