The LEGO Movie Videogame - Review

The LEGO Movie Videogame - Review 2014-02-15T13:29:38
Onze trommelvliezen! Alie blèrt, want zingt is niet het juiste woord, de hele dag alleen nog maar: ‘Everything is awesome, everything is cool when you're part of a team. Everything is awesome, when you’re living out a dream’. Zie je? We kunnen het zelfs al woordelijk herhalen, aaargh!

Warning. The LEGO Movie Videogame volgt de plot van The LEGO Movie vrijwel op de voet en ook de cutscenes zijn grotendeels rechtstreeks afkomstig van het witte doek. Kortom: deze game bevat behoorlijk wat spoilers voor iedereen die de film nog moet checken. In deze review zal ik echter niet te veel onthullen, dus film gezien of niet, jullie kunnen met een gerust hart genieten van mijn woordbouwkunst.

Waar gaat het over?

Vroeger mochten LEGO-poppetjes naar hartenlust bouwen. Ze konden hun verbeeldingskracht de vrije loop laten; niks was te gek. De valse Lord Business (ingesproken door Will Ferrell) kon echter niet tegen al die chaos en maakte hier korte metten mee. De meeste LEGO-poppetjes zijn tegenwoordig niets meer dan makke schapen, die alleen bouwen wat hen wordt opgedragen en dan ook alleen nog met behulp van instructieboekjes waar ze zich aan vast kunnen klampen. Er zijn echter nog een aantal Master Builders over die hun vrije wil behouden hebben en zodoende de meest spectaculaire bouwsels kunnen fiksen. Toch zijn ze niet opgewassen tegen Lord Business… Volgens een profetie is hier een zeer speciaal LEGO-poppetje voor nodig. En logischerwijs draait deze game om dat ene speciale poppetje: Emmett (Chris Pratt van Parks and Recreation).

The LEGO Movie Videogame

Emmett en de Master Builders: een verschil in skills

Emmett is aan het begin The LEGO Movie Videogame een doodgewone bouwvakker die per ongeluk verwikkeld raakt in een queeste om het LEGO-universum te redden. En aangezien Emmett zo gewoontjes is, heeft hij zoals gezegd instructieboekjes nodig om überhaupt te kunnen bouwen. Wel kan Emmett iets repareren als het kapot is, maar stel dat er een kraan gebouwd moet worden dan moet je eerst de door het level verspreide instructies zoeken. Als dit je gelukt is, start er een minigame, waarbij er steeds een stukje LEGO mist uit het te maken bouwwerk. Het juiste stukje moet je vervolgens zo snel mogelijk vanuit een rad met allerlei stukjes selecteren.

Naast uitverkoren Emmett bestuur je nog veel meer helden uit de film, zoals zijn bodyguard/love interest Wyldstyle (Elizabeth Banks, Effie uit The Hunger Games) en de blinde tovenaar Vitruvius (Morgan Freeman). Zij zijn voorbeelden van die zogenaamde Master Builders, die nog wel creatief genoeg zijn om zonder instructies te bouwen. Zo kunnen zij in een benarde situatie objecten slopen om van deze steentjes bijvoorbeeld een levensreddend vliegtuig, een kanon, of een brug te bouwen. In totaal zijn er naast Emmett nog 90 personages te vinden in de game. Er zijn onder andere rollen weggelegd voor Batman, Superman en Gandalf.

Bouwvakker uit The LEGO Movie Videogame

De bekende gameplay formule

Er is dus een wezenlijk verschil tussen hetgeen Emmett kan en de Master Builders kunnen. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op de gameplay. Aan de ene kant levert dit inderdaad nieuwe elementen op, maar aan de andere kant lopen we alsnog aan tegen hetgeen Jurjen in zijn preview al beschreef: Traveller’s Tales houdt vast aan de welbekende formule. Het eerste poppetje doet A, waardoor het tweede poppetje B kan doen, zodat het derde poppetje C kan doen, waarna het eerste poppetje weer D kan doen. Alle poppetjes hebben namelijk (naast het feit of ze Master Builders zijn of niet) hun eigen unieke skills, zo is Wyldstyle super behendig en kan Vitruvius zijn staf gebruiken om vijanden te stunnen en opstapjes te bouwen.

Je kunt van mening zijn dat bovenstaande formule na een hele rits aan LEGO-games niet meer bijster origineel is, maar daarentegen is de serie juist zo geliefd dankzij deze formule. Het is allemaal uiterst toegankelijk en gewoonweg leuk, maar inmiddels dus ook zeer vertrouwd. Maar misschien is men een beetje doorgeslagen in de toegankelijkheid. Ik vond het geheel ditmaal erg straightforward; echt lastig wordt het nergens. De puzzels zijn eigenlijk altijd goed te doen, maar daarnaast worden er ook continu hints geboden, waarbij je ziet (of van de andere personages hoort) welke skill noodzakelijk is om verder te komen (zoals Emmets hamer voor kapotte machines en Wyldstyle haar hogere sprong bij platformgedeeltes).

Wyldstyle uit The LEGO Movie Videogame

Hubs en hoofdstukken

Het is echter niet alleen de gameplay die grotendeels bekend is: ook aan de andere aspecten van de LEGO-game formule wordt voldaan. Zo zijn er side-missies om mee aan de slag te gaan, afgesloten area’s die je pas kunt bereiken wanneer je later terugkeert met een bepaald personage (zoals Vitruvius die geheime deuren kan openen), en hub werelden die je tussen de story hoofdstukken door kunt exploreren. In dit laatste aspect schuilt voor mij de grootste tegenvaller van The LEGO Movie Videogame. Er is vrij weinig te beleven in de hubs, waardoor ze niet echt uitlokken tot exploreren. Daarnaast voelt het levelontwerp een beetje anders dan in de vorige LEGO-games. Natuurlijk moet je nog altijd dingen slopen en hiermee nieuwe dingen bouwen en puzzels oplossen, maar de levels lijken korter te zijn dan voorheen... maar tegelijkertijd ook dynamischer. Het zijn kortere stukjes gameplay die vaker meer cineastische en actiegeoriënteerde segmenten bevatten, zo moet je regelmatig verschillende voertuigen besturen en worden er veel cutscenes getoond.

Alles is LEGO

Maar we hebben het nog niet eens gehad over de meest in het oog springende verandering in The LEGO Movie Videogame. De omgevingen zijn namelijk voor het eerst helemaal opgebouwd uit LEGO-steentjes. Voorheen waren de meeste elementen dat niet, maar in deze game ziet elk gebouw eruit alsof het gemaakt is met een echte bouwset. Lantaarns, banken en voertuigen; ze zijn allemaal opgebouwd uit LEGO-steentjes. Maar niet alleen de statische elementen hebben een LEGO-behandeling gekregen, ook bewegende elementen, zoals stromend water, explosies en rook zijn samengesteld uit steentjes. Weg dus met dat rare onderscheid tussen de ‘echte wereld’ en de LEGO-objecten daarbinnen. De uitwerking hiervan is dat er veel meer te slopen en te bouwen is, en daarnaast maakt het ook dat de LEGO-poppetjes daadwerkelijk wat houteriger ogen. Dit soort vernieuwingen, net zoals de al eerder genoemde instructieboekjes en het feit dat je daadwerkelijk alles zelf zou kunnen nabouwen, komen de sfeer van de game zeker ten goede.

SCORE: 76
De formule is inmiddels vertrouwd: neem een snufje bekende personages, een scheutje grappen en grollen, en een vleugje toegankelijke gameplay. Maar The LEGO Movie Videogame biedt ook twee nieuwe elementen. Zo levert het verschil tussen de skills van de Master Builders en Emmett leuke nieuwe gameplay op, en daarnaast is de wereld voor het eerst geheel gemaakt van LEGO-steentjes. Voor mij toch weer genoeg vernieuwing om met een grijns op m’n smoeltje urenlang te genieten van deze game: ‘everything is still awesome’.