World of Warcraft: Warlords of Draenor - Review 

World of Warcraft: Warlords of Draenor - Review 2014-11-21T10:15:06
Als een malle is Alie naar level 100 gesjeesd. Ze wilde jullie niet te lang laten wachten op deze Review. Want hoe vervelend wachten is, ondervond ze zelf bij spelen van Warlords of Draenor, toen ze meer dan gewenst in de wachtrij stond… Of dat effect heeft op de score van deze vijfde World of Warcraft-expansie lees je hieronder.

Dit is een speciaal voor PU.nl geschreven review van World of Warcraft: Warlords of Draenor. In de komende PU vind je een beknoptere versie.

Iedereen die Warlords of Draenor al gecheckt heeft, weet ervan… De launch verliep op z’n zachtst gezegd nogal problematisch. Maar moet je een game hierop afrekenen? In dat geval zou de score van Warlords of Draenor wel erg laag uitvallen… Als ik het namelijk al voor elkaar wist te krijgen om gedurende de eerste paar dagen in te loggen, belandde ik in een lege wereld. Geen questgivers, andere NPC’s of medespelers. Toch vind ik niet dat dit bepalend moet zijn voor de score. Een lagere score zou wat mij betreft namelijk een vertekend beeld geven. Zo doen de issues verder niets af aan de kwaliteit van de game en merken mensen die nog moeten beginnen aan hun avontuur inmiddels niets meer van de problemen. Laten we daarom in de rest van deze Review gewoon kijken naar de inhoud van Warlords of Draenor en de hobbelige start snel vergeten.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

 

Save the world, make it a better place

Het allereerste dat opvalt aan Warlords of Draenor zijn de nieuwe charactermodels. Hiermee geeft Blizzard de game een hoognodige cosmetische upgrade, waardoor je veel minder in de gaten hebt dat je eigenlijk een al tien jaar oude game aan het spelen bent. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de omgevingen, die werkelijk schitterend zijn. Ik doorkruis tijdens mijn reis een vochtige jungle, kom langs reusachtige, helderrode paddenstoelen, en ontdek de groenste valleien. Maar als Alliance-lid begint het allemaal met Shadowmoon Valley.

We kennen dit gebied natuurlijk ook al uit The Burning Crusade, maar in Warlords of Draenor is het nog onaangetast door The Burning Legion. Dat zit zo: na de Siege of Ogrimmar werd Garrosh Hellscream gevangen genomen. Hij wist echter te ontkomen met behulp van een bondgenoot die tijdlijnen kan manipuleren. Hij belandde in het oude Draenor en voorkwam dat de orcs van het bloed van Mannoroth dronken. Hij creëerde hiermee een onbezoedelde Iron Horde, die met kennis van moderne technologie en onder het leiderschap van papa Grommash Hellscream, zal proberen Draenor en vervolgens heel Azeroth onder de voet te lopen. Warlords of Draenor speelt zich dus in principe af in een parallelle tijdlijn met een Outland/Draenor dat niet in puin ligt. En dat wil jij als held graag zou houden.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

 

Feest der herkenning

In de paar quests die je als inleiding afhandelt en waarvan het eigenlijke doel de introductie van de Warlords is, heb je het meteen in de gaten... Warlords of Draenor is anders. De dreiging die van de Iron Horde uitgaat, is bijna tastbaar en wordt schitterend ondersteund door de memorabele, bombastische soundtrack. Garrosh en zijn kompanen zijn de ultieme baddies, die veel meer tot de verbeelding spreken dan bijvoorbeeld Deathwing. En natuurlijk dreigde de wereld in Mists of Pandaria (en alle andere expansies) ook naar zijn grootje te gaan, maar tegelijkertijd was het op Pandaria lekker zonnig en werd je omringd door schattige panda’s.

Warlords of Draenor zal voor veel oudgedienden een feest der herkenning zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld vooral erg veel plezier beleefd met het eenpersoons scenario waarbij je Shattrah bestormd en het weerzien met de Arrakoa. Draenor loopt over van leuke verhaallijntjes en interessante quests, ook voor nieuwkomers. Het ‘gewone’ questen voelt dan ook op geen enkel moment als een eindeloze grind. Daarnaast is het levelen meer afwisselend dan ooit tevoren. Zo vind je in elk gebied meerdere bonus objectives en loop je om de haverklap rares tegen het lijf, waarmee je ook flink wat xp kunt verdienen.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

 

Vroegâh was niet alles beter

Zelfs na drie dagen vrijwel niet gespeeld te kunnen hebben, behaalde ik alsnog ruim voor mijn deadline level 100… Niet alleen is de xp voor bijvoorbeeld die bonus objectives behoorlijk aanzienlijk, maar het wordt je in Warlords of Draenor ook nergens echt moeilijk gemaakt. Dat geldt niet alleen voor het questen, maar ook de eerste dungeons die ik deed, waren vrij simpel. Nu wil ik deze expansie niet meteen afdoen als ‘te gemakkelijk’, want ook voor mij is er nog genoeg content te ontdekken. Maar het is bijvoorbeeld wel tekenend dat je niet per se dungeons hoeft te farmen om aan je epic loot te komen. Elk stukje gear dat je tijdens het levelen weet te scoren, heeft kans om automatisch up te graden naar een verbeterde blauwe of paarse versie.

Naar mijn idee is World of Warcraft in de afgelopen jaren sowieso steeds iets minder moeilijk te doorgronden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik uren aan het prutsen was met mijn talents en het dps’en op dummy’s. Alles om die extra 100 dps eruit te persen in Naxxramas. Dat is echter al een hele poos verleden tijd, maar nu moeten ook reforging en het passen en meten van de juiste gems eraan geloven. Vanaf nu dood je simpelweg een vijand, loot je hem en trek je de gedropte gear meteen aan. Dit soort zaken maakt de game een stuk intuïtiever, zodat het voor nieuwkomers het perfecte moment is om in te stappen. Maar ook oudgedienden moeten zich niet laten afschrikken. Eigenlijk vind ik het best fijn dat mijn rotatie wat simpeler is geworden en ik niet meer tig sites hoef af te speuren naar de juiste verhouding in mijn stats.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

 

De grote trekpleister: garrisons

Echt nieuw in Warlords of Draenor, en tevens de grote trekpleister, zijn de garrisons. Ik beschreef het voorheen als een vorm van housing, maar dat dekt de lading eigenlijk absoluut niet. In principe krijg je een leeg stuk land waarop je verschillende gebouwen kunt plaatsen. Zo heb ik als leatherworker een boerderij gebouwd, waar ze wol scheren van de dieren die ik in de wereld vang. Ook kan ik er vissen of zelfs plantjes plukken in het kader van herbalism, een profession die ik niet eens heb. Alle gebouwen kun je vervolgens ook nog upgraden. Ik heb inmiddels en tier een stallen, zodat ik speciale mounts kan vangen. Wanneer ik deze nog verder upgrade krijg ik bijvoorbeeld twintig procent extra mountspeed.

Maar minstens zo leuk zijn de verschillende volgers die je al questende verzamelt. Zij willen graag meehelpen met het stoppen van de Iron Horde en voegen zich bij je garrison. Vervolgens kun je ze op missies kunt sturen, waarbij ze een bepaalde vijand gaan aanpakken. Wanneer ze hierin slagen, komen ze terug met gold, gear of een andere beloning. Wie Star Wars: The Old Republic heeft gespeeld, is redelijk bekend met dit principe, maar Blizzard pakt het toch iets anders aan. Zo is het voor het slagen van de missie ook belangrijk te kijken of je volger bepaalde aanvallen en skills van het doelwit kan counteren.

Eerlijk gezegd verwachtte ik niet zo veel van garrisons. Het leek me een leuke gimmick, maar ik denk dat ik toch minstens de helft van mijn tijd spendeer in ‘base of operations’. De lijn die Blizzard met deze garrisons inzet, wordt trouwens ook doorgetrokken tijdens het questen. Als je een nieuw gebied betreedt, bepaal jij als Commander wat voor soort gebouw de outpost het hardst nodig heeft. Dat doe je eigenlijk voornamelijk voor jezelf. Zo wist ik niet hoe snel ik een Inn moest bouwen om een fijne twintig procent meer experience in dat gebied te pakken. Leuke bijkomstigheid is dat ik me eigenlijk voor het eerst in mijn World of Warcraft-carrière echt belangrijk voelde. Commander Alie, dat klinkt toch gewoon goed?

World of Warcraft: Warlords of Draenor


End game content

So far, so good. Voor zover het nog niet duidelijk was: ik ben laaiend enthousiast over Warlords of Draenor. Hamvraag bij een MMORPG is echter toch altijd: hoe lang blijft het leuk? Ook nadat je de cap behaald hebt, moet er nog genoeg te beleven zijn. Je betaalt immers een maandelijkse subscriptie, dus wil je ook blijvend waar voor je geld. Uiteraard is dat voor zo’n relatief nieuwe game nog erg lastig te bepalen. De eerste raid moet zelfs nog onthuld worden. Wel is duidelijk dat deze een geheel nieuwe moeilijkheidsgraad zal krijgen, namelijk mythic, die je met 20 man doorloopt.

Daarnaast kun je de heroic dungeons pas checken nadat je op de proving grounds hebt bewezen dat je niet geheel faalt. Goed idee, want dit type dungeon is inderdaad pittiger, zodat het fijn is dat je tank/healer in ieder geval de basics onder de knie heeft. Verder belooft het gloednieuwe sandbox PvP-gebied dynamische gevechten, die te maken hebben te maken met bosses, vehicles en quests. Tot dusver komt dit veelbelovende principe nog niet helemaal lekker uit de verf, aangezien er op het moment van schrijven toch nog wat irritant bugs over zijn gebleven. Ten slotte is ook de group finder geheel vernieuwd. Je kunt nu op zoek naar een groep van 5 tot 40 spelers om dungeons, raids, scenario’s, battlegrounds en arena’s mee te doen. Maar ook wanneer je rares wilt farmen, een elite neer wilt halen of simpelweg gelijkgestemden wilt vinden, kun je terecht bij de group finder.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Aangezien ik niet pas half december met een Review wil komen, heb ik besloten om het voor nu bij deze beschrijving van de endgame content te houden. Mijn echte bevindingen lezen (of zien) jullie ongetwijfeld binnenkort op PU.nl.

Conclusie 

SCORE: 91
Het is een poos geleden dat ik zoveel lol beleefde in World of Warcraft. Draenor is niet alleen een lust voor het oog, maar zit ook bomvol leuke quests. De Warlords zijn de ultieme badguys en jij als speler voelt je echt geroepen hen te stoppen. Ten slotte zijn garrisons een hele verslavende en goed geïntegreerde toevoeging. Zo is Warlords of Draenor een zeer complete expansie, die het perfecte instapmoment biedt voor nieuwkomers, maar ook oudgedienden kan overtuigen de MMORPG weer een kans te geven.
Het is een poos geleden dat ik zoveel lol beleefde in World of Warcraft. Draenor is niet alleen een lust voor het oog, maar zit ook bomvol leuke quests. De Warlords zijn de ultieme badguys en jij als speler voelt je echt geroepen hen te stoppen. Ten slotte zijn garrisons een hele verslavende en goed geïntegreerde toevoeging. Zo is Warlords of Draenor een zeer complete expansie, die het perfecte instapmoment biedt voor nieuwkomers, maar ook oudgedienden kan overtuigen de MMORPG weer een kans te geven.

REACTIES (58) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord