Uncharted 4: A Thief’s End - Review

Uncharted 4: A Thief’s End - Review 2016-05-05T10:31:36
Jan is blij en bedroefd tegelijk. Blij omdat ie waarschijnlijk één van de GOTY’s van 2016 heeft gespeeld, en bedroefd met de wetenschap dat Uncharted 4 ook daadwerkelijk het laatste avontuur van onze favoriete dief aller tijden is. Na A Thief’s End kan Nathan Drake met pensioen, maar niet voor hij alles nog één keer geeft.

Dit is een aangepaste review van diegene die je in PU06 kunt lezen die 17 mei in de winkels ligt

Als ik Nathan Drake was, zou ik er op een gegeven moment misschien ook wel een beetje klaar mee zijn. Met altijd maar weer dat klimmen en klauteren, prachtige beschavingen ontdekken om die uiteindelijk in te zien storten en weer niet met een onvoorstelbare schat naar huis gaan. Bovendien, Elena is een ‘schat’ op zich. Het is Drake’s grote liefde. Zij is zijn morele kompas en misschien wel Drake’s redding. Bij haar heeft hij zijn rust gevonden… soort van.

Uncharted 4

Een dief met een goed hart

Hoe dan ook is het moment daar om je guns, je kompas en je schatgravers skills aan de wilgen te hangen, en dus tijd voor een ‘gewone’ baan. Drake’s dagelijkse werkzaamheden bestaan nu uit het bergen van cargo. Losgeslagen containers, verloren lading, dat werk. We zien in het begin van de game Drake bezig met zijn nieuwe job. Naughty Dog heeft er een heel duiklevel voor gebouwd, voor iets dat ze ook in een cutscene hadden kunnen stoppen. Het geeft nog maar weer eens de toewijding aan van de studio.

Drake’s baan betaalt de rekeningen maar natuurlijk kietelt het. Natuurlijk mijmert hij over zijn avonturen van weleer. Zijn huis hangt vol met ingelijste foto’s van de bijzondere ontdekkingen die hij deed. En nu staat zijn verloren gewaande broer opeens in levenden lijve voor zijn neus! Sam heeft een schuld bij mensen die je niet kwaad wil maken. Hij zit klem. Kan geen kant op. Geluk bij een ongeluk: Sam is in het bezit van een aanwijzing naar misschien wel de grootste piratenschat uit de geschiedenis van de mensheid. En dat doet het heilige vuur bij Drake weer ontvlammen. Nog één laatste klus dan? Nog één laatste avontuur? Natuurlijk om zijn broer te helpen maar stiekem ook voor zichzelf.

Uncharted 4

Een dief van je ogen

Tijdens het spelen heb ik me meerdere malen hardop afgevraagd waarom we in godsnaam een PS4K / PlayStation Neo nodig hebben als Naughty Dog dit soort pracht en praal op je televisie kan toveren. De manier waarop de personages tot leven komen, de mimiek van de gezichten, de animaties van Drake en de zijnen, de vele details van props in de levels, de enorme historische gebouwen maar ook de natuur… het is allemaal zo mooi gemaakt dat ik meerdere keren gewoon gestopt ben met spelen. Vergeet dan ook zeker de Photo Mode niet waarmee je heel wat fraaie kiekjes kunt maken. En leuk extraatje waarmee je lekker moet gaan stoeien.

Natuurlijk, de game ziet er in een potentiele 4K resolutie scherper uit maar Uncharted 4 oogt nu al als een van de mooiste games ooit gemaakt. Maar het is niet alleen de techniek, het is met name de art en het leveldesign waarbij Naughty Dog alles uit de kast haalt. Ieder hoofdstuk heeft weer een totaal andere sfeer. Het ene moment probeer je een veiling te saboteren in het zonovergoten Italië, het volgende moment beklim je ruïnes in het gure Schotland waar de sneeuw langzaam naar beneden dwarrelt. Maar ook een Panamese gevangenis of de wildernis van Madagaskar zorgen weer voor een totaal andere vibe. Het is keer op keer weer genieten.

Uncharted 4

Originaliteit gestolen?

Als je al kritiek op Uncharted 4 zou kunnen hebben, is dat het als zodanig een tikkeltje voorspelbaar is. Het is een echte Uncharted game en dat betekent een paar dingen. Om te beginnen wordt Drake’s laatste avontuur nooit echt lastig. Natuurlijk kun je de moeilijkheidsgraad opkrikken waardoor de bekende cover-based shoot-outs pittiger worden en waardoor vijanden je feller met kogels bestoken. Flinke jongen die de game op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspeelt.

Maar ik heb het specifiek over het klimmen. Het klimmen is op zichzelf waanzinnig en bekleedt een groter deel van de gameplay in vergelijking met de vorige delen. Dat is principe een goed ding want de balans is hierdoor beter (waarover later meer), maar het klimmen als zodanig had wel wat een toefje meer uitdaging kunnen gebruiken. Toegegeven, niemand zit meer te wachten op de zestiende keer dat een platform bijna-niet-wel-toch-niet-oh-ja-wel-niet instort maar tijdens het klimmen en klauteren in epische locaties hoef je nooit echt lastige combo’s te maken. De toevoeging van de grappling hook - waardoor je lekker kunt slingeren en van tijd tot tijd wall runs mag maken -  zorgt voor leuke momenten, net als het ‘sliden’ van steile hellingen en berggruis, maar het is allemaal redelijk afgemeten. Je komt qua timing nooit echt in problemen.

Een ander typisch Uncharted dingentje  – maar daar kom je bijna niet onder uit -  is het introduceren van bad guys. Drake en Sam klimmen, klauteren en ploeteren zich een ongeluk, overkomen boobytraps en puzzels, nemen de meest lastig routes van A naar B… …om altijd weer te stuiten op een leger aan baddies die op miraculeuze wijze net in de buurt is, niet geheel alwetend, maar wel altijd op het juiste moment om tussen beide te komen hetgeen resulteert in shootouts, explosies, instortende gebouwen en chaos. Tenslotte de puzzels zelf… die zijn echt kinderlijk eenvoudig. Het zorgt voor coole momenten maar ik had ze veelal binnen een paar minuten opgelost. Aan dat laatste heb ik me overigens totaal niet gestoord, want ze zorgen voor magische Indiana Jones-eske momenten maar iets meer hersenwerk had best gemogen.

Uncharted 4

Het beste van Uncharted

Als je bovenstaande kritiek in ogenschouw neemt, en je weet inmiddels wat je van een Uncharted game mag verwachten, dan valt er weinig te klagen hoor. Sterker, dan word je op gruwelijke wijze getrakteerd door de game. Er is voortdurend variatie, de dialogen zijn goud, en de game blijft je verrassen met oogstrelende settings.  Maar het zijn niet alleen de gebieden die elkaar in rap tempo opvolgen en daardoor een ander gevoel teweegbrengen, het is ook het spelritme zelf dat beter in elkaar steekt. De afwisseling tussen klimmen, cutscenes, voertuig secties, shoot-outs, puzzelen en tijd nemen om het verhaal verder te vertellen, is nagenoeg perfect gedaan. Je kunt duidelijk zien dat Bruce Straley hiervoor Game Director van The Last of Us was, want UC4 kent meer rustmomenten zonder in te boeten aan spektakel en actie.

De in-game gesprekjes onderling (dus niet de cutscenes) zijn meer dan alleen maar grappig en vertellen aanvullende verhalen. De slechteriken zijn deze keer ook wat meer gelaagd, al vertolken ze nog steeds stereotype rollen. Het is in ieder geval een aangename verrassing om te zien dat Drake eens een keer flink klop krijgt van de sterke dame Nadine Ross. Als hoofd van het vijandige huurlingenleger is ze honderd keer meer interessanter dan de eendimensionale Zoran Lazarević uit Uncharted 2 bijvoorbeeld. Ook de spanning tussen Drake en Elena is memorabel te noemen, zonder dat het soapy wordt. Als Drake haar weer eens een leugentje om bestwil vertelt, voel je je als speler gewoon een beetje ongemakkelijk. Je wil niet tegen haar liegen, maar je kunt ook je broer niet in de steek laten.

Uncharted 4

Een stealthy dief

Wat deze keer beter dan ooit werkt is stealth. In de vorige UC games kon je desgewenst sluipend je vijanden afmaken, maar na een tijdje werd je toch weer ontdekt en veranderde de relatieve rust direct in schieten of geschoten worden. In UC4 werkt stealth voor het eerst echt goed. Dat komt door een heel simpel trucje en dat trucje heet: hoog gras. Natuurlijk kun je je achter muurtjes en pilaren verschuilen maar in het handig gepositioneerde hoge gras blijf je automatisch ongezien om vanuit daar je tactiek te bepalen en patrouillerende guards in te trekken om hun nekje te breken. Ook het taggen van vijanden – Splinter Cell: Conviction style – werkt hier aan mee. Eenmaal getagd blijven de baddies een driehoekje boven hun hoofdjes houden waardoor je ze makkelijk van een afstandje spot. Dit werkt zó lekker, puur genieten. Ik speelde vaak delen over om dat ik gewoon ongezien alle baddies moest en zou uitschakelen.

Multiplayer

We hebben op moment van schrijven nog te weinig met de multiplayer gespeeld om daar apart echt een oordeel te kunnen vellen, maar de beta en de vroege impressies tonen een meer dan robuust pakket. Met name de jaar lange, gratis (!) ondersteuning met nieuwe maps, modi en wapens geeft opnieuw aan dat de multiplayer veel meer dan een verplicht nummertje is. Toch spelen de meeste mensen Uncharted 4 voor de singleplayer, maar de multiplayer en de flink langere singleplayer campagne (zestien uur met gemak voor een eerste playthrough) in acht nemend krijg je veel game voor je euro. Daar kunnen andere ontwikkelaars nog een puntje aan zuigen.

Uncharted 4

Het ultieme avontuur

Zo verslaafd als Drake is aan avontuur, en uiteindelijk gewoon moet toegeven dat hij niet zonder de adrenalinekick van die near miss jumps kan, zo verslaafd raak je als speler aan de handelingen van Drake op je scherm. Het is steeds weer een euforisch gevoel als je een vesting vol geboefte hebt geschoond en je voelt je iedere keer weer helemaal het mannetje als je op de top van die nagenoeg onbeklimbare klif bent gekomen.

En ook al zijn de woeste achtervolgingen zo scripted als het maar kan, beter dan dit wordt het gewoon niet. De makers hebben ons met Uncharted dan ook de ultieme avonturengames geschonken. Ze creëren met deel 4 niet alleen een meer dan prachtig vaarwel voor een van de leukste spelpersonages van de afgelopen tien jaar, het is tevens een ode op de Uncharted franchise in zijn totaliteit, alsook een viering van het talent van Naughty Dog zelf. Het zal nog heel lang duren voordat iemand deze avonturen-fakkel zal overnemen.

Uncharted 4

Video review

Meer over Uncharted lezen? Hierrrr vind je al onze Uncharted 4 artikelen!

SCORE: 94
Uncharted 4 is een waardig en waanzinnig einde van een fantastische reeks. Natuurlijk is het een bitterzoet afscheid, maar als Drake dan toch een punt achter zijn schatten-jaag carrière moet zetten, dan maar met dit bulderende salvo.