Twee (of drie) problemen bij Nintendo 

Nu het stof van woede, frustratie, teleurstelling en verwarring na de E3 presentatie van Nintendo langzaamaan is neer gedwarreld, wil ik even een paar stappen terugnemen en op een afstand kijken naar een trend bij Nintendo. Een problematische trend die zich tijdens deze E3 goed heeft geopenbaard.

Een cocon genaamd Direct
De Nintendo Directs zijn heel erg gaaf. Ze bieden regelmatig een kleine presentatie met vette content voor een breed publiek. Bovendien kan Nintendo zijn prachtige, soms rare eigenzinnigheid tonen (denk aan de bananentros, Shibata in een Layton-outfit, etc.). Om dit te concept toe te passen in de E3 is zowel geniaal als idioot (en dit jaar was een schrijnend voorbeeld van idioot).
Het is geniaal omdat je er een breder publiek mee bereikt dan alleen de trouwe kijkers en journalisten van de E3. De Direct wordt immers ook beschikbaar gesteld op de Nintendo eShop en Nintendo laat er geen gras over groeien door dit aan de mensen met een Nintendo console (3DS of Wii U) bekend te maken middels meldingen, mailtjes en andersoortige berichten. Het bereik is dus vele malen groter dan alleen de hardcore gamer. Iedereen die Nintendo een warm hart toedraagt kan het makkelijk en op z'n dooie gemak (in z'n cocon) kijken.
Het is een grote cocon, gemaakt voor een breed publiek, maar hierin ligt de crux. Door een breed publiek aan te willen spreken op de E3 bereik je veel, maar niet veel (snap je?). Iedereen haakt af als een kinderspel wordt getoond (Just Dance bij Ubisoft is een standaard plaspauze om maar een voorbeeld te noemen). Bij de E3 moet je als producent knallen met spectaculaire titels en niet met kinderlijke titels zoals Animal Crossing Party, Skylanders, etc. Op de E3 moet je als producent uit je cocon springen, je vleugels spreiden en je tonen als de ware vlinder die je bent (romantische taal, niet waar?). Het zijn immers de gamers met de luidste mond en de grootste (althans, de meeste toegewijde) portemonnee.
Het meest idiote van de hele presentatie was dat deze een 16+ rating had van PEGI, dus al die kinderen (waar deze E3 presentatie voornamelijk op gericht was) mogen/kunnen het niet eens zien! Om jezelf voor je kop te slaan zo dom.
Het concept van de Direct moet en kun je niet één op één toepassen in de E3, omdat dit publiek kritischer is. Nintendo is door de Directs gewend geraakt te preken voor eigen parochie en dit heeft ze blind gemaakt voor derden.

De pendulum van Nintendo
De ene keer zwaait 'ie naar links, de andere keer naar rechts. De pendulum. Afgelopen jaar hadden we een fantastisch jaar voor de Wii U. De E3 presentatie van 2014 zat bomvol gave, kwalitatieve aankondigingen van Wii U spellen, maar de 3DS leek een beetje onder te sneeuwen (dit wist Nintendo in de loop van het jaar wel te corrigeren met Pokémon, New 3DS en Majora's Mask). Maar ik focus me bij dezen op de E3 presentaties. Want dit jaar lijkt het de Wii U die aan het kortste eind trekt. Alle games die getoond werden waren vorig jaar(!) al getoond of in een andere Nintendo Direct en er werd geen enkele nieuwe content getoond. Denkt Nintendo dat we Alzheimer hebben? En dat Star Fox er matig uitziet en blijkbaar slechte controles heeft is hartverscheurend (die wordt sowieso uitgesteld naar 2016). Blijkbaar weet Nintendo nog steeds niet de juiste balans te vinden als het aankomt op de E3 presentaties.

Amiibo
Als laatste probleem wil ik toch de Amiibo aankaarten. Althans, het is niet zozeer een probleem als wel een doorn in het oog (ik hoor je denken: dat is toch een probleem? - Shut up!). Persoonlijk geef ik niet zoveel om Amiibo's. Ik heb er thuis één staan en vind dat meer dan voldoende. Het zijn leuke figuurtjes / collectibles en hebben af en toe leuke extra's. An sich is er dus niks mee, maar het is de constante aandacht die ernaar uitgaat dat mij frustreert. Ik wil niet zien hoe twee volwassen mannen urenlang praten over hoe leuk en hoe gaaf de toepassingen van Amiibo's zijn. Het is als een chefkok die een geweldig hoofdgerecht voorschotelt en vervolgens een uur lang gaat praten over de ketchup. Het is iets extra's. Je gaat niet uren praten over iets extra's.
Bovendien heeft het geen zijn om zoveel aandacht te schenken aan Amiibo's, want die dingen zijn godverdomme nergens te verkrijgen. Alleen de lucky few kunnen er van genieten.
Zit er content bij een spel voor Amiibo's bij? Prima, voor je kijken doorlopen.

Zoals zoveel Nintendo fans die nu met hun handen in hun haren zitten, heb ik (ook als zovelen) ervoor gekozen m'n handen uit m'n haren te halen en mijn frustraties van me af te typen. Ik ben benieuwd wat jullie van deze punten.

Yours truly,

Nassov

ANTWOORDEN (2) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord