Uncharted: The Lost Legacy – Review

Uncharted: The Lost Legacy – Review 2017-10-19T13:12:16
Nog nooit was Florian zo enthousiast en huiverig tegelijk over een game als Uncharted: The Lost Legacy. Natuurlijk, het is een gloednieuw Uncharted-avontuur, maar is Uncharted nog wel Uncharted zonder Nathan Drake?

Uncharted: The Lost Legacy stond ooit gepland als DLC voor Uncharted 4. Naughty Dog kwam echter halverwege de ontwikkeling tot de conclusie dat The Lost Legacy wel erg veel content kreeg en besloot er stand-alone DLC van te maken, met ongeveer 4 uurtjes aan gameplay. Op de afgelopen E3 had Naughty Dog het ineens over 7 uur en ik heb er met ruim 9 uur op de klok nog veel langer over gedaan. Een volwaardige Uncharted-game dus?

Uncharted vibe

Die vraag is ontzettend vaak langskomen in mijn hoofd tijdens het spelen van The Lost Legacy. Het goede nieuws is dat The Lost Legacy in hart en nieren nog steeds een typische Uncharted-game is. De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven, waarbij je belachelijk spectaculaire klimpartijen uitvoert, honderden vijanden afschiet en epische scripted events meemaakt. Ondanks dat je niet meer met Drake te maken hebt, is de Uncharted-vibe dus nog steeds aanwezig en dat komt mede door Nadine en Chloe.

Lost1

Check vooral de Coverview in de nieuwe PU voor meer achtergrondinfo over Chloe Frazer en Nadine Ross, de hoofdpersonen in The Lost Legacy. Chloe kennen we al uit Uncharted 2 en 3 en Drake had het aan de stok met Nadine in Uncharted 4. Het zijn beide behoorlijk pittige dames, maar ze verschillen totaal van karakter. Chloe steelt zo ongeveer alles waarmee ze in aanraking komt en is megabijdehand, maar Nadine heeft een militaire achtergrond en houdt van discipline.

Tusk of Ganesh

Het is nogal een vreemde samenwerking, maar door omstandigheden die ik hier niet ga verklappen zijn Chloe en Nadine beide op zoek naar de Golden Tusk of Ganesh. Ze moeten aan het begin van de game duidelijk aan elkaar wennen, maar later krijgen ze een goede band en maken ze de hele tijd grapjes, zoals Drake en Sully dat ook altijd deden. De personages en de humor zijn zoals we inmiddels gewend zijn van Naughty absoluut spot-on en ik heb meerdere keren hardop gelachen om hoe Nadine reageert op de onzin die Chloe af en toe uitkraamt.

Lost4

De main bad guy heet Asav en is een machtige leider van een grote rebellion. Hij is op zoek naar de Golden Tusk of Ganesh om zijn troepen oppermachtig te maken en gebruikt daar grof geweld voor. Het is een bijzonder charismatische gast, die stiekem een oogje heeft op Chloe, maar alles op alles zet om de dames tegen te houden. Persoonlijk vind ik Asav een van de tofste bad guys uit de Uncharted-serie. Het is niet de gebruikelijke schreeuwerige dude, maar een intelligente kerel met een goede babbel en een flinke dosis zelfvertrouwen.

Open wereld

The Lost Legacy speelt zich volledig af in India, maar de game is een beetje in 3 stukjes geknipt. Het eerste en laatste stuk is volledig scripted, waarbij je volledig in Uncharted-stijl van punt A naar punt B loopt door superspectaculaire omgevingen en setpieces. Dit is precies zoals we Uncharted al jaren kennen, maar halverwege de game spendeer je een aantal uur in een open wereld, waarin je kunt onderzoeken wat je wilt, wanneer je wilt. Met een aantal markers op je map ga je met je Jeep op onderzoek uit en het is een beetje vergelijkbaar met het Madagaskar-hoofdstuk uit Uncharted 4. Het gebied in The Lost Legacy is echter veel groter en er is daadwerkelijk van alles te vinden en te ontdekken.

Lost3

De gevechten worden hierdoor ook dynamischer, want je kunt zelf een plan van aanpak kiezen. Je kunt nu bijvoorbeeld om de vijanden heen lopen om ze van achteren aan te vallen, of ze met een sniper van een hoge rots te lijf gaan, of ze sneaky uitschakelen door je te verschuilen in het hoge gras. Nog nooit had je die mogelijkheden in een Uncharted-game en het maakt de game alleen maar beter. Het is heerlijk verfrissend dat je af en toe zelf moet nadenken over je tactiek, in plaats van dat de game het steeds bepaalt.

Man-crush

The Lost Legacy heeft een leuk verhaal, interessante characters, een aantal nieuwe vette gameplay mogelijkheden, prachtige omgevingen en setpieces, een paar geweldig ontworpen puzzels en ruim 9 uur aan gameplay. Helemaal top dus, een volwaardig Uncharted game! Nou nee, toch niet helemaal.

Lost2

Chloe en Nadine zijn boeiend genoeg, maar het zijn geen Drake en Sully. De chemie tussen Drake en Sully was meesterlijk en dat mis ik een beetje in The Lost Legacy. Pas op het einde van de game komen Chloe en Nadine los en komt het in de buurt van de band die Drake en Sully hadden en dat is jammer. Ik weet ook wel dat ik een buitensporige man-crush heb op Nathan Drake, maar ik had gehoopt dat ik hem niet zou missen in The Lost Legacy. Dat is helaas wel het geval.

Kunstenaars

Het grootste nadeel aan The Lost Legacy is dat het merkbaar een uit de kluiten gewassen DLC is. 9 uur voor een singleplayergame is niet heel kort, maar een gemiddelde Uncharted-game is twee keer zo lang. Het verhaal is hierdoor wat minder diepgaand, ook wat achtergrondverhaal van de dames betreft. Er worden hier en daar wat losse eindjes aan elkaar geknoopt, maar heel schokkend is het allemaal niet. Er wordt alleen maar gehint naar de vorige Uncharted-avonturen.

Lost5

Ook de actievolle momenten komen hier en daar iets te bekend voor. Het is nog steeds bizar vet om aan een kabel achter een truck aan te slepen, of tientallen gasten af te knallen op een rijdende trein, maar we hebben het allemaal al gedaan met Nathan Drake. Wat dat betreft geeft The Lost Legacy weinig nieuwe jaw-dropping-ervaringen, maar het blijft een verplicht nummertje. Naughty Dog zijn ware kunstenaars als het gaat om dit soort filmische games en The Lost Legacy is geen uitzondering. Hopelijk hebben de ondeugende honden in de toekomst nog meer toffe ideeën voor Uncharted games!

The Lost Legacy is niet zo fantastisch als een echt nieuwe Uncharted-game, maar is als mega uitgebreide stand-alone DLC meer dan geslaagd. Nathan Drake zal ik voor altijd missen, maar hopelijk gaat Uncharted in deze vorm nog jaren door!