ZombiU

ZombiU 2013-02-14T14:57:11
Een nieuwe console verdient een handjevol sterke launchtitels. Naast Nintendo's New Super Mario Bros. U en NintendoLand krijgt de WiiU een derde en exclusieve game toegeworpen... van Ubisoft! Weet ZombiU zowel de aanschaf van de WiiU als het spel zelf te rechtvaardigen?

De zombie-moeheid is momenteel nog niet toegeslagen, maar het is opvallend om te zien hoe de wandelende doden nog altijd een belangrijke positie weten te veroveren in de game-industrie. Naast Call of Duty, Sleeping Dogs en The Walking Dead, is nu ook Ubisoft geïnfecteerd met het zombie-virus en brengt ZombiU uit. Een launchgame voor een nieuwe, familievriendelijke console van Nintendo nota bene! Gelukkig is ZombiU allesbehalve een spel dat meelift op het succes van zombiegames, maar een origineel en bijzonder enge survival-horror game geworden en zich bovendien helemaal thuisvoelt op de WiiU.

Alt text

Multi-tasken

De gimmick bij uitstek van de WiiU is natuurlijk de Gamepad. Deze iPad-achtige controller laat je een ander beeld zien dan je op je TV zult zien. In ZombiU geldt het lekker in de hand liggende apparaatje als radar en inventory. Terwijl je door de angstaanjagende stille straten van London loopt, zal je radar automatisch de omgeving regelmatig scannen op zombies. Is er een zombie in de buurt, dan hoor een 'bliep'-geluidje en zie je een rode stip op je schermpje verschijnen. De paniek slaat pas echt toe, als de rode stip steeds dichterbij komt en jij nog altijd staat te gissen waar deze ondode zich momenteel bevindt in de duisternis. Gauw zul je je zaklamp erbij pakken, die je met een tik op het scherm aandoet, en tot de ontdekking komen dat dat grommende geluid inderdaad zo dichtbij was als je dacht: de zombie staat amper twee meter van je vandaan!
Hoogstwaarschijnlijk ben je regelmatig door de zombie geraakt voordat je 'm met je cricketbat dood wist te slaan en zul je wel in je inventory moeten kijken of je toevallig nog een medkit op zak had. Op je Gamepad tik je het inventory icoontje aan en op je TV zul je jouw hoofdpersonage vanuit third-person perspectief in z'n tas zien graaien. Maar, terwijl jij zo bezig bent met die medkit selecteren op je Gamepad, zul je niet doorhebben dat er op de TV inmiddels een zombie vlak achter je is komen staan. Je ontdekt dit te laat en bent binnen een fractie van een seconde getransformeerd tot mede-ondode. Je zult wel móeten multi-tasken, wil je overleven in het door zombies overspoelde London.

Alt text

Genadeloos

Het zombies bevechten gaat dus niet van harte in ZombiU. Je zult altijd een cricketbat en een pistool met in ieder geval 6 kogels op zak hebben, maar geloof me, die kogels ga je bewaren en die cricketbat is lang niet zo sterk als je gehoopt had. Een zombie legt, zoals het een klassieke zombie betreft, pas echt het loodje als het hoofd in zijn geheel is verwijderd van het lichaam. Dit duurt echter minstens twintig seconden in ZombiU en reken maar dat je die tijd niet zult hebben zodra er meer dan twee zombies in de buurt zijn. Een tactiek bedenken is noodzakelijk. Persoonlijk zocht ik altijd een nauwe gang of deuropening op, waardoor ik de zombies één voor één wist dood te slaan. Dit ging echter zelden met succes. Doodgaan is vrijwel een gewoonte in ZombiU. Ben je meer dan twee, soms drie, keer geraakt dan ga je geheid dood en wordt je terug geteleporteerd naar waar je het spel begon: een schuilplaats in een winkelcentrum. Ikzelf hield het niet langer dan hooguit een halfuur uit voordat ik weer werd gedood en op zoek moest gaan naar mijn verzombificeerde vorige ik, om zo mijn bij elkaar gespaarde spullen terug te krijgen (meestal een kogel of acht, één blikje fris en heel soms een kruisboog of shotgun).

Alt text

Onaf

Jammer genoeg betekent het feit dat ZombiU een launchgame is, ook dat het spel niet helemaal netjes is afgemaakt. Het verhaal heeft bijvoorbeeld niet veel om het lijf. Het hoofdpersonage is logischerwijs niet gezegend met een echte persoonlijkheid, je zult tenslotte meerdere malen doodgaan en dus meerdere personages onder controle hebben, maar dat de rest van het verhaal ook zo ongeïnspireerd is, is zonde. Hoewel er enkele mysterieuze personages en achtergelaten brieven zijn rondgestrooid door het spel heen, wordt hier niet al te veel mee gedaan. Ook zijn er hier en daar wat glitches te vinden en laadtijden verschijnen soms op belachelijke punten. Gelukkig doet dit niet veel af aan de algehele ervaring die je met ZombiU zult opdoen. Omdat doodgaan zo makkelijk gaat, zul je banger dan ooit tevoren zijn voor de vele zombies die je tegen gaat komen. ZombiU weet zombies weer relevant te maken in een industrie waar ze uitgebuit werden en dat is een hele prestatie. Zeker als je bedenkt dat het hier een launchgame betreft!

ZombiU maakt goed gebruik van de Gamepad en is op zichzelf een heel goed en erg eng spel geworden. Een sequel zie ik graag arriveren, zij het met een beter verhaal en iets minder foutjes.