Titanfall 2 - Review

Titanfall 2 - Review 2016-11-01T10:14:48
Battlefield 1 is net uit, Call of Duty komt eraan… Waarom zouden mensen in hemelsnaam Titanfall 2 gaan kopen? Nou, bijvoorbeeld omdat er een verdomd leuke singleplayer in zit, zegt Tjeerd. Maar of de rest ook zo goed is…

Het grootste mankement van Titanfall 1 was het gebrek aan een verhaal, want de game bood zoveel interessants dat je er veel meer van wilde zien, in plaats van alleen de multiplayer game die het was. Een ander probleem was dat de game alleen maar speelbaar was op de Xbox, zeker aangezien er weinig mensen in Europa een Xbox One hadden en de servers al snel leeg raakten.

Obi-Wan

Respawn luisterde naar de kritiek en biedt met Titanfall 2 een campagne, een goeie ook. Waarin je een simpele jongen bent, die door een soort Obi-Wan wordt opgeleid tot Pilot omdat hij potentie in je ziet. Maar Obi-Wan gaat dood (hij heet eigenlijk anders) en jij wordt aan je lot overgelaten met zijn Titan. En ondanks dat je nog geen Pilot-diploma hebt, krijg je toch je eerst Titan, BT-7274 genaamd. Samen met BT moet je ervoor zorgen dat je een aanval op je thuisplaneet Harmony met een supermassavernietigingswapen onschadelijk maakt.

Jack meets BT

Memorabele topmomenten

De singleplayer is veelzijdig, en ook al zijn de graphics nou niet bepaald oogverblindend, de game sleept je wel met veel overtuiging mee in een leuk verhaal waarin je de wereld redt, of niet natuurlijk (dum-dum-DUMMMM). De personages zijn leuk geschreven, en af en toe hilarisch, want de game neemt zichzelf niet zo serieus en je hebt, door zelf dialoogopties te kiezen, een hand in de band die ontwikkelt tussen jou en je Titan. Maar het belangrijkste is dat de game je meevoert in megavette situaties, waarbij je meer dan eens met open mond aan het spelen bent. En net wanneer je denkt dat je het wel gezien hebt, word je wéér overrompeld met een memorabel topmoment.

Ik ben dus zó ontzettend blij dat hier een singleplayer modus in is gestopt, het voegt zoveel toe aan het universum en ze hebben blijkbaar echt wel wat te vertellen daar bij Respawn, maar dat wisten we stiekem al, want een deel van het team heeft gewerkt aan Call of Duty: Modern Warfare. Er is echter één groot nadeel aan de campaign, en dat is dat ie met zijn vijf uur, veel te kort is. En dat is direct ook een compliment, want hij smaakt zeker naar meer.

Titanfall 2 artwork

Matige maps

Het lijkt net alsof de beste designers bij Respawn hebben gewerkt aan de singleplayer en dat er daardoor minder aandacht en talent in de multiplayer maps is gestoken. Want die vallen mij eigenlijk best wel tegen. Waar de maps in Titanfall 1 goed inspeelden op je skills als Pilot, en waar je naar hartelust awesome kon zijn, rennend en heen en weer springend langs de muren, lijkt het net alsof ze zijn vergeten waarvoor ze de maps ook alweer maken. Daardoor gaat het tempo wat omlaag en valt de charme van de game een beetje in het water. Omdat er ook Titans rondlopen zijn de maps wel lekker groot opgezet en dat voelt wel tof aan, maar zeker in de modi waarin je maar met 5 of 6 man tegen elkaar speelt, is het ook maar gewoon een beetje leeg. Daarnaast is er iets raars met de maprotaties, waardoor ik een stuk of drie (van de 9) maps heel erg veel heb gespeeld en voor enkele map zelfs een private match op moest starten om em te checken. Maar dat is waarschijnlijk snel met een patch opgelost en anders hebben we de gratis DLC nog.

Maps in Titanfall 2

Ik wil knalvee!

Dat is in principe niet zo erg als er net als in deel 1 veel grunts en spectres rondlopen in de wereld die je als een echte knalbaas tijdens het rennen en wallrunnen naar het hiernamaals helpt, maar dat is eigenlijk ook een beetje om zeep geholpen door Respawn. De modi die deze grunts hebben, hebben er namelijk veel minder en ze blijven eigenlijk maar een beetje rondom de drop pods hangen, in plaats van dat ze rondzwermen in de map. En ik had liever ook wat meer modes gezien met de grunts. Een gemiste kans, want dat vond ik juist heel erg vet aan het eerste deel. Ook mis ik de Smart Pistol die nu alleen als Boost beschikbaar is (soort scorestreak) en lijkt het progressiesysteem een beetje unbalanced, waardoor je uren en uren moet grinden voor nieuwe shit en upgrades.

Toch wel cool

Dat wil allemaal niet zeggen dat het kut is, want dat is het zeker niet. Er zitten een paar hele toffe modi in, zoals Bounty Hunt en Amped Hardpoint, waarin de Pilot-Titan samenwerking duidelijk wordt benadrukt en de gameplay wat dieper maakt dan wat we hebben gezien in het vorige deel. Ik vind ook de Titan gameplay veel toffer dan in deel 1, want er zijn sowieso dubbel zoveel Titans en je kunt als Pilot nu ook je Titan repareren met gejatte batterijen van andere Titans, wat heel erg cool is. Daarnaast zijn de nieuwe Tactical Abilities ook cool, zoals de Sonar Pulse, waarmee je een dolk weggooit die je door muren laat kijken.

SCORE: 81
De singleplayer campagne weet je binnen no-time te overrompelen met toffe set-pieces, slim leveldesign, vette mechanics en biedt je een te gek avontuur die met ongeveer 5 uur aan de korte kant is. De multiplayer teert op een solide basis, maar een paar goede vernieuwingen kunnen niet verbloemen dat de maps en modi tekort schieten waardoor de gameplay het kind van de rekening is.