Een lans breken voor Football Manager 

Een lans breken voor Football Manager 2013-05-01T15:12:27
**Sommige mensen spelen games om hun talent te ontwikkelen. Anderen spelen ze juist om hun emoties kwijt te kunnen, terwijl sommigen juist spelen om zich te kunnen verliezen in een gamewereld. Toch zijn er sommige genres, waar mensen geen aandacht besteden, zoals de "voetbalmanager"-games. En dat terwijl ze toch aan bovenstaande kunnen voldoen.**

Als je kijkt naar genres die veelal populair onder games zijn, zijn dit first person shooters, racegames, RPG's en sportgames. Deze games voldoen aan eisen, die in de intro vermeld staan. FPS zoals Call of Duty worden gebruikt om bijvoorbeeld agressie kwijt te kunnen. Racegames worden gespeeld, om te race in auto's waarvan je blij bent als je er maximaal 1 op minder dan een meter kunt zien. (Denk aan Gran Turismo) RPG's zoals Final Fantasy, de TES serie of een World of Warcraft, zijn vooral leuk om het verhaal, de setting of hoge verslavingsgraad.

Echter, er zijn ook genres die gewoon geen aandacht krijgen, simpelweg door de (te) kleine achterban (bijvoorbeeld space-sims), of doordat de gameplay als traag, saai of gewoonweg niet leuk wordt bestempeld. Je raad het al als je de titel leest: Football Manager is er een van.

Football Manager en FIFA manager, de twee grootste games van dit genre (naast gratis games als OSM), draaien in principe niet om het spelen van voetbalwedstrijden als FIFA en PES, maar eerder om de voorbereiding op de wedstrijd. Hierin draait het om het maken van tactieken, opstellen van spelers, maar ook het onderhouden van contact met je spelers, trainingen opstellen, spelers en staf aannemen, contracten regelen, scouten enzovoort. Dit kan er dus zo uit komen te zien:

Alt text
Een eenvoudige pagina, voor de bepaling van de tactiek

Ook ik weet dat dit er ontiegelijk saai uit ziet. Alleen maar pijltjes, letters en cijfers. Wat kan hier het plezier van zijn? Zelfs grafisch is het niet bijzonder. Hoe kan je überhaupt hier iets aan vinden?

Alt text
Ook de graphics trekken spelers niet aan
Dit kan ik beschrijven met maar liefst 1 woord: beleving.

Ik speel deze game vooral om deze bovenstaande reden. Het is geweldig om met je kleine schijtploeg uit de laagst mogelijke divisie in Engeland, na 15 jaar zwoegen, tot in de top van de Premier League te horen. Het is leuk om een eigen gescoute jeugdspeler, voor miljoenen door te kunnen verkopen naar een grote buitenlandse club. Om met clubs die geen reet voorstellen de meest geweldige prestaties te halen. Dat is wat leuk is aan FM. Dat is wat het verslavend maakt. Dat is dus ook wat gaming leuk maakt. Dat is de reden waarom beleving zo belangrijk is in games.

Nu wil ik niet ervoor zorgen dat deze games in miljoenen aantallen over de toonbank gaan. Dat is gewoonweg niet reëel. Waar ik wel voor wil zorgen, is dat de mensen het eens een kans geven. Download eens een demo, probeer je er in te verdiepen, ook al zal er maar een klein aantal mensen er uiteindelijk ietwat geïnteresseerd in zijn. Je zult versteld staan van hoe uitgebreid, interessant en leuk deze zogenaamd "saaie" games kunnen zijn.

Note: Dit zal een van vele blogs zijn, mits het succesvol en gewenst is natuurlijk. Om wat extra te doen, geef ik ook jullie de kans wat te bepalen. Mocht je dus een goed idee voor een blog hebben, schrijf het vooral op.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord