Wat Een Gekkenhuis! of De Aantrekkingskracht Van Cijfers En Statistieken 

Wat Een Gekkenhuis! of De Aantrekkingskracht Van Cijfers En Statistieken 2012-10-12T14:39:39
Een nieuwe dag, een nieuw design voor de website van Power Unlimited. Ik was blij verrast, en hoewel al het felle blauwe geweld eventjes moest wennen zag ik mijzelf hier al wel flink wat tijd doorbrengen. Met jongensachtig enthousiasme dook ik van artikel naar artikel, postte wat comments in het Community-deel, en kwam stuiterend bij de Games terecht...

In den beginne
Haast met willekeur klikte ik een game aan, omdat ik wilde weten hoe zo'n pagina eruit zag. Dat leek niet verkeerd. Wat info, de review uit de PU, en volgens mij JA O MIJN GOD DAAR RECHTS KAN IK AANGEVEN DATTIKEM HEB!!! Zo ging ongeveer mijn gedachtengang. Haastig keek ik naar de Billy-kast links van mij, en zocht een game op die ik had. Alan Wake stond links boven, daar dacht ik te beginnen. Met koeienletters schreeuwde de site mij toe: 'ER ZIJN GEEN RESULTATEN'. Wel allemachtig, dacht ik. Ik heb die game. Ik heb hem gespeeld. Dit feit knaagde aan me. Ontzettend erg. Maar waarom precies?

Tim zag dat het niet goed was
Statistieken zijn tof. Ik kan het weten, ik studeer tenslotte wiskunde. (Desalniettemin is er een enorm verschil tussen Statistiek en Statistieken, die eerste is namelijk absoluut niet leuk.)
Je Gamerscore, de huidige waarde van je Steam account, je Trophy level, het uren dat je een bepaalde game hebt gespeeld, ik vind het allemaal razend interessant. En ik ben geloof ik niet de enige.
Dingen of personen met elkaar vergelijken, vooral jezelf met een ander, is immens interessant. Met behulp van statistieken kun je ook een leuk inzicht krijgen in wat of wie iets of iemand nu echt is. Maar als iets voor een statistiekjesnerd vervelend kan zijn, zijn het incomplete of foute statistieken. Foute informatie is een hel en het vertekende beeld is Satan.

Een beter milieu begint bij uzelf
Ik was zo enthousiast over de restyle van de site, en zag er zo naar vooruit mijn gehele gamecollectie te vereeuwigen op de servers van de PU, dat ik besloot het heft in eigen handen te nemen. Een vlug vraagje richting de redactie en ik had de zegen van Ward. Met één oog op mijn Billy-kast en Steam-account en de andere op de gamesdatabase van pu.nl maakte ik een grondige lijst met alle games die ik dan wel in mijn bezit mocht hebben, maar waarvan de website nog geen idee van had. Comments bij die lijst geven wel aan dat mijn initiatief positief was ontvangen, maar ik was nog lang niet klaar.

Als je iets doet, doe het dan ook verdómde goed
Ook al geef ik toe dat ik behoorlijk wat games heb, ik heb lang niet alles. Zo game ik bijvoorbeeld maar op 6 platformen, terwijl er veel meer bestaan. Nou is de PU-community groter dan mij alleen, dus alleen met het toevoegen van de games die ik miste zou niet iedereen honderd procent tevreden en gerustgesteld zijn. Dus ik zocht een lijst op met alle NES-games, en begon met vergelijken. De lijst was alfabetisch, maar toen ik halverwege de B was begon er al wat te knagen. Ik zou de helft van al het community-verkeer op mij moeten nemen om alles te kunnen posten, er was immers een limiet van 3000 tekens per comment. Ik hield maar even op voor de avond. Ik wist eventjes niet meer hoe ik alles op een rijtje bij de redactie moest krijgen.

Wanhoop niet, redding is nabij
Na een uurtje begon het mij te dagen dat ik mijn probleem net zo goed aan de redactie zelf zou kunnen voorleggen. Ik stuurde een berichtje naar Ward, dat ik dus bezig was met wat waarschijnlijk een immense lijst van games zou kunnen worden en dat die nooit op praktische manier in een comment gepost zou kunnen worden. Dus, of ik die lijst dan niet het beste naar de redactie kon mailen, zodat ze er toch nog mee bezig zouden kunnen. Ik verwachtte een kort berichtje terug in de trant van 'is goed, moet je doen, hier is ons e-mailadres'. Maar niets was minder waar, en twaalf uur later kreeg ik een heel ander berichtje van Ward...

Make him an offer...
Ward begon het berichtje met gekscherend roepen dat het gekkenhuis was dat ik die lijst al had gemaakt, en dat hij nog wel een leukere oplossing wist. Blijkbaar was ik zo goed bezig dat ze overwogen mij alles zelf in te laten voeren, en of ik dat niet wat vond.
...
Ik moest even drie keer lezen...
...
Na de derde keer besefte ik wat er stond, wat voor megalomaan geweldige kans ik hier kreeg aangeboden, als gamer, als statistiekennerd, maar vooral als lezer van PU.nl.
Ik stuurde een berichtje terug, en na wat communicatie heen en weer leek alles in kannen en kruiken. Ik zou Game Master worden op de beste gamesite van de Lage Landen.

... he can't refuse.
Ward en ik hadden afgesproken dat we zouden bellen, om nog even de puntjes op de i te zetten en zodat hij me kon laten zien hoe de site achter de schermen in elkaar stak. Het telefoontje zou wel even op zich kunnen laten wachten, want hij had het wel druk. Een krappe week ging voorbij, en uiteindelijk kreeg ik weer een PM. Of ik niet even langs kon komen op de redactie. Ik geloof dat ik mijn record adem inhouden toen heb verbroken, zo verbaasd was ik. Hoe vet, dacht ik? Nog wat berichtjes heen en weer, dinsdag ben ik op en neer gereisd naar Haarlem (vanuit Groningen, je moet er wat voor over hebben!).

Adventure Time with Tim
Ik ben maar eventjes op de redactie geweest, maar wat was het er tof. Ward is gewoon een coole gast (maar dat wist ik ook al, had in Zwolle al eens kort met hem gekletst), en op de redactie zag ik ook pas echt hoeveel werk er wordt gestoken in het fenomeen Power Unlimited. (Ik besefte prompt dat ze natuurlijk helemaal niet zaten te wachten op al het werk dat ik ze in de schoenen had geschoven, dus dat schoven ze natuurlijk maar al te graag weer terug.) Een flink team van mensen zit daar toch dagelijks te zwoegen om ons het heetste gamenieuws vers van de pers te kunnen serveren, en van wat ik kon zien hebben ze er flink wat passie voor. Ik heb wat mensen de hand geschud, een korte rondleiding gehad en van Maarten en Ward zelfs nog een game meegekregen. Een heuse review-copy, dus die verschijnt hier hopelijk ook ooit nog ergens!

Het werk begint
Inmiddels heb ik het echte leven weer wat opgepakt, en ben ik tussendoor al wat bezig geweest met games invoeren. Abadox heb ik bijvoorbeeld gedaan, of Mega Man Battle Network. Maar ik heb nog een hele, heleboel te gaan, en hoop dit weekend ook flink door te kunnen buffelen. In dienst van de PU, maar toch vooral in dienst van de statistieken. Slaap is voor de doden.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord