The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited - Review

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited - Review 2015-06-30T13:53:29
Ondanks haar lichte aversie voor Skyrim durfden we Alie toch The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited te laten checken. Als PC-minnende MMORPG-speler was het echter toch nog even spannend wat ze van deze consoleversie van de game zou vinden... Ach, zolang ze maar lekker mag questen, is ze blijkbaar best vergevingsgezind!

Dit is een aangepaste versie van de The Elder Scrolls: Tamriel Unlimited Review uit PU #260.

Kunnen jullie je het nog herinneren? In onze gezamenlijke Feature over overrated games noemde ik (niet als enige overigens) The Elder Scrolls V: Skyrim. Voor velen van jullie een compleet onbegrijpelijke keuze. En geloof me, dat is het voor mij eigenlijk ook. Alles aan de game zou me theoretisch gezien moeten aanspreken… Maar dat deed het dus alleen jammer genoeg nooit. Mijn grootste probleem met Skyrim is dat alle quests en gesprekken altijd een beetje langs me heen gingen en ik me totaal niet verbonden voelde met de wereld, waardoor ik al snel geen idee meer had van wat ik aan het doen was, laat staan waarom ik het aan het doen was.

Ik was bij voorbaat dan ook een beetje angstig het Review-stokje over te nemen van Wouter, die het originele The Elder Scrolls Online besprak, en me te wagen aan de nieuwste game in dit universum, namelijk The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Weg met maandelijkse subscriptiekosten!

Voor de mensen die het nieuws hier op PU.nl de afgelopen tijd iets minder goed hebben gevolgd (foei), begin ik met een mededeling. The Elder Scrolls Online is namelijk buy-to-play gegaan, hetgeen betekent dat je geen maandelijkse (subscriptie)kosten meer hebt. Je koopt de game en kunt vervolgens eindeloos spelen. Met (onder meer) deze verandering heeft men bij ZeniMax Online Studios / Bethesda Softworks de game meteen een ander naampje gegeven, zodat we nu spreken over The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited.

Net zoals veel andere MMORPG’s die deze buy-to-play route volgen of geheel F2P zijn gegaan, heeft ook deze game een in-game shop. Je kunt hier echter (gelukkig) alleen bijvoorbeeld mounts en cosmetische upgrades kopen. Het is overigens nog wel mogelijk een subscriptie af te sluiten. Hiermee krijg je maandelijks een hoeveelheid Crowns om in deze shop te besteden en toegang tot de DLC-packs, die nieuwe dungeons en gebieden zullen bevatten. Deze packs kun je op dat moment tevens los kopen.

PC versus console

Als PC-gamer met de originele The Elder Scrolls Online in je bezit kun je gewoon inloggen, patchen en spelen. Voor deze Review heb ik echter de consoleversie gecheckt. En dat was, buiten een poging tot het checken van Final Fantasy XIV, de eerste keer dat ik een MMORPG zo uitgebreid op een console speelde. Een van de grootste voordelen van gamen op een console is wat mij betreft het feit dat een controller nou eenmaal lekker in je hand ligt. Er zijn in mijn optiek echter ook twee grote nadelen te benoemen:

Nadeel 1. In The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited kun je vijf attacks (per wapen) kwijt, terwijl je er tientallen zult unlocken. En alhoewel deze keuzestress ook wel tot enige diepgang leidt, vind ik de combat zonder legio in mijn rotatie te gebruiken abilities op den duur toch wel enigszins eentonig / weinig uitdagend worden. Iets dat met de beperkte ruimte op een controller sowieso lastig op te lossen is…

Nadeel 2. Alhoewel The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited voice-chat ondersteunt, levert het gebrek aan getypte communicatie toch een aantal problemen op. Dat merk je op praktisch gebied wanneer je een groep bij een dungeon probeert te krijgen en niet iedereen voice-chat gebruikt, zodat je de mensen met geen mogelijkheid duidelijk kan maken dat ze fysiek naar de ingang moeten huppelen… Daarnaast is het bijvoorbeeld ook een vrij onaangename verrassing als je zelf helemaal opgaat in een quest en er plots een dronken Engelsman voorbij komt brullen.

Lekker questen <3

De nieuwsgierige lezer heeft echter natuurlijk al even naar de score gespiekt dat bovengetekende op deze Review heeft geplakt. Wellicht had je het niet geheel verwacht na de uiteenzettuing van bovenstaande nadelen, maar ik ben toch echt oprecht positief verrast door The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited. De meeste van deze voordelen vinden jullie in mijn papieren review, maar ik wil graag het belangrijkste hiervan ook digitaal vereeuwigen, namelijk de quests.

De meesten van jullie zullen wel bekend zijn met een aantal prototypische quests in (MMO)RPG’s, zoals de ‘dood een x aantal van deze monsters’ opdracht… Maar gelukkig doet The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited dat anders! En dat ligt dan niet eens zo zeer aan de opdrachten an sich, want natuurlijk moet je monsters doden en spullen verzamelen, maar wel aan de verpakking ervan. Ik ben op geen enkel moment op de automatische piloot aan het grinden geweest, maar ben quest na quest helemaal opgegaan in het verhaal en de wereld. Dit in reusachtige tegenstelling met het eerder genoemde Skyrim, dus…

Houd de dief!

Ook wil ik graag een nieuwe feature uit deze Tamriel Unlimited-versie van The Elder Scrolls Online nader belichten. Zo is het nu mogelijk (niet-essentiële) NPC’s te bestelen. Dat stelen in Tamriel eigenlijk niet mag, blijkt wel uit het feit dat dit gedrag ervoor zorgt dat een beloning op het vangen van je vege lijf geplakt wordt. Je gaat na je misdaad door het leven als voortvluchtige totdat a) je het verschuldigde bedrag betaalt, b) de timer afloopt of c) je gedood wordt door een wachter. Een geinig systeem, dat misschien nog leuker was geweest met een (mogelijk nog te verschijnen) PvP-systeem, waarbij je zelf eveneens op zoek kunt gaan naar boeven en misdadigers.

Endgame content?

Ik heb mijn Review van The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited voor het magazine al ruim een week geleden ingeleverd. Tot Ed zijn grote verbazing braaf voor de deadline. Ik wilde deze versie voor op de website echter nog even uitstellen in de hoop ook wat van de endgame content te checken. En inmiddels heb ik inderdaad de kans gehad me nog iets dieper te buigen over bijvoorbeeld de dungeons en de PvP-map. Maar heel eerlijk gezegd, konden deze me niet echt bekoren. Sowieso vind ik de PvP-zone in Cyrodiil veel te groot, zeker wanneer het enigszins onduidelijk blijft wat er precies van je verwacht wordt. En daarnaast had ik de dungeons na een keertje eveneens wel gezien… Voor het eerst zie ik in een MMORPG de toegevoegde waarde van het clearen van groupcontent dan ook niet zo. Is dat erg? Normaal gesproken zou ik hartgrondig ‘ja’ zeggen, maar dat doe ik nu niet…

In TESO: Tamriel Unlimited kan die groupcontent me namelijk eigenlijk simpelweg gestolen worden. Wat overblijft, is de mogelijkheid het verhaal van de drie facties in de game allemaal een keer te checken, iets waar je ook minstens een paar honderd uur mee zoet zult zijn. En met quests die zeer tof zijn en een verhaal dat me weet te boeien, ga ik me de komende weken wel vermaken. Alleen wel een beetje jammer dat ik onderweg alleen maar dronken Engelsmannen hoor via de voice-chat…

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited bevat alle tot dusver verschenen content voor de MMORPG, waarvoor je nu niet meer maandelijks de portemonnee hoeft te trekken. De consoleversie van deze game kent twee nadelen voor een verstokte PC-gamer: niet genoeg controllerknoppen om abilities te binden en een lastig gebrek aan getypte communicatie. Gelukkig kent de game ongeacht platform fijne quests en drie verhalen die je allemaal zult willen checken.