The Darkness II

The Darkness II 2012-12-11T16:35:23
Ruim 4 jaar na de release van The Darkness, een shooter van Starbreeze en uitgegeven door 2K Games, kwam er half februari dit jaar dan eindelijk een vervolg op deze game: The Darkness II! Digital Extremes heeft nu echter het stokje van Starbreeze overgenomen om The Darkness II te maken. The Darkness II speelt zich 2 jaar na deel 1 af. Nadat Jackie 2 jaar lang The Darkness te hebben onderdrukt, komt er een moment dat hij toch The Darkness weer moet gaan gebruiken. Weet Digital Extremes net zo goede game te maken als dat Starbreeze dat 4 jaar geleden deed?

In The Darkness II speel je als Jackie Estacado. Hij is 23 jaar, heeft lang zwart haar en is in dit deel de baas van de Maffia. In het vorige deel was zijn oom, Paulie de baas van de maffia. Ook werd Jenny Romano, de vriendin van Jackie Estacado in het vorige deel vermoord en daarom hallucineert Jackie In The Darkness II vaak over Jenny. Zo ziet Jackie tijdens het lopen over het spoor van de metro ineens Jenny voor de Metro staan die vervolgens weer verdwijnt wanneer hij wordt overgereden door een metro. Ook hallucineert Jackie vaak dat Jenny de baas is van een gekkenhuis en een paar van zijn handlangers verplegers zijn die in het gekkenhuis werken. In die hallucinaties wordt Jackie verteld door Vinnie dat The Darkness niet bestaat en dat hij dat allemaal maar droomt. Naast Jackie heb je ook nog je tante, tante Sarah. Zij komt ongeveer twee keer in de game voor. Ze is op die momenten in jouw villa aan het rondlopen of een boek aan het lezen in een van de kamers van jouw villa. Een ander personage is Jimmy the Grape. Jimmy is een oude vriend van jou en kwam ook in deel 1 al voor. Hij draagt altijd een zwarte hoed, zwarte jas en een zwarte broek. Een echte zaken man van de maffia.

De game begint dat Jackie uit een auto stapt en door zijn handlanger Vinnie, naar binnen in het restaurant geleid wordt. Jackie schuift aan tafel bij een tweeling. Na een zeer korte tijd wordt één van de twee vrouwen doodgeschoten en rijd er een auto het restaurant in. Een overval is gepleegd. Vinnie sleept jou mee naar de keuken van het restaurant om jou in veiligheid te brengen. Je hebt één pistool in je hand en je moet alle vijanden die oranje kleding dragen neerschieten. Eenmaal in de keuken wordt er een gasfles gegooid en staat na korte tijd de keuken in de brand. Je valt op de grond en je spuugt bloed. Een man met een stok staat buiten. Zijn naam is Victor Valente. Hij heeft een speciaal voorwerp dat “The Siphon” heet.Victor loopt weg en je vermoord een paar vijanden in oranje pakken. Langzamerhand beginnen de twee slangen van The Darkness hun weg naar buiten te maken. Na twee jaar lang The Darkness niet te hebben gebruikt is het weer tijd om The Darkness te gaan gebruiken met maar één doel voor ogen en dat is wraak.

Alt text

Net als in het vorige deel heb je ook in dit deel Darklings. Een Darkling is een klein wezentje dat op een aap lijkt en verstopt zit in een paars gat. Een Darkling helpt degene die The Darkness in zijn bezit heeft met het vermoorden van zijn vijanden. In het vorige deel had je vier soorten Darklings. Dat waren de Gunner, Lightkiller, Berserker en tot slot de Kamikaze. In The Darkness II zijn de Darklings ook weer aanwezig. Echter is er in The Darkness II maar één soort Darkling.Naast dat je als hoofdpersoon Jackie Estacado de game speelt, speel je twee keer in de game als een Darkling. Dit is wel leuk en zorgt voor veel variatie, maar jammer genoeg zijn de Darkling missies erg eentonig.

The Darkness II kent brutere acties dan zijn voorganger. In het vorige deel was het zo dat wanneer je bij een dood lijk stond, je het hart op kon eten. Je moest op Adrukken en vervolgens at één van de twee slangen van The Darkness het hart op. Je zag hier helaas verder niet zo veel van. In The Darkness II moet je op X drukken om het hart op te eten. Echter is dit lang niet zo gewelddadig als de executies. In The Darkness II heb je linksonder van het scherm een rondje staan, met een rode kleur erin. Dit is je leven. Als je wilt dat je leven wordt aangevuld, moet je harten van dode en levende vijanden opeten om een deel van je levensbalk weer bij te vullen. Als je vier á vijf harten eet is je levensbalk weer helemaal vol. Ook kan je in The Darkness II met The Darkness vijanden oppakken en ze op een brute manier van het leven beroven. Zo heb je aan het begin van de game maar één manier en dat is door de vijand één keer doormidden te snijden. Hoe meer balletjes je in de Talent Trees hebt, des te meer actie knoppen je kan gebruiken om je vijanden om een brute manier te vermoorden. Zo kan je dus later in de game naast de X knop, de A,B en Y knoppen van de controller gebruiken. Met bijvoorbeeld de X knop vermoord je iemand door hem door te snijden totdat alleen zijn been over blijft. Ook kan je met de rechter Darkness slang, tegen muren en vijanden slaan zodat je ze omver beukt. Dit alles kan erg brute momenten opleveren.

In het vorige deel hoefde je niet zo vaak het licht kapot te schieten om ervoor te zorgen dat The Darkness dan iets kan zien. In The Darkness II moet je dit veel vaker doen. De lantaarnpalen op straat, de lichtbalken op de metro stations en al het andere felle licht moet je met je wapen kapot schieten om ervoor te zorgen dat The Darkness het nog doet. Als je dit niet doet dan wordt het beeld langzamerhand zwart-wit totdat je niets meer kan zien. In sommige delen van de game zijn er vijanden die een grote felle lamp op The Darkness richten. Hierdoor gaat The Darkness dus weg en wordt het beeld dus zwart-wit totdat je uiteindelijk bijna niks meer kuntzien. Je moet daarom het licht in de lamp van de vijanden die de grote felle lamp op The Darkness richten met je wapens kapot schieten en daarna pas de vijand zelf. Dit zorgt voor een extra uitdaging in de game.

Wat jammer is aan de game, is dat het wel aan de vrij korte kant is. Na zeven uur The Darkness II te hebben gespeeld, rolde de eindcredits het scherm af. Dit is veel te kort voor een shooter als The Darkness, die juist de nadruk legt op het verhaal van de Singleplayer. Helaas kent de game ook nog eens twee lullige endings die ik voor de rest niet wil gaan spoilen. Wel kan ik zeggen dat één van die endings lijkt te wijzen op een deel drie. Iets waar ik dan zeker naar uit kijk, maar momenteel nog erg jammer vind aangezien de game midden op het spannendste moment van de game abrupt ten einde komt. Het verhaal en de brute actie die de game kent, hielden mij gelukkig wel vanaf het begin tot het einde van het verhaal stevig vast.

Ook kent de game nog een Vendettas modus die online en offline te spelen is. Dit zorgt ervoor dat je jezelf nog eens drie tot vier uur lang kan vermaken in de game. De Vendettas modus heeft echter erg weinig met het verhaal van de Singleplayer te maken en kan dus gewoon gespeeld worden zonder dat je bang hoeft te zijn al te veel van de Singleplayer te gaan missen. De Vendettas modus is een co-opmodus die te spelen is met drie andere personen. Gelukkig is Vendettas ook in je eentje te spelen. Je kan dan één van de vier personages kiezen waarmee je wilt spelen. als je Vendettas online of offline met anderen speelt, spelen de andere personages ook mee. Als je alleen speelt, speel je dus maar met één personage, namelijk degene die je aan het begin hebt gekozen. De andere drie doen dan dus helaas niet mee. De vier personages heten Inugami, Shoshanna, Jimmy Wilson en J.P. DuMond. Elke personage heeft zijn eigen superkracht. Inugami heeft een oud Japans zwaard met speciale krachten. Shoshanna heeft een wapen waarin de krachten van The Darkness zitten. Jimmy Wilson heeft een hakbijl en tot slot heeft J.P. DuMond de beschikking over een zwart gat. De Vendettas modus bevat 8 missies. Aan het einde van elke missie kom je één of twee eindbazen tegen. Ik heb in mijn eentje ongeveer drie uur over de Vendettas modus gedaan. Iets wat ik aan de vrij korte kant vond, aangezien dit eigenlijk de Multiplayer van de game is.

• List Item

De Limited Edition

The Darkness II kent ook een Limited Edition. Als je de normale versie van de game had gepre-orderd, werd jouw pre-order automatisch geüpgraded naar de Limited Edition. De Limited Edition is nu echter nog steeds verkrijgbaar bij een aantal winkels/online webshops. Dus als je de Limited Edition nog wilt hebben moet je wel snel wezen voordat hij is uitverkocht. Er worden namelijk geen nieuwe exemplaren van deze editie gemaakt! Als je The Darkness II bij Game Mania had gepre-orderd dan kreeg je naast de Limited Edition ook nog eens een steelcase erbij. Ook hier waren er weer maar een beperkt aantal van. Helaas was ik te laat en waren de steelcases allemaal uitverkocht. Maar ze hadden het goedgemaakt door mij een koker te geven waarin 4 posters van The Darkness II in zaten. Er zijn 4000 posters en in totaal dus 1000 van deze kokers verschenen.

De Limited Edition bevat een 3D hoes. Als je de 3D hoes eraf haalt krijg je een donkerrode hoes te zien waarin bovenaan de hoes ‘’Limited Edition’’ staat. Naast dat je de game disc en een handleidingsboekje erin hebt zitten, zit er onder het handleidingsboekje een dubbelzijdige poster. Aan de ene kant staat een heel mooi getekende Jackie Estacado met The Darkness. Deze kant van de poster is getekend door Marc Silvestri en later in de computer gescand. Zijn naam staat ook helemaal rechtsonder van de poster vermeldt.

Aan de andere Kant van de poster staat de cover van de normale editie van The Darkness II. Tot slot zit er in de Limited Edition een klein boekje met daarin in-game content en een code om de twee digitale comics ‘’The Darkness: Origins Volumes 1 en 2’’ te downloaden. De code moet je op een website invoeren. Op die site moet je eerst een account aanmaken om de comics te kunnen lezen in een PDF bestand. De in-game content die in de Limited Edition zitten zijn twee unieke vaardigheden en een alternatieve Darkling outfit.

De Darkling Outfit heet ‘’Crazy Abdul’’ dit outfit kan je gebruiken op Xbox Live (met de 360 Limited Edition) of op Playstation Network (met de PS3 Limited Edition) dit outfit is ook voor 240 Microsoft Points te koop op Xbox Live. De twee unieke vaardigheden zijn: Gournet Hearts en Relic Hunter. Met Gournet Hearts krijg je een bonus voor het eten van harten. Tot slot hebben we Relic Hunter. Relic Hunter lokaliseert collectibles items in de wereld. * List Item

The Darkness II kent ook een experiencesysteem dat ‘’Dark Essence’’ genoemd wordt. Hiermee verdien je speciale punten. Die punten verdien je door je vijanden te vermoorden. Als je een vijand op een brute manier met The Darkness vermoord krijg je meer punten dan wanneer je hem met een pistool neerschiet. Dit is te vergelijken met de game Bulletstorm waar je ook punten kon verdienen door je vijanden op een brute manier om het leven te brengen. Met deze Dark Essence kan je upgrades kopen voor de krachten van The Darkness wat ik wel leuk vind. Die upgrades kan je unlocken in iets dat de “Talent Trees” wordt genoemd. Upgrades kan je in de Talent Trees unlocken door bij elke paarse wolk die je in het verhaal tegenkomt een bolletje van een rijtje te selecteren. Er zijn vier rijtjes in de Talent Trees. In elk rijtje zijn er ongeveer tien bolletjes die je kan selecteren. Bij elke paarse wolk kan je, afhankelijk van je Dark Essence, bolletjes selecteren. Hoe meer bolletjes je hebt, des beter je krachten worden. Elk rijtje zorgt weer voor wat anders. Dit is dus eigenlijk een upgrade systeem. Toen ik aan het einde van de game was moest ik nog vier bolletjes unlocken. Daarom besloot ik om de game op New Game + te gaan spelen.

