Disney+ gaat keihard falen en dat is helemaal niet erg 

Disney Plus gaat falen en dat is helemaal niet erg 2019-09-04T16:53:51

Disney is best wel leuk. Ze maken mooie, betoverende producties die fantasierijke verhalen tot leven brengen met behulp van innovatieve visuele effecten. Of het nu nieuwe, originele verhalen betreft of gewoon shot voor shot remakes van klassiekers, ze weten me vrijwel altijd in die bioscoopstoel te krijgen en daarvoor verdient de mediagigant zeker een pluim. Well done Disney, je weet altijd weer het geld uit mijn portemonnee te kloppen. Chapeau, Disney. Chapeau...

Ondanks het grote succes in de bioscoop zie ik Disney+, de streamingdienst die eind dit jaar ook naar Nederland komt, alleen maar falen en dat gaat uiteraard niet zonder reden gebeuren. Allereerst pompt Disney maar liefst 500 miljoen (!!!) dollar in zijn streamingservice. Van dat astronomisch bedrag gaat een vijfde naar de Star Wars-serie The Mandalorian en ook de Marvel-series krijgen een flinke hap van dat budget. Daar is in wezen niets mis mee. Disney kan zijn investering makkelijk terugverdienen als miljoenen mensen een abonnement van zo'n 7 euro per maand nemen, maar dat is nou juist het punt. Ik denk niet dat iedereen meteen staat te springen om een lidmaatschap.

Disney+ gaat het streaminglandschap nóg verder versplinteren en het is ondenkbaar dat men als makke lammetjes massaal de knip trekt voor meerdere diensten. Ik noem maar een Netflix, Amazon Prime, Hulu, DC Universe, Videoland en later HBO Max en Apple TV. Kom op, je gaat me niet vertellen dat jij je zuurverdiende geld zomaar aan bovenstaande mediabedrijven gaat geven zodat je alle content die zij aanbieden rustig kan kijken.

Precies, je gaat gewoon downloaden, je wendt je tot piraterij. In het ergste geval betaal je een tientje per maand voor een VPN en slurp je alle content van de streamingsdiensten rustig binnen. Of, als je toch een beetje legaal wil doen, je wacht tot je favoriete serie volledig uitgebracht is, neemt een abonnementje van een maand, kijkt alles snel en je zegt hem weer op. Het is ongekend naïef van Disney om te denken dat mensen structureel geld gaan betalen voor hun dienst én al die andere diensten.

Om die reden probeert Disney zich uiteraard te onderscheiden van de concurrentie met originele content. Met een deel van die content hebben ze denk ik wel wat potentiële bangers in huis; The Mandalorian ziet er veelbelovend uit en ook het idee om het MCU uit te breiden met series is een vrij briljante move. 'Wil je het alsmaar ingewikkelder wordende MCU nog kunnen volgen? Dan moet je wel echt onze series gaan kijken want die mengen zich naadloos in het filmuniversum.'

Briljant inderdaad, maar met bovenstaande content alleen ga je de streamingstrijd echt niet winnen. Daarom wordt ook nog eens aandacht besteed aan exclusieve content die in een gezinssetting bekeken kunnen worden. Zo wordt er content gebracht rondom solide Pixar-franchises als Monsters Inc., Toy Story en The Muppets én worden doodgebloede concepten als Home Alone en het verschrikkelijke Hannah Montana teruggebracht. Ook gaat Disney vrolijk verder met het shot voor shot remaken van zijn tekenfilm-klassiekers, te beginnen met Lady and the Tramp. De remake krijgt geen bioscooprelease, maar komt alleen uit op Disney+.

Hierdoor zal Disney+ na de release in november echt wel wat volk aan zich weten te binden en uiteraard gaat die 7 euro per maand exponentieel groeien, waardoor er zeker wat goeie centen verdiend gaan worden. 'Hook your target audience with a relative cheap product of decent quality, then crank up the price!' Niet alleen een veelgebruikt motto onder drugsdealers, maar sinds jaar en dag ook het credo van de grote mediabedrijven. Kortom, op korte termijn zal Disney+ ongetwijfeld wat geld in het laatje brengen, maar op lange termijn zie ik deze dienst keihard falen en daar is uiteraard helemaal niets mis mee. Er zijn tenslotte genoeg VPN-diensten out there, dus ik ga even kijken welke het beste bij mijn wensen aansluit.

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord