Worms: The Revolution Collection - review

Worms: The Revolution Collection - review 2013-06-26T12:19:31
Wormen worden hooguit zes jaar oud. Toch kruipt de Worms-franchise alweer een jaartje of twintig rond. Met The Revolution Collection checkt Graddus of de serie vandaag de dag nog even funny is als vroegah, of inmiddels meer wegheeft van een hardnekkige lintworm.

"C’mon John-boy". "That’s amazing". "We are superior"! Ja ja, die guitige wormpjes weten wel hoe je een feestje bouwt. Ondanks het feit dat de Annelida (duur woord voor ringwormen) elkaar voortdurend bestoken met handgranaten, landmijnen en zelfs ontploffende schapen, blijven ze te allen tijde opgewekt. Daar kunnen die verzuurde soldaten in Libië en Kosovo nog wat van leren.

Samen met spellen als Mario Kart, SingStar en Nintendo Land, staat de Worms-serie dan ook bekend als de ultieme partygame. Biertje erbij, plakje leverworst en gáán met die banaa… uhm, worm. De turn-based potjes zijn toegankelijk voor iedereen. Het is echter niet alleen puur hersenloos vermaak wat de klok slaat. Nee, tactiek speelt een grote rol en wanneer je het tegen een professionele Worms-player opneemt, weet je vaak niet wat je overkomt. Binnen een paar beurten ligt je complete team gladde gluipers onder de groene zoden. Tenzij je mazzel hebt en een Holy Hand Grenade vindt, natuurlijk!

worms: the revolution collection

Het is die mix van lol, skill en geluk die de reeks al bijna twintig jaar geliefd maakt. Begin mei verschijnt het Xbox 360-exclusieve Worms: The Revolution Collection; een op papier prachtig mid-priced pakketje met niet alleen het recente Worms: Revolution (en alle DLC), maar tevens Worms 2: Armageddon – volgens kenners één van de beste games uit de serie. Maar is het genoeg om eens een keer geen FIFA of Black Ops tegen je maten te spelen?

Worms 2: Armageddon

In de maanden nadat Worms 2: Armageddon in juli 2009 voor Xbox Live verscheen, deed ik niks anders dan deze game tegen een vriend spelen. Ik was bezig met afstuderen, maar fok het: tot laat in de nacht vlogen de Superschapen, Petroleumbommen en bijbehorende scheldwoorden door mijn huiskamer. We waren qua niveau aan elkaar gewaagd en dat is wel een vereiste. Speel je tegen een n00b of de redelijk domme A.I., dan ben je er namelijk al snel klaar mee. Gelukkig kent Worms 2 nog altijd een levendige online community, die met de komst van deze bundel alleen maar meer aan zal zwengelen.

worms: the revolution collection

Voor de rest kun je dit zien als de beste 2D Worms ooit gemaakt. Superveel levels, superveel wapens en superveel manieren om je wormpjes te customizen. Russisch pratende, negroïde tovenaars, anyone? Daarnaast bevat de game een shitload aan spelmodes. Vooral Crazy Crates, waarin er elke beurt een paar nieuwe kratjes met items naar beneden komen donderen, is hilarisch. De beste elementen uit Worms komen in deze mode samen. Er is immers niets bevredigender dan binnen de 30 seconden die je hebt alle gedropte items verzamelen, constateren dat er een Concrete Donkey tussen zit en daarna ook nog eens de beste plek om het stenen gevaarte op het team van je tegenstander te laten vallen, te vinden. Dacht je… De volgende beurt komen er namelijk weer een trits kratjes naar beneden en ja, in ééntje zit de het Armageddon-wapen uit de titel van het spel… Wat dit doet? Zoek het maar ff op op Youtube

Worms 2: Armageddon is een tijdloze klassieker. Zorg er alleen voor dat je niet net zo verslaafd raakt als ik. Het kan je serieuze studie- en/of schoolachterstand opleveren!

worms: the revolution collection

Worms: Revolution

Een Worms-titel die alle toffe elementen van zijn tweedimensionale voorgangers bevat, maar dan in (quasi) 3D! Klinkt als een winner, niet? Helaas is al vanaf het eerste moment duidelijk dat Worms: Revolution helemaal niet zo goed in elkaar steekt. Bottom line: het is niet leuk om te spelen. Of in ieder geval, stukken minder leuk dan de 2D Worms! Revolution maakt namelijk een klassieke fout: alle vernieuwingen zorgen er alleen maar voor dat de extreem solide basis van de serie omver wordt gekegeld.

worms: the revolution collection

Want wat up met die neppe, NIET SKIPBARE tutorial aan het begin van de game? In dit extreem inspiratieloze level vel je één voor één de wormen van je tegenstander, maar dan wel precies op de manier waarop het spel je voorschrijft. Boring! Geen goed begin… Het ergste is echter het feit dat de 3D-graphics helemaal niks aan de hele ervaring toevoegen. Sterker nog: ze staan in de weg van de gameplay. De 2D-Worms waren opgebouwd uit prachtige, scherpe sprites. Deze Revolution moet het doen met vale, low-res PlayStation 2-polygonen. Daarnaast is het gevoel van totale controle weg. In de ‘oude’ Worms is dit een vereiste als je echt goed wilt worden: puzzelen om een granaat exáct tegen die drie pixels aan te smijten, waarna het ding precies de stuiter krijgt die nodig is om op het hoofd van een vijandig wormpje te bouncen. De 3D-levels in Revolution maken alles stukken onduidelijker. Het besturen van je worm voelt lomp en potjes worden vaker beslist door geluk, dan skill. Leuk voor n00bs. Voor gevorderde spelers echter een grote no-no.

Worms: Revolution biedt geen revolutie, maar een devolutie. Een devaluatie van het perfecte concept dat de 2D-Worms spellen kennen. Ik hoop niet dat dit definitief de weg is die ontwikkelaar Team 17 met hun serie is ingeslagen, want anders halen die arme Worms alsnog hun twintigste verjaardag niet…

worms: the revolution collection

SCORE: 69
Ja, met Worms: The Revolution Collection bespaar je een paar euro’s op het aankoopbedrag dat Armageddon, Revolution en alle DLC-packs je los zou kosten. Ben je echter een partygamer die wel graag een beetje serieuze skills tentoonstelt, dan raad ik je aan alleen het geniale Worms 2 van Xbox Live (of PSN) te vissen. Voorkomt een hoop ergernis…