XCOM 2 – Review 

XCOM 2 – Review 2016-02-01T15:36:03
Met stalen zenuwen en adamantium geduld heeft Wouter, in een uurtje of 40, XCOM 2 op Commander-moeilijkheidsgraad uitgespeeld. Het was een enerverende tijd en om jullie daar een snuifje van mee te geven, heeft hij een paar sessies gecaptured voor deze review/analyse van de spannendste game van het jaar.

XCOM 2 is hard in de running om mijn GOTY van 2016 te worden... hoewel ik stiekem natuurlijk hoop dat er nog betere games gaan uitkomen de komende 12 maanden. De voorganger van XCOM 2, XCOM: Enemy Unknown, is namelijk één van m’n favoriete games van het afgelopen decennium, gebaseerd op de klassieker uit 1994 waar ik evenveel, zo niet nog meer liefde voor heb. Ik bekroonde deze fantastisch turn-based tactische game uit 2012 met een 94, iets dat alleen geen 100 was omdat het nogal een niche publiek bedient en het op grafisch/technisch vlak geen hoge ogen gooit. Ik had dus hoge verwachtingen voor de sequel, maar helaas is dit niet de Empire Strikes Back of Mass Effect 2 geworden waar ik op had gehoopt. Het is nog steeds een fantastisch vervolg vol met goede, nieuwe ideeën, maar het weet het origineel niet compleet naar een ander vlak van awesomeness te tillen. Dit komt onder andere door een aantal features uit XCOM: Enemy Unknown die in dit deel weg zijn gelaten…

XCOM 2 awesome laadscherm

  

Dingen die wel in XCOM: Enemy Unknown zaten maar niet in XCOM 2

In PU03, die 16 februari in een winkel near you ligt, noem ik vijf dingen die wel in voorganger Enemy Unknown zaten, maar helaas XCOM 2 niet gehaald hebben. Dit is een groot deel van de reden waarom XCOM 2 niet het cijfer haalt waar ik z’n voorganger mee heb beloond, naast het feit dat sommige aanpassingen van het voorgaande concept niet zo sterk zijn. Lees dus even mee, XCOM-veteranen, wat de volgende elementen hoef je niet te verwachten dit keer:
5. De Heavy Weapon Platforms uit EU (en de oorspronkelijke delen uit de 90’s) zijn weg. Geen ramp, want omdat ze niet kunnen levellen gebruikte ik ze amper. Maar toch, als Firaxis ze dit keer upgradebaar had gemaakt...
4. Geen interrogation meer. XCOM takes no alien prisoners in deel 2, dus krijgen missies niet die extra laag spanning als je besluit een nieuw ontdekt ras van ruimtewezens levend binnen te halen. Bovendien kregen de aliens wat extra diepte als je ze pissed off zag worden in hun cel, waarna je extra info over ze te weten kwam, dus is het best wel een gemis.

XCOM: Enemy Unknown Interrogation

3. Geen Interceptors (straaljagers) om UFO’s mee neer te knallen. In dit deel heb je namelijk geen vaste basis waarvan je het thuiscontinent aan het begin van de game kan uitkiezen, maar vlieg je rond in een mobiel hoofdkwartier (zie punt 1) dat zichzelf kan verdedigen. Helaas kan je hiervan de wapens niet upgraden en wordt je überhaupt amper aangevallen door vliegende schotels, dus is er van dogfights amper sprake. Ik ben 1 keer neergehaald door een UFO als deel van een scripted event, wat een leuke missie tot gevolg had toen ik m’n basis met al m’n troepen tegen hordes aliens moest verdedigen. Maar voor de rest heb ik de ongeïdentificeerde, vliegende objecten altijd kunnen ontlop… eh, -vliegen. En vergis je niet, er zat een (heel upgrade-)systeem achter die Interceptors uit Enemy Unknown, dus hoe begrijpelijk het ook is dat Firaxis juist dit onderdeel er uit heeft gesloopt, het is best wel een inperking.
2. De brute MEC Troopers uit de uitbreiding Enemy Within zitten niet in deel 2. Sowieso is het aanpassen van je troepen middels cybernetics of genetics geen optie.
1. Aangepaste base-building. Zoals gezegd is je hoofdkwartier nu de vliegende, mobiele basis genaamd The Avenger (wiens naam een knipoog is naar de originele X-COM), waarin maar een beperkt aantal spots beschikbaar zijn voor zogenaamde ‘facilities’. Op zich is dit organisatieniveau van XCOM 2 dusdanig aangepast dat de beperkingen niet meteen opvallen, maar toch voel je geleidelijk aan zeker dat er minder vrijheid is wat betreft het basis bouwen en het bijbehorende researchen/upgraden. Kom maar door met die mods, Long War Studios…

   

XCOM 2: de Specialist

Behalve een enkele bug hier en daar, zijn bovenstaande nadelen de grootste tegenvallers van XCOM 2. Laten we het daarom nu even hebben over alle mooie dingen die Firaxis voor dit deel heeft verzonnen, want dat zijn er legio. Te beginnen met de Specialist, een nieuwe klasse voor je soldaten die de Support uit XCOM: Enemy Unknown vervangt en gebruik maakt van een mini-robotje (de Gremlin) om ondersteunende acties uit te oefenen. Check hieronder in een filmpje een maximaal upgegrade Specialist, een Colonel, waarna je twee andere Specialists hun Combat (doe op afstand nooit te missen schade) en Aid (geef iemand extra defense) Protocols ziet tentoonspreiden:

Overigens kunnen je Specialists ook nog bepaalde terminals hacken waarmee je bepaalde voordelen kunt halen zoals extra intel (een belangrijke resource) en het unlocken van nieuwe missies. Maar om eerlijk te zijn gebruikte ik dit amper, omdat de slagingskans van deze hacks aan het begin van de game behoorlijk laag waren, en de nadelen als je faalde te groot. Maar uiteindelijk, als je de Gremlin III unlockt, dan kan het zeker handig zijn. 

  

XCOM 2: Concealment en weapon upgrades

Ik had het al eerder gezien in bijvoorbeeld Hard West, maar voor XCOM is het nieuw: een stealth-mode waarin je troepen zich aan het begin van bepaalde missies bevinden. Hiermee kan je onder de radar blijven en je vijanden in een hinderlaag lokken, zoals ik in onderstaande, vrij vroeg in de game afspelende missie demonstreer:

Hierin zie je ook een aantal andere leuke, nieuwe elementjes, zoals de verbeterde Overwatch (je soldaten schieten nu netjes om-de-beurt en niet meer vol op al gestorven aliens) en de loot die aliens kunnen droppen (die gele rechthoek met een drietje erbij). Deze goodies bestaan onder andere uit upgrades voor je guns en belangrijke resources, en moet je binnen een bepaald aantal beurten oppakken, anders vernietigen ze zichzelf. Extra spanning dus, vergelijkbaar met die Melt-zooi uit Enemy Within.

  

XCOM 2: tactische destructie

In XCOM: Enemy Unknown/Within was het al mogelijk om door muren heen te knallen en andere destructie op de maps los te laten, maar in deel 2 is Firaxis flink los gegaan met hun vernietigings-model. Je kunt letterlijk hele gebouwen wegvagen met explosieven en als je je granaten mikt, dan kan je precies zien hoeveel er kapot gaat. Helaas gebeurt dit niet helemaal zonder bugs en zijn valanimaties nog niet bepaald soepel, maar in de basis zorgt de destructie voor een heel nieuw tactisch element, dat overigens ook héél goed tegen je gebruikt kan worden! Check in onderstaand filmpje hoe ik ervoor zorg dat een stel aliens door een gebouw heen zakken… en hoe onsoepel dit in beeld komt:   

    

XCOM 2: Random generated maps

XCOM: Enemy Unknown had een vast setje maps dat niet zozeer karig was, maar ook geen feestmaal; op een gegeven moment wist je wel hoe elke omgeving in elkaar zat. Met Enemy Within kwam daar een gezond aantal kaartjes bij inclusief assets (elementen op de map, zoals tafels, posters en dat soort dingen), maar met XCOM 2 heeft Firaxis de echte oplossing gevonden voor het ‘probleem’: willekeurig gegenereerde maps. Voor elke missie die je doet, heeft de game een aantal basis-assets. Start je de missie opnieuw op, dan ziet de omgeving er in principe hetzelfde uit, maar alles staat op een andere plek en de elementen zijn op een andere manier opgebouwd. Check het in dit filmpje, waar ik overigens de laadtijden grotendeels heb uitgeknipt:   

Op deze manier geldt het aloude cliché dat *polygoon journaal-stemmetje* ´geen speelsessie hetzelfde is’ en dat merk je echt. Je zal namelijk, om een voorbeeld te noemen, nogal wat ADVENT-basissen moet vernietigen en deze missies vereisen dankzij de random generated maps elke keer weer andere tactieken. Want soms staat er opeens een klif naast een basis, waardoor je de aliens op het dak op een heel andere manier kunt aanvallen.
Een ander voordeel van deze afwisselende levels is dat je jezelf opties biedt. Mocht je namelijk, net zoals ik, op een vrij hoge moeilijkheidsgraad spelen, en je kan je op een gegeven moment niet uit een missie redden zonder dat je halve team het loodje legt, dan hoef je alleen maar de missie opnieuw te starten –mits je een geschikte savegame hebt. Helemaal opnieuw beginnen op een totaal andere map is namelijk totaal geen straf!  

    

XCOM 2: de beste turn-based game van dit moment

Er zijn nog veel meer redenen waarom ik XCOM 2 een Gold Award laat scoren, ondanks dat de game wat schoonheidsfoutjes kent, wat bugs en de plotbeats van het verhaal praktisch een kopie zijn van die in Enemy Unknown (in de PU vergelijk ik het met de overeenkomsten tussen Star Wars - The Force Awakens en A New Hope). Zo zit er weer een multiplayer in, die ik in het vorige deel alleen voor review-doeleinden heb aangeraakt, en dit keer exact hetzelfde is als in voorgaande delen. Maar dat kan allemaal nog veranderen, want –en dan komen we bij nog een belangrijke reden waarom XCOM 2 een toppertje is en nog wel even blijft- Firaxis heeft namelijk de beste modders van Long War Studios aangenomen om een gestage stroom van nieuwe content voor de game te fixen. De mannen die verantwoordelijk zijn voor de bizar vette mod The Long War, content die XCOM: Enemy Unknown een stuk vetter en langer houdbaar heeft gemaakt, komt bij de launch meteen al met een fijn pakketje waarin drie dikke aanpassingen zitten. Jammer dat ik die shit niet heb kunnen reviewen, maar ook zonder submachine guns en leiders is XCOM 2 een van de meest spannende, verslavende games die ik de afgelopen 3, 4 jaar heb gespeeld. En misschien, naarmate de maanden vorderen en Long War Studios/Firaxis gestaag door blijven knutselen, halen ze dat nieuwe vlak van awesomeness nog wel…

XCOM 2 vet laadscherm 2

Conclusie 

SCORE: 90
Omdat er een paar prima elementen uit XCOM: Enemy Unknown/Within zijn gesneuveld en sommige leuk verzonnen aanpassingen de gameplay anders, maar niet perse beter maken, is XCOM 2 niet de beste sequel ooit. Niettemin is dit belachelijk verslavende en spannende turn-based tactiek van de bovenste plank. Enjoy the fuck out of it, Commander!
Omdat er een paar prima elementen uit XCOM: Enemy Unknown/Within zijn gesneuveld en sommige leuk verzonnen aanpassingen de gameplay anders, maar niet perse beter maken, is XCOM 2 niet de beste sequel ooit. Niettemin is dit belachelijk verslavende en spannende turn-based tactiek van de bovenste plank. Enjoy the fuck out of it, Commander!

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord