Hoe uw eigen ruiten in te slaan 

Hoe uw eigen ruiten in te slaan 2013-03-08T12:47:44
Op 7 maart vorig jaar piste ik er bijna van in mijn broek. EA kondigde een nieuwe Simcity aan, die volledig van deze tijd zou zijn. Als kleine nerd opgegroeid met Simcity 2000 en 3000, en zelfs nu af en toe nog 4 spelend, zag ik dat het goed was. Ik werd enthousiast. Het internet werd wild enthousiast. Toen op de E3 echte beelden werden getoond werd het enthousiasme alleen maar meer en meer en meer, ook dat van mij. Maar precies een jaar na die eerste aankondiging voltrekt zich een ramp van hetzelfde niveau als een grote aardbeving in je favoriete Simcity...

Om eerlijk te zijn had ik mijn pre-order al lang geannuleerd, ik heb het nou eenmaal helemaal niet op Always-Online-DRM. Ik heb sowieso een pesthekel aan de meeste DRM. Het leek me beter om de kat eerst maar eens even uit de boom te kijken, en te zien of het het uiteindelijk misschien waard zou zijn om door de zure appel heen te bijten en toch proberen te genieten van een meesterwerk.

Het leek erop dat dit zou gaan gebeuren. Ik had een behoorlijk aantal previews en reviews gelezen, en de meesten waren het er over eens dat het hier inderdaad ging om een nieuw meesterwerk.

5 maart 2013
Maar toen kwam de daadwerkelijke release, eerst in Amerika. Mensen konden daar allereerst niet pre-loaden van wat ik heb gehoord, dus om middernacht werden Origin's servers ineens praktisch leeggetrokken. Na downloadtijden van soms wel 16 uur was de game eindelijk klaar om te spelen, maar slechts een handjevol spelers kon ook daadwerkelijk aan de slag en zelfs dat ging lang niet altijd goed.

6 maart 2013
EA en Origin komen met een statement. Ze zeggen dat de release van SimCity in Amerika allesbehalve vlekkeloos is verlopen en dat zij dat betreuren. Echter, die problemen zullen spoedig aan banden worden gelegd, en men heeft lering uit de situatie getrokken: als de rest van de wereld morgen aan de beurt is, zal het een stuk beter gaan. Mensen buiten Amerika kunnen in elk geval de game al wel pre-loaden in Origin.

Dit statement, stralend van hoop, steekt af tegen een achtergrond van een land vol nerds en gamers die nog steeds de grootste moeite hebben met het aan de praat krijgen van SimCity. 's Avonds ga ik met lichte scepsis (niet sepsis, viezerik!) naar bed.

7 maart 2013
Vandaag is het zover, ook in de rest van de wereld mag je aan de slag met SimCity. Nog in bed pak ik mijn smartphone erbij en besluit het nieuws eens te checken rondom de release. In plaats van gewoon in de slaapkamer heb ik ineens het idee dat mijn bed in een slagveld staat, zo ongeveer gelijk aan planeet Aarde in Mass Effect 3. Frustratie en digitale pijn alom, SimCity is haast onspeelbaar, helemaal onspeelbaar voor een groot deel van de klanten zelfs.

Wat de hel, EA? De boel was toch gefixt, de release zou toch nagenoeg probleemloos moeten verlopen? Als jullie dit beschrijven als nagenoeg probleemloos, wil ik niet weten wat jullie verstaan onder een slechte dag. Eigenlijk verbaast het me ook al niet meer, mijn vertrouwen in de Origin-divisie is al een hele tijd weg.

Als kers op de taart hebben Amerikaanse spelers ook nog steeds problemen met inloggen, en dus spelen.

De situatie is erg, verschrikkelijk zelfs, dit is bij mijn weten de belabberdste game-release in mijn leven, maar de ergste dingen moeten nog komen.

8 april 2013
Een volle dag na wereldwijde release heeft bijna iedereen nog steeds problemen. De situatie is zo erg dat Amazon besluit de game maar niet meer te verkopen. Online reviews worden aangepast, de cijfers zakken van een 9,5 naar een 4.

Maar het ergste is nog wel zoiets ontzettend duivels, zoiets dat zo ontzettend slechts dat ik er voor de volle honderdeneen procent van overtuigd ben dat zelfs Sauron, The Joker, Emperor Palpatine en Voldemort het schaamrood op de kaken zou slaan.
EA weigert om mensen die SimCity via Origin gekocht hebben, en niet tevreden zijn, hun geld terug te geven. Tenslotte zijn er over de hele wereld al wel duizenden gamers die wél lekker aan de slag kunnen!

Laat dat even inzinken. Ga je gang.

Klaar?

EA verkoopt je een product, in dit geval SimCity. Als je een product via het internet koopt hier in Nederland, mag dit binnen 14 dagen onherroepelijk retour zonder duidelijke reden, en moet de verkoper het product terugnemen en jou al je geld terug geven. Uiteraard moet het product dan nog wel in originele staat zijn. Maar goed, wat EA hier levert is in mijn ogen een wanproduct. Een game die ik toch echt zou moeten kunnen spelen op 7 maart, 5 maart als ik in de VS woon. Maar dit lukt mij niet, omdat EA zijn zaken niet op orde heeft. Dus ik baal, bedenk me dat ik mijn geld een stuk beter had kunnen uitgeven aan Tomb Raider, en wil dus gebruik maken van mijn in de wet vastgelegde recht om deze miskoop terug te draaien. En vervolgens haalt Electronic Arts het in zijn hoofd mij dat te weigeren. Dit is gewoon misdadig. Letterlijk misdadig.

11 maart 2013
Hoewel het wel degelijk een weekend is geweest, hebben een boel mensen bij EA het dat niet kunnen noemen. De telefoon is het hele weekend roodgloeiend geweest, en hordes gamers hebben nog steeds geen vierkante centimeter Simland kunnen bestraten.

EA komt wederom met een statement. Ze geven toe dat ze fouten hebben gemaakt, zowel in behandeling van de problemen als in hun houding tegenover hun klanten. Ze zullen door het stof kruipen. Zij die verantwoordelijk gehouden moeten worden, zullen verantwoordelijk gehouden worden. En dan niet alleen de drie geeks die de zeshonderd servers van Origin onderhouden en de persoon die besloot te roepen dat je kon stikken in je aankoop, ook het bestuur van EA, Origin en Maxis zullen dit voelen. In ieder geval het bestuur van Origin is per direct opgestapt. Ook biedt EA al haar ontevreden klanten aan geld terug te geven, de game zelf hoeven ze er niet eens bij in te leveren. Alle gedupeerden zullen ook meerdere beta-keys voor Battlefield 4 ontvangen. Voor henzelf en om uit te delen aan vrienden of familie.
Maxis werkt aan een patch voor SimCity waardoor spelers er voor kunnen kiezen om alle data op hun eigen PC te laten berekenen en bewaren, en in het licht van de server-uitval bij EA is ook de Always-Online DRM uitgeschakeld.

Uiteraard zal dit niet gebeuren, maar na alle tegenslagen die EA teweeg heeft gebracht bij gamers de afgelopen jaren, van de slappe introductie van Origin via het belabberde bijna pay-to-win einde van ME3 tot aan nu, is het wel een keten acties die gerechtvaardigd zou zijn, en een goede eerste stap om weer goodwill te kweken bij de klanten.

Want ik weet dat ik niet alleen voor mijzelf spreek als ik zeg dat EA nu echt al zijn kansen heeft verspeeld.

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord