Wii Music

Wii Music 2012-09-17T13:15:31
Beste Shigeru Miyamoto, Het is alweer een tijdje geleden dat wij elkaar voor het laatst spraken. Volgens mij was het vlak na de lancering van de Wii. Er is nogal wat gebeurd sindsdien. Ik kreeg twee keer een zoontje, bijvoorbeeld. En natuurlijk heb jij ook niet stilgezeten.
Beste Shigeru Miyamoto,

Het is alweer een tijdje geleden dat wij elkaar voor het laatst spraken. Volgens mij was het vlak na de lancering van de Wii. Er is nogal wat gebeurd sindsdien. Ik kreeg twee keer een zoontje, bijvoorbeeld. En natuurlijk heb jij ook niet stilgezeten.

Waarschijnlijk is je meeste tijd en energie opgegaan aan Wii Fit en Wii Music. Mooie producten hoor. Wii Fit heeft ook mijn vrouw weer eens fanatiek aan het “gamen” gekregen, en voor mijn zoontje Samuel (van bijna twee) is Wii Music zelfs de eerste game waar hij een beetje aan mee kan doen. Hij speelde de tamboerijn, terwijl Max (11) drumde en ik (38) de melodie van ‘Altijd is Kortjakje Ziek’ pingelde op de piano. We hebben dat liedje wel drie keer gespeeld! De kids kregen er geen genoeg van.
Maar ik wel.

Ja, daar schrik je misschien van, maar ik wil toch eerlijk tegen je zijn. Nee, ik ga niet met de haatschapen van de gamescritici meeblaten om de game af te zeiken. Iedereen met een hart voor games als magisch medium en/of vernieuwingen in het algemeen (en ik beschouw mezelf als zo iemand) zou moeten kunnen waarderen wat je met Wii Music hebt gemaakt. Een muziekspel dat iedereen meteen kan spelen, zonder angst om af te gaan of iets verkeerd te doen. En wat vervolgens de aandacht vasthoudt door spelers heel langzaam vertrouwd te maken met wat er allemaal mogelijk is, en uit te dagen deze mogelijkheden te benutten. Waardoor je op een gegeven moment echt het gevoel krijgt de instrumenten te beheersen, en je begrip van hoe muziek in elkaar steekt spelenderwijs groeit. Vanuit die kijkhoek steekt Wii Music fantastisch in elkaar, als een kunstwerk.
En daarmee wil ik jou, de kunstenaar, feliciteren.

Maar niet elk kunstwerk is aan mij besteed. Neem de Nachtwacht, ik vind er echt geen reet aan. En in mijn beleving is Wii Music op z’n best een aardig tijdverdrijf. En dat is veel minder dan ik ben gewend te zeggen over een nieuwe Miyamoto. Dat neem ik jou niet kwalijk, hoor. Ik ben juist trots op je, dat je zoiets hebt gemaakt. Wat ik voel mezelf wel eens oud, maar jij bent 56. Dus écht oud. En natuurlijk wil je niet de rest van je werkende leven alleen maar doen wat de fans denken dat je hen verplicht bent. Je hebt veel betekend voor interactief entertainment, en het siert je dat je ook op deze leeftijd nog zoekt naar manieren om de grenzen van wat videogames zijn te doorbreken.
Mijn familie is blij met jou.

Maar tegelijk wordt ik ook een beetje droevig van Wii Music. Want die Jam-modus is niet iets waar ik lang mee zal spelen. Dat komt vooral omdat zelfs de best gelukte muziek nogal debiel klinkt. De instrumenten klinken niet zoals in het echt, de muziek klinkt digitaal en ingeblikt. Daarbij ontbreekt de vrijheid om écht je eigen muziek te maken, het is alleen maar mogelijk om te variëren en te improviseren op het aanbod van zestig liedjes, waarvan de helft me al niet aanspreekt. Wat dat betreft verwacht ik veel meer van de Advanced Studio die het in Guitar Hero World Tour mogelijk gaat maken écht eigen nummers te verzinnen. Dat ik een sequel van Activision verkies boven een nieuwe game van jou, dat is wat me een beetje droevig maakt.
De tijden zijn veranderd. Is dit definitief?

Heb je het nog in je om een geheel nieuw, verhalend spel als Mario, Zelda of Pikmin te maken? En dan bedoel ik niet letterlijk Mario, Zelda of Pikmin (laat die series maar aan je hulppieten over), maar iets werkelijk nieuws. Ik zou zo graag weer eens reizen door een nieuwe, sprookjesachtige wereld die aan jouw machtig creatieve kunstenaarsbrein is ontsproten. Even geen Mii-personages, even geen knieval naar de massa, maar gewoon, lekker ouderwetse Miyamoto-magie met wezens om in je hart te sluiten. Heb je het nog in je? Ik hoop van wel. Maar als het niet zo is, even goede vrienden, natuurlijk. Ik neem je niets kwalijk.
Hopelijk zie ik je binnenkort weer eens, zodat we hierover verder kunnen spreken.

Groetjes,
JURJEN

Wii Music zal de geschiedenis in gaan als een baanbrekend stukje software dat als inspiratiebron diende voor een nieuwe stroming binnen de wereld van de videogames, en verdient alleen daarom al minstens 80 punten. Maar aangezien het niet het soort videogame is waar de gemiddelde PU-lezer graag zijn tijd en geld in steekt, heb ik de score speciaal voor jullie even wat naar onderen bijgesteld. Want het laatste wat ik wil is dat mensen spellen kopen die niet voor hen bedoeld zijn.