De Regiestoel - HG: Arena 

De Regiestoel - HG: Arena 2013-04-09T12:41:34
Samuel had al een De Regiestoel gemaakt in PU #geenidee. Wie houdt die shit bij? Daarna is het rond die rubriek angstvallig stil geweest (zelfs de beloofde uitweiding online is nooit verschenen), tot ik level 10 werd. Ik loop namelijk al een tijdje met een redelijk uitgebreid idee in mijn hoofd... The Hunger Games: Arena.

Nu denk je vast: 'oh god, wat creatief, weer een of andere stumpert die denkt dat hij met zijn Hunger Games-adaptatie de VGA's kan domineren', maar da's dus niet echt het geval. Waar de meeste mensen die dit idee vóór mij hebben gehad verstokte fans zijn, wil ik het spel, afgezien van de lore, los laten staan van de boeken en film(s). Waar ik de serie, ironisch genoeg, weer meer eer mee aandoe.

Verhaal

In één woord samen te vatten: nee. Waar alle andere revolutionairen allemaal een singleplayer in een HG-spel willen zien, is dat voor mij simpelweg geen optie. Je kan een speler niet sturen binnen een Hunger Game, waar de verhaallijn van af zou hangen, en als je de speler eerst mijnwerkertje laat spelen in District 12 of fruit laat plukken in District 11 wordt daar óók niemand blij van.

HG:A zou er vanuit gaan dat de regeling van het Capitol nog steeds werkt. Om je geheugen even op te frissen, of als je het nog niet weet: ergens in de toekomst is Amerika (dan Panem geheten) verdeeld in 13 districten en het Capitol. Het Capitol onderdrukt de districten, en die komen in opstand. Er volgt een ellenlange burgeroorlog waarbij District 13 (goh, het zal eens niet de laatste zijn) compleet van de kaart werd geveegd, en om de bevolking in toom te houden bedachten de hoge piefen daar de Hunger Games. Het idee: elk jaar mogen een jongen en een meisje per district elkaar lekker gaan afslachten, want: het Capitol heeft je zo onder de duim dat we zelfs jullie kinderen elkaar kunnen laten afslachten. Kom maar niet meer in opstand dus.

Ik ben dus niet de eerste die ziet dat dat natuurlijk een geweldige multiplayer-ervaring kan opleveren, maar wél één van de eersten die die ervaring los wil houden van de districten en zo. Maakt het meteen weer makkelijker als Lionsgate niet wil meewerken. Je speelt gewoon als een identiteitsloze Tribute, zonder district of achtergrondverhaal. Tenzij je natuurlijk weer erg creatieve fanfiction gaat schrijven, maar daar ga ik niet over.

Core gameplay features

Tof, semi-nietszeggende Engelse termen! Goed, je staat daar dus, in één van die buizen, dat ding gaat omhoog, en daar sta je dan. In het midden staat een grote berg spullen (geen hoorn. Dat ding heeft maar aan één kant een opening, die shit is unbalanced as fuck!), en daarboven zweeft een grote timer. Wat doe je als dat ding op 0 komt?

Dat is geheel afhankelijk van je skillset. Wacht, zeg je misschien, een skillset? Ja. Een skillset. Je bent natuurlijk geen superieure krijger die zodra hij een zwaard vasthoudt meteen een meester in Japanse vechtkunsten is: je bent een kind tussen de 12 en 18! Je uiterlijk is natuurlijk ook compleet te customizen (waarbij je opties voor tietgrootte natuurlijk ook omhoog gaan naarmate je karakter ouder wordt. Gamen blijft een mannenwereld, dus ik verwacht ook niet dat er veel twaalfjarige meisjes in die arena komen te staan. ), en je lengte en bouw hebben natuurlijk een kleine invloed op je prestaties, maar lang niet zoveel als de skills die je uitkiest.

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb zouden er vijf skilltrees moeten komen: Attack, Defense, Hunting, Gathering en Survival. In het Nederlands: vechten, verdedigen, jagen, verzamelen, en overleven.

Attack
Ja, het klopt. In dit multiplayerspel is maar één van de vijf skilltrees gebaseerd op het vermoorden van je medeTributes. De Hunger Games heten niet voor niets de Hunger Games! Maar goed. Deze skilltree zal je beter maken in dingen als zwaardvechten, zwakke plekken van je tegenstander zien (zoals verwondingen), boogschieten, meswerpen, en natuurlijk gewoon lekker iemand in elkaar meppen.
Mensen die focussen op deze skilltree kunnen het best in de eerste fase kills krijgen, en dan de rest van de HG overleven met het eten dat ze daar kregen.

Defense
Defense gaat, zoals je misschien al gokt, over het in leven blijven bij gevechten. Dit kan je je voorstellen in de vorm van wegrollen, blokkeren met schilden en zwaarden, (vlees)wonden verzorgen, dat soort dingen.
Mensen met het accent op deze skilltree kunnen het best in de eerste fase niet al te veel meedoen in het gevecht, en dan de reeds verzwakte overwinnaars de genadeklap toebrengen.

Hunting
Spreekt wel voor zich. Wat je in deze skilltree kan vinden zijn skills zoals het volgen van een spoor, het villen van een dier (hoe beter de skill, hoe beter het eten dus hoe makkelijker je overleeft), en het herkennen van dierengeluiden.
Mensen die hier veel punten in hebben zitten doen er goed aan om allianties te sluiten: jagen is een goede manier om snel veel eten te krijgen, en dat kan je delen. Moet je wel uitkijken dat jij hen verraadt voordat het andersom is... Het is slim om dat te doen voordat de verzamelaars goed eten hebben, maar na de eerste fase, zodat de meesten verzwakt zijn.

Gathering
Dit is een high risk, high reward-skilltree. Hiermee leer je om bessen, vruchten, en eetbare planten en paddestoelen te identificeren. Hoewel die dingen op zich erg weinig voedingswaarde hebben, kan je ze combineren tot een smakelijke maaltijd die je veel langer op de been houdt dan een halfgaar konijntje.
Mensen met deze skills kunnen het best ervoor zorgen dat ze niet sterven totdat zij de enigen zijn met een rugzak vol goed voedsel.

Survival
Dit is een behoorlijk overkoepelende skilltree. Het bevat skills die bedoeld zijn om je in leven te houden in zoveel mogelijk situaties: het zoeken van een schuilplaats, het vermogen om (in bomen) te klimmen, een goed gehoor... Als je hier geen punten in stopt ben je een complete debiel.
Survivalists kunnen dit het best combineren met de skilltrees Gathering en Attack: zo kun je wegblijven van gevechten totdat jij, zelfs ná de fase van de verzamelaars, de enige bent die nog tiptop in orde fluitend door het bos heen wandelt, en dat is in combinatie met het voordeel van de verrassing bijzonder dodelijk.

Nu betekent dit niet dat mensen die Survival-based spelen altijd winnen: zij hebben het tot dat punt laat in het spel erg moeilijk. Vergelijk het met League of Legends: sommige champions lijken enorm overpowered, totdat je er zelf een keer mee speelt... Aan dit spel komt dus ook erg veel balancing om de hoek kijken.

Kan ik meteen een leuke vraag voor jullie stellen: aan welke skilltree zouden jullie aandacht besteden?

start!

Zodra de timer op 0 staat heb je natuurlijk de keuze: als een gek naar de stapel goodies met een grote kans om afgeslacht te worden, of meteen het bos in? Ik zal beide opties maar even belichten.

De spullen
Stel, je spurt naar voren. Dan heb je al meteen nóg een moeilijke beslissing: doe ik het meteen, of wacht ik twee seconden zodat er niemand in mijn rug zit, maar ik waarschijnlijk wel meteen iemand met een zwaard tegenkom? We nemen even aan dat je dat gevecht daar wint, van de 24 zijn er al 8 dood. Dat gaat niet zoals in de film: HG:A is hartstikke 18+. Gore willen we, en gore zullen we krijgen!

