The Wolf Among Us: Episode 2 – Smoke & Mirrors Review

The Wolf Among Us: Episode 2 – Smoke & Mirrors Review 2014-02-10T21:54:20
“Elk nadeel hep zijn voordeel”, zei ooit een groot filosoof en verdomd als het niet iedere keer weer uitkomt. En dus werd de extra hooi op Jans toch al volle vork in de vorm van een Review van The Wolf Among Us: Episode 2, een verrassend aangename ervaring voor hem.

Dat Wouter op een veel te luxe wintersport in Lapland ging, was natuurlijk al een tikkeltje lastig te verstouwen voor de hardwerkende achterblijvers, maar dat de goede man nota bene op de laatste afdaling van de laatste dag van zijn vakantie onderuit gaat en zijn sleutelbeen breekt… Big B. zou er het zijne van vinden en er direct een onderzoekje op los laten. Hoe dan ook, het is dat Wouter de allergrootste sporthater op de redactie is, anders zouden we hem verdenken van een ingenieus staaltje smoesjesbakken, om lekker thuis op de bank de Winterspelen te volgen.

Wolf Among Us

Kort & Gehaast

Ik val dus in voor Wouter en heb met terugwerkende kracht Episode 1 van The Wolf Among Us ook meteen maar gedownload. Dat beviel. Dat beviel zo erg zelfs dat ik direct daarna een Season Pass heb afgenomen. Nadeel is wel dat Episode 1 beter is dan Episode 2. Een stuk beter. Het tweede hoofdstuk is korter, voelt gehaast en niet helemaal gepolished aan. Dat krijg je ervan als fans gaan lopen mekkeren en de maker onder druk van diezelfde fans de game online knalt. Maar nog steeds etaleert Telltale hier dat het inderdaad de kunst van verhaalvertelling knap in de vingers heeft, en dat de originele bron opnieuw fraai wordt overgeheveld naar de wereld van de games.

Praat. Kijk. Kies

Toch is Episode 2 wel een beetje te weinig game. Je kunt bakkeleien of The Walking Dead en The Wolf Among Us überhaupt games zijn, maar ik wil die weg niet opgaan.

Waar Episode 1 nog wat kleine puzzels kende die je met een beetje goede wil zou kunnen terugvoeren naar het erfgoed van de klassieke point-and-click adventures, is Episode 2 vooral een praat-, kijk- en keuze-maak-festijn. Wel met diezelfde sterke art direction en onderhuidse sfeer, die Episode 1 ook kenmerkte.

Wolf Among Us

Moeite

Het verhaal gaat verder waar deel 1 ophield, maar deze keer zal je je ook in de echte wereld moeten begeven. En daar heb je als verstopte wolf in een mensenlichaam wel even moeite mee. Bigby Wolf is dan ook wat terneergeslagen en laat zich minder fysiek gelden in Episode 2. Daarnaast is de cast uit deze Episode 2 net een niveautje minder dan in zijn voorganger en is de verrassing er een beetje vanaf. De seriemoordenaar laat zich opnieuw gelden dus mag je een plaats delict onderzoeken, ondertussen worstelend met je eigen demonen.

Hongerige wolf

Een Review van een episodische game waarvan het verhaal zo belangrijk is, dat de rest eigenlijk in het niet valt… dat is een lastige opgave. Ik wil niks verklappen en de rest van de Smoke & Mirrors is gewoon niet zo heel interessant om lang over te praten. Daarbij is deze episode ook pijnlijk kort: na 1,5 uur (hooguit 2) is het klaar en snak je alweer naar Episode 3. Want dat is opnieuw de kracht van deze game: de ambiance, Bigby Wolf zelf, het geluid, de vormgeving… het is allemaal zó uniek, rauw en sfeervol gedaan dat je meer wilt. Veel meer. Dat maakt dat je Smoke & Mirrors natuurlijk wilt en moet gaan spelen, maar dat The Wolf Among Us: Episode 2 zeker een stapje terug is na die ijzersterke start.

SCORE: 69
Yo PeterKoelewijn in de hizzy! Ziet ernaar uit dat Jan vergeten is om een Conclusie te schrijven. Ach, geeft niet, ik was toch in de buurt en ben netjes opgevoed. Ik schrijf die Conclusie wel even! The Wolf Among Us hè? Klinkt interessant, maar die Episode 2 is dus te kort en lang niet zo goed als Episode 1. Logisch, want wie begint er nu in vredesnaam bij Episode 2?!