The Legend of Zelda: Twilight Princess HD - Review

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD - Review 2016-03-02T15:00:40
Tuurlijk, het is niet de nieuwe Zelda waar we op zitten te wachten. Maar toch is ie welkom, deze heruitgave van Twilight Princess. Want deze game uit 2007 blijkt ook anno 2016 nog zeer de moeite waard, zegt Jurjen. Die een lange geschiedenis met dit avontuur heeft.

Dit is een ingekorte versie van de review uit de volgende PU, deze ligt 22 maart in de winkel/op je deurmat

Nieuw en fris

Het is februari 2016 wanneer ik voor de tweede keer in mijn leven aan Twilight Princess begin. Ik doe stap voor stap de dingen die van me verlangd worden om uit het eerste dorp te raken. Dat ik geiten naar hun hok moest jagen, kon ik me nog wel herinneren. Maar dat ik met een roofvogel een mandje uit de poten van een springend aapje moest pakken, was ik glad vergeten.

Ik zit nu iets voorbij de helft van de game, en dat is voor mij toch wel de grootste verrassing van Twilight Princess anno 2016: dat ik mij zo weinig van het spel herinner.  Het mooie is dat de game daardoor heel nieuw en fris voelt. En dat ik opnieuw diep onder de indruk raak van hoe goed die kerkers en buitenwereldsequenties in elkaar zitten. Hoe cool items als Iron Boots, Hookshot en Spinner werken, en hoe bevredigend het voelt daar creatief gebruik van te maken. Twilight Princess voelt een beetje als de nieuwe Zelda waar ik al zo lang naar verlang. Ook wel een beetje door de kleine ‘verbeteringen’ die deze HD-versie meebrengt.

Twilight Princess

Lelijk als de hel

Gezien de toevoeging ‘HD’ zijn de vernieuwde graphics waarschijnlijk het belangrijkste aan deze heruitgave van Twilight Princess. Ik vind het niet te merken dat ik een game speel van twee generaties geleden, maar er zijn meer dingen ‘verbeterd’. Om te beginnen is er een direct toegankelijke Hero mode, die de wereld spiegelt en vijanden sterker maakt. Dan de GamePad: die maakt het makkelijker de kaart te checken en je inventaris te beheersen. Je kunt de game ook los van tv op de GamePad spelen.

Andere aanpassingen maken de verzamelmissies wat minder frustrerend en langdradig. Zo helpt de Ghost Lantern je bij het verzamelen van Poe Souls en moet je tijdens Tears of Light-missies geen zestien maar telkens twaalf van die lichtballetjes verzamelen. Verder zijn je wallets wat groter geworden, de eerste kan bijvoorbeeld vijfhonderd in plaats van driehonderd rupees bevatten.

Dan de amiibo’s: Link en Toon Link vullen je pijlen aan, Zelda en Sheik vullen je hartmeter aan, Ganondorf zorgt dat vijanden twee keer zoveel schade veroorzaken. Tenslotte is daar nog de Wolf Link-amiibo, maar in die Cave of Shadows die je met ‘m ontgrendelt, valt weinig bijzonders te beleven. Eigenlijk wel fijn, dat mensen zonder Wolf Link amiibo dus niks missen. Tenminste: niks bijzonders. Niks wat het spel echt beter maakt. Net als al die andere toevoegingen en extraatjes de game niet werkelijk beter maken.

Twilight Princess

Van zolder

Wanneer je mensen naar hun favoriete Zelda vraagt, wordt The Twilight Princess opmerkelijk genoeg zelden genoemd. Terwijl het toch echt een uitmuntend goede Zelda game is. Misschien was het origineel niet baanbrekend genoeg, zoals Ocarina of Time (eerste Zelda in 3D!) of Wind Waker (eerste tekenfilm Zelda, en met een bootje!) dat waren. Maar dat doet niks af aan al het geweldigs dat in de game te bevelen valt.

Mensen die het origineel bezitten maar de game net als ik sinds 2007 niet meer hebben aangeraakt, kan ik van harte aanbevelen het avontuur van zolder te halen. Heb je de Twilight Princess nooit gespeeld, dan is deze Wii U release het perfecte moment om dit grandioze avontuur dan eindelijk eens aan te gaan. Vanuit mijn lange geschiedenis met de game kan ik je hoe dan ook dít garanderen: Twilight Princess is tijdloos goed.

Twilight Princess

SCORE: 92
Het is fijn dat Twilight Princess na bijna tien jaar weer eens vol in de spotlights staat, want het is gewoon een top-Zelda. Tel daarbij de aardige extra’s van de HD-versie, en je beleeft een avontuur dat zich pas door de vólgende Zelda laat overtreffen.