Ga naar inhoud

Jaarlijkse gamesequels, goed of de doodsteek van de industrie?


Jizzy

Aanbevolen berichten

Ik wil hier even een punt aanstippen waar iedereen een andere mening over heeft: jaarlijkse gamesequels. Ik hoor redelijk vaak dat dit op een gegeven moment de doodsteek wordt van de creativiteit en innovatie in de game-industrie. Anderen vinden het eigenlijk wel prima, aangezien je dan snel weer content voor je nieuwe spel krijgt, en de gaten ertussenin worden dan opgevuld met DLC. Nu wil ik jullie mening horen over deze trend in de game-industrie. Stelling: Jaarlijkse sequels vernietigen de creativiteit en innovatie van de franchise. Persoonlijke mening: Zelf vind ik dit verschillen per franchise. Naar FIFA en alle andere jaarlijkse sportspellen kijk ik al tijden niet meer om (en laten we wel wezen, sportspellen zijn allesbehalve creatief en innovatief), juist vanwege die jaarlijkse sequels. Ik speel zulke spellen wel eens bij vrienden, en ik kan nou niet zeggen dat ik significant verschil merk tussen de verschillende spellen. Hetzelfde geldt voor Call of Duty. Ja, de sequels worden door 2 verschillende studio's gemaakt, en daarom is er wel enig verschil tussen de verschillende delen, maar dat is vooral in de singleplayer; de multiplayer voelt hetzelfde aan, zelfde gameplay met slechts minieme verschillen, die je, als je zit te gamen, eigenlijk niet eens merkt (vb: heel leuk dat ze verschillende killstreaks verzinnen, maar de bekendste worden het meest gebruikt, en in elk deel na World at War lijken die op elkaar). Assassin's Creed vind ik een twijfelgeval. Met Revelations was ik niet echt tevreden, omdat het weer een jaarlijkse sequel was waarbij het verhaal, het hele spel eigenlijk, een beetje geforceerd voelde. Brotherhood was dan misschien voor een groot deel dezelfde setting als AC2, maar was innovatiever (recruits, multiplayer, stad herbouwen) dan Revelations (Constantinopel, hookblade, en een gimmicky eerstepersoonmodus). AC3 vond ik ook minder, maar dat kwam zeker niet door de nieuwigheden (setting, hoofdpersoon, naval battle), dat kwam doordat Connor een oninteressant kutpersonage is. Met AC4: Black Flag dat een jaar na AC3 volgt, heb ik gemengde gevoelens. Het nieuwe deel is te snel gekomen; Persoonlijk vind ik dat er minstens 2 jaar moet zitten tussen hoofddelen uit een gameserie (en bij Battlefield langer, minstens 3; BF4 is te snel gekomen omdat EA geld ruikt). En het is vooral voortbreien op bestaande gameplay-elementen, van wat ik tot nu toe heb gezien, maar ik ben er alsnog wel redelijk enthousiast over, omdat ze de goede punten pakken en die zo uitbreiden dat het wel echt voelt als een nieuwe sequel, en voor wat ik tot nog toe heb gezien vind ik de setting (y'arr, piraten!), wereld en de hoofdpersoon tof. Overige franchises met jaarlijkse kan ik nu even niet opnoemen omdat ik ze ben vergeten, maar deze 3 franchises en categorieën zijn denk ik wel de belangrijkste in de industrie met jaarlijkse sequels. Dames en heren, jullie mening? Hou het graag een beetje serieus. En let even op: we hebben het hier over games; boeken, films en tv-series zijn een ander verhaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...