Het bos
Allereerst: je komt natuurlijk niet per sé in een bos terecht. Bij de release zullen er sowieso al meerdere maps beschikbaar zijn, en modding wordt natuurlijk hartstikke aangemoedigd! Het is dus ook verstandig om op de drie character slots die je hebt verschillende skills te speccen.
Als je dus, in dit geval, het bos ingaat moet je niet meteen gaan jagen/eten zoeken. Je moet natuurlijk eerst wachten tot je zeker weet dat je niet verrast wordt, en dan kan je een val zetten of wat besjes gaan plukken. Iedere map wordt gemaakt met oog voor detail en de fauna is (natuurlijk afhankelijk van de map) ook erg aanwezig, dus dat is ook geen straf.

Nu ik eraan denk: het spel wordt first-person. Geen viewmodelshit, nee, wat jij ziet is gewoon de worldmodel, maar dan vanaf je 'eigen' ogen gezien. Inkijk FTW! Moet je wel een karakter van 18 maken, anders is het bah.

Goed, je bent dus de bossen in (gegaan), en je hebt nog wat tegenstanders verrast (en hun wapens opgepakt). Gelukkig heb je nog wat punten in de Survival-skill Hearing gestopt, anders had je niet in je HUD gezien dat er rechtsachter je iemand staat! (Een 'beter gehoor' zorgt er dus voor dat je ook met een minder goede headset weet waar het geluid vandaan kwam, maar ook vooral dat je het verschil kent tussen omgevingsgeluid en voetstappen.) Dan krijg je weer een keuze: aanvallen of de boom in en slapen?

Aanvallen
Je maakt je klaar voor de tegenstander, en volgt iedere stap die hij zet. Uiteindelijk bespringt hij je, en je weet hem te overmeesteren. Dan loot je zijn lichaam, en krijg je twee keuzes (als je bij zijn lichaam blijft): Mock of Honor.
Sponsors
Zoals in het boek en de films kan de speler zo nu en dan gesponsord worden. Dat houdt in dat er een pakketje met iets dat de speler nodig heeft wordt afgeleverd, en met de juiste timing maakt dat het verschil tussen leven een dood. In het boek gaat dat 'particulier', maar om het overzichtelijk te houden gaat dat in HG:A met de disposition naar twee groepen: rich en poor. Je disposition heeft altijd een totaal van 100% - je start dus met 50% voor beide groepen. De rijke mensen - het Capitol - geven je toffe dingen waar je nog moordzuchtiger kan worden: denk aan een drankje dat je stamina verbetert, of een dolk die je bonuspunten geeft als je iemand ermee vermoordt. De rijkelui willen spektakel: zij zien dus liever dat jij een gestorven tegenstander uitlacht, of een stervende nog wat extra laat lijden. De arme garde - de districten - zijn juist meer begaan met je eigen leven. Ze geven je bijvoorbeeld een zalfje bij een ernstige brandwond, of soep als je sterft van de honger. Zij willen echter de Hunger Games niet eens zien plaatsvinden, dus als jij je tegenstanders zowel in leven als dood met respect behandelt zullen zij je aardiger vinden.

In de boom klimmen
Je klimt de boom in, kijkt of de tegenstander je echt kwijt is, en gaat dan slapen. Dan zie je ineens een (detailloze) 3D-weergave van het speelveld: je bent een Gamemaker geworden.
Gamemaker-menu
Als je in-game slaapt (zonder slaap sterf je ook), of niet als laatste sterft, kom je terecht in het Gamemaker-menu. Op de eerder genoemde 3D-kaart zijn je medespelers (en jezelf) weergegeven, tot wel vijftig meter nauwkeurig, anders zou dat oneerlijk zijn. Je hebt per potje dat je speelt een Gamemaker-budget, dat je kan aanvullen met je eigen geld (dat je verdient met elk potje, daarover later meer), om te gebruiken om pods te activeren. Pods zijn delen van de map waarop iets spannends kan gebeuren: je kan het bos daar in brand zetten, of een groep wolven loslaten. Die pods gaan niet verder dan dat gebied: je kan een bosbrand niet een speler over de hele map laten achtervolgen, en ook die wolven geven op gegeven moment de jacht op. De pods zijn er om de vaart in het spel te houden. Naarmate het spel vordert zullen er meer gestorven mensen Gamemaker zijn, dus zal dat ook meer gaan.
Als er een tegenstander of een pod binnen vijftig meter van jouw locatie wordt geactiveerd, word je automatisch wakker en gaat het spel door.

