Uncharted 3: Drake's Deception

Uncharted 3: Drake's Deception 2012-09-17T13:01:11
Niet Killzone 3 - hoewel we dat als Nederlanders misschien stiekem hadden gehoopt - maar Uncharted 3 is het onbetwiste kroonjuweel voor de PS3 in 2011. Volgens Jan heeft ontwikkelaar Naughty Dog met dit derde avontuur van Nathan Drake zelfs een van de beste games voor deze generatie spelcomputers afgeleverd.

Titels als Uncharted zijn voor mij dé reden waarom ik al zoveel jaren games speel. Natuurlijk is de (online) multiplayer mode de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor gamemakers en spellenseries, maar meeslepende singleplayer avonturen blijven voor mij het voornaamste motief om me virtueel te verliezen in een ander universum. Juist in multiplayer word ik namelijk ongewild weer aan herinnerd dat ik met mensen van vlees en bloed speel. Dan wordt de alternatieve realiteit deels verstoord door de aanwezigheid van de ‘echte’ wereld omdat ik m’n multiplayer games veelal met vrienden speel waarmee ik bijvoorbeeld de avond ervoor nog gekaart of gesport heb.

Speel ik een game in m’n eentje als singleplayer avontuur dan is de kans veel groter dat ik opgezogen word in de gebeurtenissen en het verhaal, zoals met Uncharted dus al vanaf deel 1 het geval was. De Uncharted-serie presenteerde de avonturen op een manier die we nog niet eens zo heel lang geleden alleen maar kenden uit films. Door ‘wauw-moment’ op ‘wauw-moment’ te stapelen, is de Uncharted reeks dan ook snel uitgegroeid tot een van de populairste series voor de spelcomputer van Sony. Populariteit die alleen nog maar toe zal nemen met deel 3, want jongens wat worden we door Naughty Dog weer verwend! De makers hebben werkelijk alles uit de kast gehaald om van het derde deel een nog groter, meeslepender en fantastischer avontuur te maken dan z’n voorgangers.

Steenrijk
Zoals gesteld is het singleplayer avontuur van Uncharted 3 opnieuw het kloppend hart van deze game. Drake en zijn inmiddels bekende sidekicks (Sully, Elena en Chloe zijn allemaal weer van de partij ) zijn deze keer op zoek naar het ‘Atlantis van het zand’, een volgens de overlevering schatrijke stad midden in de Rub al-Khali-woestijn die na een door God uitgesproken vloek compleet van de aardboden verdween.

Voordat jij als Drake deze mysterieuze stad (al dan niet) bereikt, reis je de hele aardbol rond op zoek naar clues die je van de ene naar de andere exotische locatie sturen. Zuid-Frankrijk, Londen, Jemen en Jordanië hebben zo op het eerste gezicht niet direct wat met elkaar te maken, maar het creatieve team van Naughty Dog heeft er een fabelachtig spannende avonturenroman omheen gecreëerd waar de scriptschrijvers van de laatste Indiana Jones film nog een puntje aan kunnen zuigen. Damn you, George!

Vrachtschip
Onalledaags en intrigerend zijn ook de omgevingen, de zogenaamde set pieces van Uncharted 3. Waren de omgevingen in Uncharted 2 al adembenemend en zeer tot de verbeelding sprekend, in Drake’s Deception hebben de makers zichzelf opnieuw overtroffen. Het vrachtschip dat langzaam vol water loopt, zag ik al op de E3, maar pas tijdens het zelf spelen, ervoer ik de werkelijke intensiteit van het geheel. Nog nooit werd dergelijke actie zo goed geïntegreerd in de gameplay. Terwijl ik al schietend Drake bestuurde en baddies uitschakelde, stond het naar binnen stromende water op een gegeven moment letterlijk tot aan mijn lippen, en toen het schip even later ook nog eens kapseisde, wist ik even niet meer wat boven en wat onder was.

Het level in het vollopende schip voelt wel een beetje als voortzetting van het level uit Uncharted 2, toen een compleet huis boven me instortte en ik me op hardop afvroeg hoe mijn alter ego zich hier in vredesnaam uit zou gaan redden. Uncharted 3 zit boordevol met dit soort momenten, en gelukkig heeft Drake  meer levens dan een kat.

Chemie
De basisgameplay van Uncharted 3 is overigens ongewijzigd gebleven: shootouts in de derde persoon, al dan niet vanachter cover, mêlee combat, klimmen en klauteren en zo nu en dan een niet al te lastige puzzel kraken, wat symbolen arrangeren of een schakelaar omzetten. De intense actie wordt veelvuldig onderbroken door de bekende smartass gesprekjes tussen Drake en Sully en de chemie tussen Drake en Elena spat wederom van het scherm. De voice-acting is dan ook bizar goed, en wordt hoogstens nog overtroffen door de fabelachtige wijze waarop Naughty Dog de kleurrijke omgeving tot leven heeft gewekt.

Het script is wederom messcherp, het verhaal nagelbijtend spannend en er is genoeg ruimte voor een bevrijdende lach tussen alle kogels, achtervolgingen en explosies door. Er is zelfs wat ruimte voor een paar emo momentjes die tegelijkertijd aantonen hoe goed de stemacteurs na twee eerdere delen op elkaar ingespeeld zijn.

Instant classic
Naughty Dog heeft zijn schatkamer geopend en de kist waaruit Uncharted 3 is opgediept mag beschouwd worden als rijkelijk gevuld met een blinkende en zeer waardevolle inhoud. De singleplayer zal de harten van miljoenen gamers veroveren en mag bestempeld worden als een instant klassieker. Het enige dat je als minpuntje zou kunnen noemen, is het feit dat de basic gameplay erg vertrouwd en bekend aanvoelt, maar dat is kritiek in de kantlijn. Dit singleplayer avontuur mag je simpelweg niet missen, en de multiplayer en de co-op modi zullen je vervolgens nog dagen, weken, wellicht maanden bezig houden.

Kortom: Naughty Dog heeft niets minder dan een meesterwerk afgeleverd.

Conclusie Jan:
Uncharted 3 is Drake's meest gevarieerde, meeslepende en overrompelende avontuur ooit! Je mond zal wagenwijd openvallen... De hele game stapelt hoogtepunt op hoogtepunt. Een van de beste games ooit voor PlayStation 3 verschenen.