Waarom moet je RollerCoaster Tycoon 4 eigenlijk links laten liggen? 

In RollerCoaster Tycoon, een spel wat we allemaal kennen en van houden, heb je de vrijheid om je eigen park te ontwerpen, precies zoals jij dat wilt. De ontwerpen van je achtbanen waren slechts gelimiteerd door natuurkunde, het geld dat je park genereerde en je fantasie. Je was volledig vrij om je park in te richten hoe jij het wilde. En je had tegelijkertijd de uitdaging om alles in je park zo gladjes te laten verlopen als mogelijk. En terwijl je dat allemaal deed moest er ook voldoende geld binnenkomen om je nieuwe creaties te kunnen betalen. Al met al een complex tycoon spel met een hoop vrijheid. RollerCoaster Tycoon 4 mobile [url=http://www.gamesdust.nl/index.php?id=240]kent geen enkele van deze aspecten[/url].

Ik hoop echt dat de PC versie echt 'compleet anders' is zoals beloofd. Gewoon een fullprice game. Dan is het voormij toch een instabuy! :P

Games zoals deze en Dungeon Keeper verdienen een mooie opvolger en niet een dumbed down Hayday kloon. Wat vinden jullie?

Veel games maken tegenwoordig gebruik van dit fenomeen. Zo zijn er games die beperkt gratis te spelen zijn en waarvoor je verschillende maps of karakters kan kopen voor extra speelervaring. Dit model wordt ook wel Freemium genoemd.

Andere games hebben de mogelijkheid om met geld het spelverloop te versnellen. Als je dit spel tegen anderen kan spelen geeft dit je natuurlijk wel een oneerlijk voordeel. Dit wordt ook wel Pay2win genoemd.

Valve pakt het weer anders aan en bied, tegen betalen en via vrijspelen leuke extra's zoals hoeden in Team Fortress of skins voor de verschillende heroes in Dota 2.

De manier waarop Valve ingame aankopen die is best onschuldig en heeft geen effect op het uiteindelijke spelverloop. Met zo'n verdien model heb ik weinig problemen. Maar bij bijvoorbeeld Dungeon Keeper Mobile of het recent uitgebrachte RollerCoaster Tycoon 4 mobile is de game gewoon opgezet om de speler zo veel mogelijk geld af te trogellen. Bij veel van die spellen zijn er mensen die er vele tientallen euro's insteken. Lucuratief voor de publishers. Die zo per speler veel meer verdienen dan de 15 euro die de game maximaal waard zou zijn in de winkel, bij een tradidtionele fullprice release.

Het gevolg hiervan is dat er de laatste tijd veel studio's dit soort games de markt opgooien. Dit om maar mee te kunnen graaien. De kwaliteit en fun factor van dit soort spellen is meestal ondermaats. De daadwerkelijke diepgang van het spel is die van een velletje papier op z'n best.

Het erge is nog wel dat eens mooie series zoals SimCity, RollerCoaster Tycoon, Dungeon Keeper, The Sims en Age of Empires er door besmet raken. Hierdoor is de kans op een goede opvolger in de serie een stuk kleiner. Ook het talent en de recources die studio's hieraan besteden kan niet ingezet worden op AAA titels in dezelfde reeks.

IMHO is de populariteit van dit verdienmodel langzaam de kwaliteit van games aan het ondermijnen. Omdat hier uiteindelijk meer geld in zit.

Wat denken jullie ervan?

ANTWOORDEN (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord