The Legend of Zelda: Tri Force Heroes - Review

The Legend of Zelda: Tri Force Heroes - Review 2015-10-23T15:57:37
Samenwerken komt ons mensen in vele situaties van pas. Bijvoorbeeld bij de voortplanting, het bouwen van een piramide of het verslaan van een monster met één groot oog erin. Dat laatste deed Jurjen trouwens niet in het echt maar in de nieuwste Zelda, waarin alles om samenwerken draait.

Dit is een ingekorte versie van Jurjens review uit de nieuwe PU, die deze maand in de winkels / op je deurmat ligt.

Er is weliswaar een éénspelerstand waarin je solo steeds tussen drie Links moet wisselen, maar Tri Force Heroes is overduidelijk gemaakt voor een trio. Met drie spelers samenwerken, dus. Online, via draadloze communicatie of download play. Werkt allemaal prima. Technisch gesproken, dan. Of de samenwerking een beetje lekker verloopt, hangt uiteraard van je medespelers af. Ik heb het met mijn drie kids (4, 7 en 8) geprobeerd, en dat was geen groot succes. Uiteindelijk hebben we de eerste wereld wel gehaald, maar dat was pas na heel veel schelden, uitleggen, klagen, smeken, ruziën, buitensluiten, huilen, verontschuldigen en goedmaken.

Dat verslaan van dat monster met één oog erin, was het lastigst, omdat je daarvoor steeds in verschillende volgordes op elkaar schouders moest gaan staan. Dat op elkaars schouders staan is een centrale actie in het spel en een flushing disaster om dit in haastvragende situaties goed te coördineren… en nee dat ligt niet aan die kids van mij. Niet alléén.

Zelda Tri Force Heroes

Conflicten

Zelda Tri Force Heroes draait dan wel om samenwerken, maar hoe of met wie je het ook speelt, er ontstaan geheid conflicten. Stel je maar eens voor: je kunt elkaar optillen, en eenmaal opgetild kun je niet ‘afstappen’ maar ben je overgeleverd aan de grillen van de tiller. Juist, dan lig je dus al snel in de lava. Er zijn ook voorwerpen die conflicten in de hand werken, zoals boemerangs die niet alleen voorwerpen maar ook medespelers meeslepen. Per ongeluk of expres, daar ga je uiteraard mensen mee tergen.

Dat je uiteindelijk tóch gaat samenwerken, komt doordat je anders gewoon niet verder komt. Je moet van die puzzels kraken waarin één speler op een tegel gaat staan die de deur opent voor de tweede speler, die vervolgens de derde speler op een randje met een sleutel moet gooien, dat soort werk. Alle drie spelers delen dezelfde hartenmeter, dus als je zorgt dat een medespeler schade oploopt, moet je er zelf voor boeten.

Zelda Tri Force Heroes

Dwazen

Online samenwerken met onbekenden verliep iets beter dan met mijn kids, maar ging ook niet zonder hindernissen. Voornaamste probleem is de zeer beperkte mogelijkheid tot communicatie, aangezien de communicatie uitsluitend via acht Link-emoticons werkt. Door daarop te tikken kun je bijvoorbeeld iemand roepen, aanmoedigen of, eh, bekritiseren. Maar dan moet die persoon natuurlijk wel aandacht schenken aan de plaatjes die bij hem in beeld verschijnen, en dat zal niet snel gebeuren zolang mensen als dwazen random op die emoticons blijven rammen.

Met een dergelijke beperkte communicatie was er in het oude Egypte in elk geval nooit een piramide gebouwd.

Zelda Triforce Heroes

Gemist

Het spel zit verder prima in elkaar met voortreffelijke muziek, ruim dertig gevarieerde gebieden, de mogelijkheid eigenschappen te versterken met nieuwe kostuums, een paar nieuwe wapens/voorwerpen (al lijken die wel erg op wapens/voorwerpen uit eerdere Zelda games) en leuke samenwerkpuzzels. Maar ik heb ook wel wat dingen gemist. Ik miste onder andere een open wereld om te verkennen, de vrijheid mijn eigen weg te gaan, de ontwikkeling van mijn held en zijn vermogens en betrokkenheid bij een groots verhaal en hoger doel.

Eigenlijk miste ik gewoon het échte Zelda-gevoel. Of misschien is samenwerken gewoon niet zo aan mij besteed.

SCORE: 75
Dit is een behoorlijk goede Zelda, zeker als je van samenwerken met andere spelers houdt. Is dat niet zo je ding, dan kun je deze beter overslaan.