Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3 2012-09-17T12:59:51
Vuurballen die het hele scherm vullen hebben weinig meer met vechten te maken, maar Samuel geniet met volle teugen van dit soort overdreven spektakel. Kleine mannetjes houden nu eenmaal van overdreven spektakel…

Als er dit jaar íets klote was voor Japan, dan waren het wel die aardbevingen en tsunami’s die eerder dit jaar het land flink te grazen namen. De natuurrampen hadden gevolgen voor het hele land, en dus ook voor gamedevelopers als Capcom. De jongens daar wilden eerder dit jaar werken aan een constante stroom van downloadable content voor het in februari uitgebrachte Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds, maar dat idee werd even in de koelkast gezet, aangezien de natuurrampen alles behoorlijk in de war had gegooid.

Om het uitblijven van de DLC een beetje goed te maken, hebben ze al die achterstallige content onlangs bij elkaar gesmeten, en in de vorm van een stand-alone game alsnog in schijfvorm in de winkels gezet voor de helft van de prijs van Fate of the Two Worlds.

Vers bloed
Het goede nieuws is dus dat je nu een vettere, extra uitgebreide versie van Marvel vs. Capcom 3 kunt kopen voor maar dertig euro. Het slechte nieuws is dat bezitters van het origineel niks meer aan die eerste game hebben en drie tientjes moeten neerleggen voor, in feite, een stand-alone uitbreiding waar twaalf extra personages in zitten.

Maar laat één ding voorop staan: de twaalf nieuwkomers (zes Marvel-helden en zes Capcom-iconen) zijn stuk voor stuk geweldig. De stoere Ghost Rider is een genot om mee te spelen, en de terugkeer van de ultracoole ninja Strider Hiryu is voor Capcom-fans een geschenk uit de hemel. Ook zijn er zat obscuurdere én komische personages bijgekomen zoals Iron Fist en Phoenix Wright, waardoor het totale rooster van 48 personages een van de mooiste en meest gevarieerde in de geschiedenis van gaming is geworden. En er zitten geen slappe kopieën of aftreksels tussen, zoals bijvoorbeeld altijd het geval was bij de Mortal Kombat-ninja’s.

Helemaal alleen
Niet geheel onbelangrijk is het feit dat de balans tussen de vechtersbazen ook verbeterd is. De nadruk lag altijd erg op het rushen van je tegenstander en hem of haar vervolgens overweldigen met close-combat combo’s, maar mede door de nieuwkomers wordt het lange-afstandswerk weer meer gemotiveerd. De grootste en meest welkome toevoeging naast de nieuwe vechters, is echter de Spectator mode in de online lobby’s, waardoor het wachten op een tegenstander een stuk vermakelijker én leerzamer is geworden. Hiermee is de meest kleurrijke en over-de-top multiplayer-fighter van vandaag, beter en verslavender dan ooit.

Toch heeft de Mortal Kombat-remake laten zien dat een ingewikkelde en competitieve game als deze best toegankelijk én substantieel kan zijn voor de eenzamere speler, en dat is iets wat deze update net als zijn voorganger vergeten is. Ultimate Marvel vs. Capcom 3 is dus net zo moeilijk, chaotisch en veeleisend als zijn voorganger, maar wie dat weet te omarmen, zal, vooral online, de tijd van z’n leven hebben.

Conclusie Samuel:
De meest intense vechtgame van dit moment is nog uitgebreider en toffer geworden. De singleplayer is nog steeds karig, maar de multiplayer is oneindig speelbaar, vooral dankzij de Spectator mode. Voor slechts dertig euro moet elke nieuwsgierige potentiële vechtersbaas ‘m haast wel kopen!