Zoals ik eerder al zei, is The Darkness II aan de korte kant. De Vendettas modus zorgt ervoor dat de speelduur nog ietsjes wordt uitgerekt, maar wat je ook kan doen is de New Game + modus gaan spelen. In New Game + beleef je precies hetzelfde avontuur van de Singleplayer, als dat je hiervoor hebt beleefd. Alleen kan je in New Game + alle krachten, al je collectibles (relics) en alle bolletjes die je tot zover hebt ge-unlocked in de Talent Trees gaan gebruiken in je nieuwe speelsessie. Je bent dus een behoorlijk stuk sterker en je kan je vijanden nog sneller vermoorden dan je in je eerste speelsessie aan het begin van het verhaal kon. Dit heeft wel een nadeel, want nu je alles vanaf het begin al kan gebruiken ben je dus nog sneller door het verhaal heen met New Game + dan dat je de game voor het allereerst speelde.

Naast dat je in The Darkness II The Darkness gebruikt, gebruik je ook wapens. Een groot wapen assortiment zoals Call of Duty dat heeft, heeft The Darkness II helaas niet. The Darkness legt veel nadruk op het verhaal en je gebruikt voornamelijk de slangen van The Darkness als je wapens. Gelukkig kent de game echter wel een aantal wapens die je in de game tegenkomt. Je kan een wapen in één van je handen houden en in de andere hand niks, maar wanneer je twee wapens hebt, kan je ze ook beide gebruiken. Één in de linker hand en één in de rechter hand. Dit heet Dual Wielding. Dual Wielding kan je inschakelen door met de D-Pad van de Xbox 360 controller het pijltje naar beneden in te drukken. Ook kan je op straat stokken, auto deuren en andere voorwerpen oprapen. Dit doe je door de voorwerpen met The Darkness op te pakken. Je kan zulke voorwerpen naar vijanden gooien, of sommige zelfs als schild gebruiken.

SCORE: 75
The Darkness II is een erg leuke game om te spelen. Ik heb me goed vermaakt in de game. Het heeft me ook erg meegesleept in het verhaal. Wat jammer is, is dat de game maar vijf tot zes uur duurt om hem uit te spelen. De Vendettas modus en de New Game + modus zijn leuke toevoegingen aan de game, maar zijn slappe pogingen om de game verder uit te rekken. De cartoonachtige sfeer vind ik wel erg mooi. Het is ook leuk dat je als een Darkling kan spelen, maar jammer genoeg stelt dit niet zo veel voor en komt het maar twee keer in de gehele game voor. Ze hadden dit beter kunnen uitwerken en ook meerdere keren kunnen doen om de duur en de variatie van de game te vergroten, want in het vorige deel kon je altijd spelen als de slang van The Darkness, wat daar tot veel leuke momenten bezorgde. Ook de voice-acting is erg gaaf. Vooral de stem van The Darkness en de Darklings vind ik erg goed gedaan. De intro van de game is net zo gaaf als de intro van het vorige deel. Beide games beginnen namelijk gelijk met brute actie en geschut. Ik ben gelukkig ook geen bugs of glitches tegen gekomen in de game. De ontwikkelaar heeft dus goed de tijd genomen om die eruit te halen. Maar wat ik nog steeds erg jammer vind, is dat de game twee lullige endings heeft. Dat hadden ze van mij toch wel wat beter kunnen doen! + Veel brute actie + New game + + De Singleplayer, maar dan met anderen online en offline speelbaar in Vendettas + Mooie cartoonachtige sfeer + Experience systeem + Goede voice-acting + Goed verhaal + Veel vette eindbazen - Twee lullige endings - Einde van de game in de onderwereld voelt gehaast aan - Darkling missies zijn erg eentonig - Singleplayer is aan de korte kant - Vendettas en New game + voelen als slappe pogingen om de game uit te rekken - Vendettas is als Multiplayer van de game aan de erg korte kant