Goed. Je hebt de tegenstander vermoord of ontweken, maar het mocht weinig baten: je wordt al snel zelf vermoord. Je doet je plicht als Gamemaker (als je quit krijg je veel minder punten) en het potje eindigt. Op het scorebord kan je alle stats bekijken: kills (geen deaths, dat is voor bijna iedereen 1), disposition, score, skills...
Op die manier kan je leren welke soort skills je moet vermijden, en wat voor tegenstanders juist geen kans maken tegen je. Vóór elk potje heb je namelijk een minuut om (een zwaar versimpelde versie van) ieders skillset te bekijken, om zo te weten wie wat kan.

buiten het spel

Je score wordt omgezet in geld. Met dat geld kan je nieuwe dingen voor je uiterlijk kopen, meer Gamemaker-budget (dat is binnen de potjes), Mentors, en Disposition Presets.

Mentors
Een Mentor traint je. Mentors geven je een bonus in bepaalde skills, en ze zijn te equippen nádat je de skills van de tegenstander kon bekijken. Dus, als je een tegenstander ziet die goed kan horen, kan je misschien een Mentor inzetten die je een bonus in sluipen geeft! Eén Mentor gaat één potje mee, dus is het altijd slim om zoveel mogelijk Mentors aangeschaft te hebben.

Disposition Presets
Als je graag vóór het spel al geliefd bij de armen of rijken wil zijn, moet je er zo één kopen. Denk er wel aan, een preset die je +5% voor de armen geeft geeft je ook -5% voor de rijken. Presets met meer invloeden zijn duurder. Een preset gaat ook maar één potje mee.

Free to Play
Jep. Je kan een spel natuurlijk nooit 100% gratis maken. De geldopties hierin zijn vrij duidelijk: pay-only uiterlijk-items, een bepaalde Mentor voor altijd aanschaffen (dus niet opgebruikt na één potje), en sterkere presets.

e-sports

Dit format leent zich uitstekend voor E-Sports. Als ik dit spel ooit mag maken, krijgt het ook een zeer uitgebreide Director Mode. Die neem ik ook even snel door.

Het scherm is onderverdeeld in verschillende dingen:
- Een scherm waarop de Director (de becommentariëerder, als je het zo wil zeggen) kan zien wat de kijker ziet.
- Onder of boven het scherm zitten verschillende camera-opties: Free cam (een soort Noclip), Auto-Cam (gaat automatisch naar hetgeen met de meeste actie, zoals twee Tributes die bij elkaar in de buurt zijn), en Track Tribute (deze functie geeft een soort third-person camera van de geselecteerde Tribute).
- Er staat ook een lijst op het scherm van alle Tributes, waar alle info op staat: health, inventory (kan de Director beter bekijken, dit ziet de kijker niet per sé), kills, disposition...
- Een sound module. Hierop ziet de Director de game-volume en dat van zijn microfoon, zodat hij kan zien wanneer hij één van de twee zachter moet zetten.

Iemand moet zichzelf registreren om 'officiële' Director te zijn. Iedereen kan een game regisseren, maar als je je geregistreerd hebt word je beoordeeld en heb je een hogere kans dat mensen naar door jou vertelde Hunger Games kijken: zo zit er ook een competitief aspect in het praten over het spel.

Nou jongens, dit was het wel zo'n beetje. Lang verhaal, ik weet het.
Reacties, kritiek en toevoegingen kunnen natuurlijk in de comments gezet worden!

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord