Xenoblade Chronicles

Xenoblade Chronicles 2012-09-17T13:02:16
Je hebt het vast al gezien aan de plaatjes. Xenoblade Chronicles is een Japanse RPG. Dus dan weet je al een beetje wat je ervan kunt verwachten. Jurjen wil die verwachting meteen wat scherper stellen door je al meteen te vertellen wat je er níet van moet verwachten.

Geen random encounters. Geen eindeloos lange filmpjes. Geen laadschermen. Geen lineaire, door onzichtbare muren afgezette paden. Geen turnbased gevechten. Geen eindeloze dwaaltochten omdat je niet weet waar je naartoe moet. Geen gedoe met potions en andere geneesmiddelen. Geen nadruk op het verhaal. Of, wacht even, op een bepaalde manier legt het spel juist wél nadruk op het verhaal. Of eigenlijk komt het spel voor een groot deel voort uit het verhaal. Laat ik maar eens beginnen te vertellen wat het spel wél is, dan begrijp je wat ik bedoel.

Bovenop de goden
Xenoblade Chonicles is vooral een wereld. Een enorm grote wereld, vol mooie plekjes, geheimen en gevaren. Die wereld bestaat uit twee, in een oergevecht met elkaar versteende goden: Bionis (een mens) en Mechonis (een robot). Op de lichamen van die twee reusachtige wezens vinden je avonturen plaats.

De landen waar je doorheen trekt zijn vaak naar lichaamsdelen van die reuzen genoemd. Je moet tijdens een missie bijvoorbeeld van Kneecap Hill naar Bionis’ Leg zien te komen. Op een gegeven moment reis je zelfs door het hart van één van de reuzen. Bij aankomst in een nieuw gebied zoomt de camera even uit om te laten zien waar op het lichaam van een reus je beland bent. Zo zorgt de legendarische strijd van Bionis en Mechonis voor het fundament onder het hele avontuur.

Spel en verhaal
Kort na de start van je avontuur begint een nieuwe, grimmige fase in de eeuwige strijd tussen mens en machine. De menselijke kolonie waarin je leeft wordt door een onkwetsbaar robotleger in de as gelegd. Een bondgenoot sterft. Je krijgt een zwaard wat de robots gelukkig toch nog kwetsbaar maakt: de Monado. Dit zwaard blijkt niet alleen een krachtige blikopener met een eigen wil, het laat je ook in de toekomst kijken; iets dat een essentiële rol zal spelen in zowel het verhaal als de gevechten.

Zo’n gevecht wordt bijvoorbeeld onderbroken door een vaag visioen waarin je een strijdmakker ziet sterven. Wat betekent dat je zo snel mogelijk een speciale Monado-kracht moet gebruiken om dit te voorkomen. Deze nauwe verwevenheid van spel en verhaal is typerend voor de manier waarop Xenoblade Chronicles in elkaar steekt.

Gevechten
Zoals gezegd: géén random encounters, géén turnbased gevechten. Je ziet overal vijanden, maar wordt zelden gedwongen met ze te vechten. Natuurlijk heb je de ervaring wel nodig om je skills (langs verschillende vertakkingen) te laten groeien. En eigenlijk wil je die gevechten ook gewoon aangaan omdat ze zo leuk zijn.

Je laat bijvoorbeeld je niet bestuurde, tankachtige personage de aandacht trekken, zodat jij de speciale ‘Arts’ kunt gebruiken die uitsluitend vanaf de zijkant of achterkant van je vijand enorme schade veroorzaken.  Je kunt de acties van de personages koppelen, of andere personages helpen en aanmoedigen. Het gaat allemaal snel, furieus en gepaard met veel geschreeuw. Vechten is fun, dat stralen je personages uit, en jij gaat daar graag in mee.

Groei
Natuurlijk zijn gevechten minder leuk als je vaak verliest, maar ook dat zal je overkomen. Vijf tot tien keer sneuvelen is bij een eindbaas eerder regel dan uitzondering, terwijl je vroeg in het avontuur ook monsters ontmoet die echt veel te sterk voor je zijn.

Maar na zo’n tien uur in de Xenoblade wereld heb je de theorie wel onder de knie, ken je de beste manieren om je helden te laten groeien en samenwerken, leer je de miraculeuze Monado-krachten op de beste momenten in te zetten en ontdek je wanneer een eindbaas een slinkse of juist een brute benadering verlangt. Tegelijk met die kennis groeit je kracht, je kaart en het wankele vertrouwen dat je dit imposante universum de baas kunt worden.

Vlotte flow
Een spel dat je zo zwaar belast met uitdagingen, moet niet te veel irriteren. Volgens mij waren de ontwikkelaars van Xenoblade Chronicles zich daar zeer van bewust. Het spel kent dan ook een vlotte flow. Je kunt lekker snel rennen, springen, zwemmen en klimmen, waarbij de kaart automatisch wordt gevuld met lijntjes en landmarks. Elke keer wanneer je een nieuw gebied betreedt, ontvang je ervaringspunten. Er liggen her en der voorwerpen in je omgeving verspreid die je automatisch oppikt.

Heb je geen zin om te rennen, dan kun je simpelweg warpen naar elke reeds bereikte landmark. Ga je dood, dan word je zonder verdere straf teruggezet naar je laatst bereikte landmark. Je kunt waar en wanneer je maar wilt saven. Zo houden we het wel vijftig uur vol.

1 + 1 = 3
Inderdaad, het kost je zeker vijftig uur om het verhaal te voltooien. Wie wat dieper wil gaan moet op honderd uur rekenen. Het is een wonderlijk gevoel om zo’n immens grote game, met uitgestrekte vlakten en onvergetelijke uitzichten, zonder laadtijden op de Wii te spelen. Natuurlijk dient daarvoor een prijs betaald te worden: de personages zijn weinig gedetailleerd en bij veel vijanden in beeld vertraagt het spel, alsof de soep te dik wordt om te roeren.

Maar dit zijn minimale minpuntjes in de wereld die Xenoblades Chronicles heet. Een wereld die aspecten als spel, verhaal, ontdekken, groeien en vechten op grandioze wijze samensmeedt, en daardoor ook echt meer dan de som der delen wordt.

Gezien de grote wereld en diepgaande mogelijkheden, is Xenoblade een verbazingwekkend vlot speelbare RPG geworden, waarin je eigenlijk alleen maar leuke en interessante dingen doet. Naast de reusachtige wereld is ook de nauwe samenhang tussen de verschillende onderdelen van het spel zwaar indrukwekkend. Een nederig stemmend meesterwerk.