Watch Dogs 2 - Review

Watch Dogs 2 - Review 2016-11-15T17:49:50
Er straalt duidelijk plezier af van Watch Dogs 2, maar is dat genoeg om van de open-wereld hackgame van Ubisoft een succes te maken? Jan dook het kleurrijke San Francisco in en kwam in ieder geval tot een gedeeltelijke conclusie.

Gespeeld op PS4

Spelend met Watch Dogs 2 (WD2) lijkt het aanvankelijk alsof deel 1 nooit bestaan heeft. Je kunt dan ook prima met de game aan de slag zonder kennis van het origineel. Wat is er deze keer aan de hand? Marcus Holloway heeft zich aangesloten bij hackersclub DedSec in hun missie om ctOS 2.0 - het hypermoderne surveillancesysteem van San Francisco - en diens makers een halt toe te roepen. Marcus is een relaxte gozer, hij heeft swag en dat behoudt hij de hele game. Het voelt daarom wat ongepast dat je tevens als een volleerde Navy Seal met wapens mag schieten. Als hacker ben je sowieso meer van de brains dan van de muscles, zou je denken. Daar wringt dus ietwat de schoen, maar als je dat eenmaal accepteert, schotelt Ubisoft je een heerlijke open-wereld voor waarin je uiteindelijk zelf kunt bepalen hoe vaak je naar je wapens grijpt. Geinig is dan weer dat je zelf je wapens 3D print. Een dikke knipoog naar de huidige technologie, en zo zit WD2 vol van dergelijke grapjes en verwijzingen.

Watch Dogs 2

Poppende kleuren

San Francisco is je speeltuin en daar ben ik een stuk blijer mee dan Chicago uit het eerste deel. De vibe van de game is veel optimistischer en het vrolijke en kleurrijke San Francisco past daar dan ook beter bij dan het grijs-grauwe Chicago.
Heel fijn is ook dat je meteen toegang hebt tot de hele stad. Niets is onbereikbaar of afgezet en dat geeft je exact wat je nodig hebt in een open-wereld game als dit: complete vrijheid. De stad is prachtig vormgegeven, alle wijken in San Francisco hebben een eigen zonnige look, en dat nodigt uit om ontdekt te worden.

Drie stijlen

WD2 kent grofweg drie speelstijlen die elkaar overlappen: stealth, hacken en actie. Die laatste speelstijl zou ik je in het begin van de game niet aanraden, want je hebt dan nog geen krachtige wapens. Bovendien kun je al hackend met je laptopje al heel veel manipuleren. Zeker als je op een gegeven moment je drone en je RC-wagentje hebt, hoef je soms helemaal niet meer fysiek aanwezig te zijn om je snode plannen ten uitvoer te brengen.
Florian en ik hebben de game onafhankelijk van elkaar gespeeld en we neigden beiden het meest naar stealth. Okay, soms kun je niet anders, en moet je een bewaker met een soort gummi-koord knock-out rammen, en af en toe ben je gedwongen je guns te trekken (bijvoorbeeld als een vijandelijke bende achter je aanzit), maar het is echt zoveel cooler om hackend iedereen ongezien in verwarring achter te laten.

Watch Dogs 2
Vrrrrroem!

In Watch Dogs 2 ben je bijna opgelucht als je op de plaats van bestemming bent aangekomen. De wereld is cool om doorheen te rijden, maar het allergrootste minpunt van Watch Dogs 2 is toch wel de besturing en de physics van de voertuigen.

Er zitten aardig wat verschillende auto’s in de game, die ook allemaal anders aanvoelen, maar ze blijven kut om in te rijden. De auto’s reageren veel te direct, hebben totaal geen wegligging, stuiteren alle kanten op en zijn veel te langzaam. Of je nou in een pick-up truck of een sportwagen zit; de topsnelheid is altijd hetzelfde en je bent nauwelijks sneller dan de rest van het verkeer. Ook de andere voertuigen hebben belabberde physics en laten zich lastig besturen. De drones en de boten gaan nog wel, maar alles dat wielen heeft, gedraagt zich veel te zenuwachtig.

Watch Dogs 2
Hacken

Een van de kritiekpunten op het recent verschenen Mafia III is dat er in (het fraaie) New Orleans niet zo heel veel te doen was. In San Francisco is ook geen sprake van een overload aan entertainment en stapels aan sidequests. De stad is niet opgezet om je urenlang in te vermaken, maar als je effe geen zin hebt in een story mission, heb je wel degelijk meerdere opties. Zo kan je op moeilijk bereikbare plekken grote aanplakbiljetten van DedSec plaatsen met behulp van een drone of je RC-auto (een puzzeltje op zich) en daarnaast kan je meedoen aan races, met motoren, quads, auto’s, RC-auto’s, drones, karts, boten en nog een tof voertuig dat we hier niet gaan verklappen.

Wat natuurlijk ook tijdloos vermaak oplevert, is het hacken van onschuldige omstanders. Zo kun je van mensen hun personalia hacken en ze markeren als snitch. Dan komt binnen mum van tijd een auto vol criminelen aanzetten die effe verhaal komen halen, en als je vervolgens ook nog de politie alarmeert, is het helemaal feest.
Je kunt eveneens voertuigen hacken en als superhack meerdere tegelijk, met gigantische kettingbotsingen en verkeersopstoppingen tot gevolg. Dit is echt genieten en zo ontdek je steeds meer manieren om de stad op z’n kop te zetten en de inwoners gek te maken.

Watch Dogs 2
Meesterlijke missies

Ubisoft heeft een aantal enorm grappige missies bedacht, humor is sowieso veel prominenter aanwezig in dit deel. Ik wil niet te veel weggeven, maar al vrij vroeg in de game probeer je door toffe filmpjes te maken en die online te knallen meer volgers op social media voor je hackergroep DedSec te krijgen. Na het zien van een filmtrailer voor een blockbuster actiefilm, krijgt de groep het idee om zelf een nog veel vettere trailer te maken. Het plan is om de grote ster van de blockbuster film, een pratende auto, te stelen en te laten shinen in hun eigen filmpje.

De missie om de auto van de filmset te jatten is op zich al spectaculair, maar de Kitt look-a-like is helemaal hilarisch. Want in tegenstelling tot wat DedSec dacht, heeft de auto een heel geavanceerd A.I.-systeem dat meteen reageert op de beroving. Terwijl jij als een malle probeert weg te komen, kom je erachter dat de auto vreselijk bijdehand is en het absoluut niet eens is met de situatie. Deze missie is een dikke knipoog naar Knight Rider en zo zitten er meer van dit soort geinige missies in Watch Dogs 2. En dat is uiteindelijk de grootste verdienste van WD2: de game voelt en ademt veel meer fun.

Watch Dogs 2

Multiplayer Modes

Ten tijde van schrijven werkten nog niet alle multiplayer modi naar behoren. Omdat er nog bugs zaten in de online modi, is Ubisoft as we speak bezig met onderhoud, waardoor deze modi niet speelbaar waren. Volgens Ubisoft moet de game met launch wel in orde zijn. Ik heb de Bounty Hunter mode in ieder geval wel kunnen spelen tijdens Gamescom en dat was best vermakelijk. De drie modi die je straks kunt gaan spelen zijn in ieder geval de volgende.

Online Invasions: Deze kennen we nog uit WD1. Je wordt gehackt door een andere speler of vice versa. Extra aardigheidje: je kunt nu bommen op je belager droppen met je drone.

Bounty Hunter: Een speler zorgt voor zoveel chaos dat de cops een massale achtervolging inzetten. Drie andere spelers van vlees en bloed kunnen de cops joinen om jou neer te halen.

Co-op: Je kunt random een andere spelers tegenkomen en besluiten om samen effe lekker te gaan rondklooien. Of je nodigt een dedicated speler uit en je speelt samen een co-op missie.

Nog geen cijfer?

Ubisoft verzekerde ons dat de online mogelijkheden bij launch (morgen dus) allemaal gewoon zouden moeten werken. Of dat het geval is of niet, we zullen deze review updaten wanneer mogelijk en dan zal Watch Dogs 2 ook van een definitief cijfer worden voorzien. In alle eerlijkheid denk ik overigens niet dat WD2 een game is die je voor de multiplayer haalt. Het is meer een geinige extra; de chaos die je samen met een maat kunt veroorzaken is hilarisch, maar ik schat in dat dit niet de modus is die je uren en uren achter elkaar gaat spelen.

UPDATE:Op dit moment heeft Ubisoft een patch klaar liggen die ervoor moet zorgen dat de Bounty Hunter mode en Online Invasions (gaan) werken. Die staan nu op disabled zodat we gewoon van de singleplayer en de co-op mode kunnen genieten. Die 2 modi werken nu dus nog niet en dat is ronduit slordig want dat is wel beloofd. De patch ligt naar alle waarschijnlijkheid bij de platform-houders ter goedkeuring dus heel lang kan het niet meer duren. We houden de ontwikkelingen met een eagle eye in de gaten. Als het de komende weken nog niet werkt, trekken we weer aan de bel. Maar zoals ik al eerder zei: WD2 speel je niet zozeer voor de multiplayer. Desalniettemin komt het wel een beetje klunzig over.

SCORE: 82
Watch Dogs 2 neemt zichzelf niet zo serieus en dat is exact wat de serie nodig had. De besturing van de voertuigen is ondermaats, maar verder is de game op bijna alle fronten beter dan zijn voorganger, met name de keuze tussen verschillende speelstijlen is groter en de vibe voelt goed.