Trackmania Turbo - Review

Trackmania Turbo - Review 2016-03-23T15:58:48
Normaal gesproken ruikt Nino als een zonnetje, maar de laatste tijd stinkt hij naar verbrand rubber, ondanks dat hij niet eens een rijbewijs heeft... Trackmania Turbo was de oorzaak en hier is zijn review.

Trackmania staat voor mij voor racen in zijn puurste vorm. Geen gezeik met tuning, nitro’s, power ups, en ander geneuzel, gewoon gassen en gaan. Met een moordgang vlieg je over de baan en je ziet meestal binnen een minuut de finishlijn achter je verdwijnen. Elke bocht moet met de grootste souplesse worden genomen want elke milliseconde telt en na het meest minuscule foutje kan je beter opnieuw beginnen, want in Trackmania is er geen ruimte voor fouten. Gelukkig sta je na één druk op de knop weer aan de start, zonder laadschermen, zodat je zonder gedoe eindelijk je rondetijden kan perfectioneren.

Trackmania Turbo

Content overload

Trackmania is van huis uit een rasechte PC game waar het al sinds 2003 een favoriet voor rubberverslaafden is. Op hoog niveau zijn er eSporters die er een leuk zakcentje mee verdienen, op lager niveau zijn er talloze servers vol lompe dubstep en bizarre custom tracks. Trackmania Turbo brengt de serie eindelijk naar de console. Er zijn wel wat ports voor 3DS en Wii geweest, maar met Turbo komt hij voor het eerst naar PlayStation en Xbox. De omzetting is geslaagd, de game dendert met een vloeiende 60 frames per seconde over je beeldscherm en zowat alle features die je zou verwachten zijn feilloos overgezet. De dedicated servers met de lompe dubstep en gekke mods zijn helaas gesneuveld in de PC-versie, maar verder doet Trackmania Turbo niet onder voor de eerdere delen in de serie.

Trackmania Turbo

Qua content zit het wel snor met Trackmania. Er zijn meer dan 200 voorgemaakte tracks, verdeeld over vier verschillende omgevingen (Canyon, Valley, Lagoon, Stadium) met elk hun eigen autootje met unieke handling. Als je daar op uitgekeken bent, kan je je eigen levels bouwen in de Trackbuilder. Deze gaat ontiegelijk diep, zo diep zelfs dat er drie moeilijkheidsgraden zijn ingebouwd met verschillende gradaties aan tweakbaarheid. Als je een simpel baantje wil aanleggen is dat in de Beginner Mode zo gepiept. Wil je elk boompje en heuveltje individueel tweaken? Dan kan je in de Advanced Mode helemaal los. Als je (net als ik) geen creatief bot in je lichaam hebt is er nog een Random Generator die gewoon even een track voor je uitpoept. Die tracks zijn niet zo speciaal, maar dat het kan is mooi meegenomen.

Trackmania Turbo

Robuust pakketje

Ook op het gebied van multiplayer is Trackmania Turbo een uiterst robuust pakketje geworden. Zowel lokaal als online is er genoeg te beleven om de komende maanden zoet mee te blijven. Split screen, hot seat, online: het zit er allemaal in het en het werkt allemaal prima. Een belangrijke pijler van Trackmnia Turbo is de Double Driver mode, hierin besturen twee controllers één auto. Allebei de coureurs moeten sturen en gas geven en de game pakt het gemiddelde van de twee inputs. Een geinig idee dat best goed werkt maar uiteindelijk te gimmicky is om lang leuk te blijven. Mocht de Double Driver mode niet gimmicky genoeg zijn is er nog een Secret Menu waarin je met verschillende knoppencombinaties wazige variaties als monoscreen en modes met power-ups kan spelen. Ook hier geldt dat het voor een keertje leuk is, maar niks voor de lange termijn.

Trackmania Turbo

Als je lang uitkeek naar een nieuwe Trackmania of toe was aan een Trackmania voor consoles, is Trackmania Turbo de game voor jou. Er zit een shitload aan content in, hij speelt als een zonnetje en de kans is groot dat je de komende weken zoet bent met de leaderboards op lokaal of internationaal niveau. Trackmania Turbo is een genot om te spelen en ik zou moeten zoeken om negatieve kanten te vinden. Dat wil niet zeggen dat de game perfect is; de mogelijkheden om custom tracks te ontdekken en te spelen kunnen wat beter en veertig euro is misschien een beetje aan de hoge kant voor de ietwat simpele gameplay. Maar dat is geneuzel, Trackmania is terug en heeft meteen een permanent plekje op mijn hard disk veroverd.

Ik moet lang zoeken om minpunten voor Trackmania Turbo te vinden. Hij racet als een trein, er zit super veel content in en alles werkt als een zonnetje. Hier ben ik de komende maanden zoet mee.