Durf te experimenteren, Sony PlayStation! 

Durf te experimenteren, Sony PlayStation! 2021-04-13T12:09:53
Door het succes van games als Uncharted, The Last of Us en God of War lijkt PlayStation tegenwoordig synoniem te staan met filmische third-person actiegames. Daar geniet Michel erg van, maar hij mist ergens ook de experimentele games waar het bedrijf groot mee is geworden.

Hoge bomen vangen veel wind. Daarmee wil ik maar zeggen dat het ergens gemakzuchtig is om op de marktleider af te geven; Sony heeft overduidelijk veel goede stappen gezet om zo’n gigant te worden binnen de console-industrie en doet dat nog steeds. Tegelijkertijd mogen we best kritiek hebben op de marktleider; aangeven waar het beter kan en mogelijke toekomstige pijnpunten op voorhand spotten.

Filmische games

Ik ben geen insider en kan niet in de keuken van PlayStation kijken, laat ik dat voorop stellen. Van een afstandje lijkt het er in ieder geval op dat Sony het de laatste paar jaar redelijk op safe speelt. Mede dankzij het extreem goede werk van Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us), Sony Santa Monica (God of War) en ook ‘ons’ Guerrilla (Horizon Zero Dawn), staat PlayStation haast synoniem met grootschalige en filmische third-person actiegames.

God of War

Natuurlijk hebben bovengenoemde spellen en titels als Ghost of Tsushima, Days Gone en Spider-Man allemaal een andere setting, maar je kunt ook duidelijke parallellen trekken tijdens het spelen. Het gaat wat ver om al deze titels als homogeen te bestempelen, maar het riedeltje van in het rond schieten of hakken terwijl de camera vlak achter het hoofdpersonage hangt, afgewisseld met filmische en vaak emotionele scènes, is inmiddels bekende kost. Critici en gamers bejubelen bovenstaande games en geheel terecht zijn het dan ook verkoopsuccessen. Daar zit het geld dus, zo weet ook Sony. Het bedrijf lijkt zich daar dan ook voornamelijk op te blijven focussen.

Onlangs bracht Bloomberg een reportage naar buiten waarin valt te lezen dat er mogelijk aan een nieuwe Uncharted en zeer waarschijnlijk zelfs aan een remake van The Last of Us wordt gewerkt. Aan de ene kant popel ik nu al om ze te spelen, maar aan de andere kant begint het nu wel erg voorspelbaar te worden. Ik kan intens genieten van dit soort spellen, maar tegelijkertijd heb ik aan één of twee van dergelijke releases per jaar wel genoeg. Het zijn supervermakelijke en indrukwekkende achtbaanritten, maar de rest van het jaar speel ik – bij gebrek aan een betere beschrijving – het liefst gamey games, in plaats van de hoofdrol in een epische, virtuele film.

Ghost of Tsushima

Lekker weird

Samengevat: een balans hierin is wenselijk, en die balans begint voor mijn gevoel te veel naar de ‘epische releases’ te kantelen. Het helpt niet mee dat Sony Japan Studio eerder dit jaar min of meer werd gesloten (al blijft Astro Bot-maker Team Asobi gelukkig wel bestaan). Japan Studio was dé hofleverancier van weirde spellen, van LocoRoco en Gravity Rush tot PaRappa the Rapper en Vib-Ribbon. Kijkend naar de releases van de studio op Wikipedia wordt meteen duidelijk dat de studio de afgelopen jaren al veel minder games ontwikkelde. Een sluiting zat er dus wel een beetje aan te komen, maar dat maakt het niet minder treurig.

Sony heeft zijn hoofdfocus met de filmachtige, epische games gevonden. Die vielen in het verleden bij mij juist zo goed in de smaak omdat ze een fijne afwisseling boden op de experimentele spellen, titels die uniek waren en die je nergens anders kon ervaren. Dié combinatie is waar PlayStation voor mij voor staat. Wat dat betreft verwoordde voormalige PlayStation-CEO Shawn Layden het een E3 of zes geleden perfect toen hij over Vib-Ribbon praatte: ‘Het was geen verkoopsucces van miljoenen exemplaren, maar dat is niet het punt. Vib-Ribbon was niet bang om tegen de stroming in te gaan. Het was moedig in zijn ambitie en gaf gamers een compleet nieuwe ervaring.’ Een betere beschrijving van Sony in de jaren 90 en de eerste helft van de jaren 00 is er wat mij betreft niet.

Leer van het verleden

Het huidige Sony doet mij een klein beetje denken aan Microsoft tien jaar geleden. De Xbox 360 was een groot succes en het bedrijf besloot een aantal interne studio’s te sluiten – het dacht genoeg te hebben aan de paar grootste franchises (Halo en Gears bijvoorbeeld) en verder op de talloze third-party releases te leunen. We weten allemaal hoe dat is afgelopen: Microsoft is nu pas weer écht aan het opkrabbelen en heeft talloze studio’s moeten opkopen en oprichten om de komende jaren weer unieke, exclusieve content te kunnen leveren. Sony is nog lang niet zo diep gezonken als Microsoft toen – het bedrijf heeft nog altijd veel meer studio’s dan Xbox tien jaar geleden – maar enige waakzaamheid lijkt mij toch gewenst.

Daarbij lijkt Microsoft nu juist naar de tegenovergestelde kant te kantelen. Door de focus op Game Pass brengt het bedrijf iets vaker kleinere, experimentele releases uit om het aanbod op de service zo breed en gevarieerd mogelijk te maken. Daar is Microsoft op dit moment allesbehalve zaligmakend in overigens, maar ik vind deze wisseling van strategie wel opvallend en interessant. De tijd gaat leren of beide bedrijven hier goed aan doen. Nogmaals; ergens in het midden ligt wat mij betreft de gouden combinatie.

LocoRoco

Nog niet te laat

Het is logisch dat Sony blijft investeren in goed lopende franchises als The Last of Us, Uncharted, God of War en Horizon – toch zeker nu een aantal van die reeksen ook verfilmd gaan worden. Ook ik wil de nieuwste delen spelen. Maar alsjeblieft Sony, vergeet niet dat al die kleinere, experimentele games die jullie in het verleden hebben uitgebracht, onderdeel uitmaken van onze liefde voor jullie. Het waren vast niet allemaal verkoopsuccessen, maar samen leverden ze iets op wat misschien wel veel kostbaarder is: een sterk imago dat een breed scala aan gamers aanspreekt. PlayStation was dé plek waar je de meest vreemde en unieke ervaringen kon verwachten, naast de gebruikelijke kwalitatief hoogstaande triple-A-games. Herinner mij daar op de PlayStation 5 alsjeblieft aan, voordat ik het voorgoed vergeet.



REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord