The Crew - Review

The Crew - Review 2014-12-05T19:51:34
Na het Driveclub fiasco begon Florian toch een beetje huiverig aan The Crew. Zou Ubisoft het sociale race gebeuren toch nog naar een hoger niveau kunnen brengen met The Crew? Om dat te checken scheurt Florian de hele USA door!

Het idee van The Crew is dope. Je hebt de gehele map van de USA tot je beschikking en daar kan je met maximaal 3 vrienden doorheen scheuren, om te proberen de beste racer van het land te worden. Maar goed, Driveclub had ook fantastische ideeën en daar is uiteindelijk maar bar weinig van terecht gekomen. Gelukkig doet The Crew het in een aantal opzichten beter. Sterker nog, The Crew doet af en toe wat Driveclub beloofde!

PlayStation 2 game

Laat ik met de deur in huis vallen. Ik schrok me de tyfus toen ik de game voor het eerst in mijn PS4 schoof. Niet omdat ik meteen meldingen kreeg van servers die niet online waren, maar door de graphics van de game. The Crew ziet er namelijk niet zo best uit. De auto’s gaan op zich nog wel, maar de omgevingen komen zo uit een PlayStation 2 game zetten. Vooral bomen en struiken zien er super oldschool uit, maar ook het ‘normale’ verkeer ziet er een stuk minder strak uit dan de echte scheurijzers. Nu begrijp ik dat je er een gigantische wereld voor terugkrijgt, maar toch was het even schrikken na games als Driveclub en Forza Horizon 2. Kijk naar GTA V. Ook een grote wereld, maar de graphics komen echt niet eens in de buurt.

Crew1

Goed, het is dan geen eye candy waar je naar zit te kijken, maar de wereld waarin je vrij bent om je te bewegen is reusachtig groot. Het allereerste dat ik heb gedaan was van Chicago naar LA scheuren en daar deed ik dik een half uur over. Als je echt van de east naar de westcoast wil rijden ben je een klein uurtje bezig. Het is zo immens groot dat het me af en toe een beetje aan Fuel deed denken.

Watje

Het verhaal draait om Alex Taylor. Hij wordt door de FBI uit de bak gehaald, om te infiltreren in de 510, de bekendste auto bende van de USA. De leider van de 510 heeft ook nog eens je broer vermoord en meer heb je eigenlijk niet nodig. Er moet wraak worden genomen en ondanks dat het een 13 in een dozijn verhaaltje heeft, zijn de cut scenes vermakelijk. Alex is een beetje een watje, maar het verhaal zit verder aardig in elkaar. Maar goed, heel veel toegevoegde waarde heeft een verhaal in een racegame nou ook weer niet.

Crew2

Als noob moet je naam voor jezelf maken door gasten van de 510 uit te dagen en te verslaan. Als je dit goed en vaak genoeg doet krijg je een tattoo van de 510 en word je geaccepteerd door de grote bazen. Dit vertrouwen heb je nodig om dieper te infiltreren in de organisatie. Al snel versla je sub-bosses en zo stijg je in de 510 ranking met als uiteindelijke doel het overmeesteren van de opperbaas. Het stijgen in rank doe je in de Story Missions vooral door het rijden van races, al zal je af en toe ook wat andere opdrachten krijgen, zoals het van de weg af rammen van je tegenstanders, of een auto zo snel en netjes mogelijk afleveren. Dit zou op zich al de game kunnen zijn, maar buiten de Story Missions om is er gigantisch veel andere gameplay te vinden.

Challenge

De hele wereld zit namelijk vol met honderden challenges. Je rijdt door een poortje, waarna er een challenge wordt getriggerd. Dit doe je dus constant als je even in free roaming door de wereld cruised. De challenges bestaan uit slalommen, vette jumps maken, de lijn op de weg volgen, borden kapot smashen en binnen korte tijd zo vet mogelijk van een bom wegrijden, maar er zijn ook nog collectibles te vinden, zoals hidden car parts voor geheime auto’s en grote schotels waardoor je weer een stukje meer ziet van de map. Jawel, Assassin’s Creed elementje! Er is werkelijk zo ontzettend veel te doen dat je er weken over gaat doen om alles te halen. Ik heb toch een dag of 4 heel flink gespeeld en zit nog niet eens op een kwart van alle unlockables.

Crew3

Je zou misschien denken dat teveel content ook niet ten goede komt van je drang om alles te unlocken, maar in het geval van The Crew is dat niet het geval. Ja, de hoeveelheid content is een beetje overweldigend op het begin, maar door het level-system blijf je spelen. Bij elke race en challenge verdien je namelijk onderdelen voor je auto. Er is een brons, silver of gouden beker te winnen bij elk event en daar zitten onderdelen aan verbonden. Bij brons krijg je bijvoorbeeld nieuwe banden, waardoor je stats met 1 punt omhoog gaan, maar voor de silver cup krijg je banden waardoor je stats met 2 punten omhoog gaan. Later in de game krijg je zelfs nog mogelijkheden om platinum cups te halen, voor de allerbeste onderdelen.

Verslavende factor

In The Crew level je als speler dan ook niet echt, maar het zijn je auto’s die level up gaan. Ik wil niet zeggen dat je meteen het verschil merkt als je acceleratie bijvoorbeeld met 1 punt omhoog gaat, maar na een paar puntjes extra merk je het al wel. Dit zorgt voor een ontzettend verslavende factor, want je auto’s worden met elke race en challenge beter. Soms wil je zelf per se een bepaald onderdeel hebben voor je auto en ben je vervolgens een uur aan het restarten om het voor elkaar te krijgen. De voldoening is heerlijk als je met die nieuwe uitlaat aan de start verschijnt!

Crew4

The Crew zou je voor het grootste gedeelte in je eentje kunnen doen, maar het is eigenlijk wel een beetje de bedoeling dat je een eigen Crew maakt, waarmee je races en challenges te lijf gaat. Je kunt met een groepje van 4 de hele game spelen, inclusief de Story Missions. Sterker nog, bij een aantal missies word je bijna verplicht om een Crew te hebben, omdat je het anders niet gaat redden. Zo moest ik bijvoorbeeld een gepantserd voertuig tot stoppen dwingen en in m’n eentje was ik absoluut kansloos. Toen ik de missie later met 2 vrienden probeerde was het wel goed te doen, omdat je kunt samenwerken en de auto kunt klemrijden.

Barrelroll

De co-op gameplay is meesterlijk en pure fun. Het is verschrikkelijk cool om met je vrienden lekker aan te klooien in de grote wereld en ik kwam al snel tot de conclusie dat je ook zelf onderweg spelletjes gaat verzinnen. Zo kwamen we onderweg langs een meer, met een rotsformatie er naast. Een beetje per ongeluk kwam ik er achter dat als je volgas op de rotsen klapt, je een vette barrelroll deed en weer op je banden terechtkwam aan de andere kant van de rotsen, naast het water. Alleen daar hebben we al een uur aan gespendeerd. De fun komt af en toe dichtbij Burnout Paradise!

Crew5

Je zou het ook als minpunt kunnen opvatten dat je verplicht wordt om een Crew te vormen, omdat je anders niet verder komt. Niet iedereen heeft zin om maar steeds met vrienden af te spreken, maar daarom kan je aan het begin van elke race ook kiezen voor ‘Quick Co-op’ waarbij de game een invite stuurt naar iedereen die bij je in de buurt rijdt. Zo kan je dus alsnog even snel een missie samen doen, om vervolgens weer lekker in je uppie verder te rijden. Een goede oplossing voor het probleem!

Bouncy

In de basis is The Crew een uiterst vermakelijke game geworden, maar briljant is het allemaal helaas niet. Buiten de crappy graphics is bijvoorbeeld de besturing niet optimaal. Het gaat vreselijk traag en de auto’s zweven af en toe door de bochten. Met de controller settings kan je de boel aardig strak krijgen, maar daar moet je wel even voor gaan zitten. Daarnaast zijn de auto’s net even iets te bouncy, waardoor je af en toe zonder waarschuwing gigantisch in de vangrail klapt.

Crew6

Ook over de A.I. ben ik niet zo enthousiast en dat komt vooral door het belachelijke catch-up systeem. Ik snap best dat het in dit soort arcade games leuk is als je geen gigantische voorsprong kan krijgen op de nummer 2, maar in The Crew is dit wel heel belachelijk. Een grotere voorsprong dan 10 seconde bestaat eigenlijk niet en in een race van 3 rondjes is dat prima, maar er zitten ook races in van een uur, waarbij je dwars door de hele USA rijdt. Als je een uur lang flawless zou rijden heb je nog steeds maar 10 seconde voorsprong en ja, als je in de laatste bocht na een uur racen op onmogelijke wijze nog net even wordt ingehaald, komt bij mij de stoom uit m’n oren. Catch-up in endurance races is van de duivel!

Schooheidsfoutjes

Daarnaast heeft The Crew wel heel erg schijt aan de specs van de auto’s in real life. Zo word je bijvoorbeeld bij de start rustig zoek gereden door een zware SUV, terwijl je zelf in een vette Ferrari rijdt. Dit gebeurt niet alleen bij de start, maar ook in de race zelf. Zelfs op het rechte stuk, met boost, werd ik af en toe nog ingehaald door auto’s waarvan dat in het echte leven onzin zou zijn. Het is geen drama dat dit gebeurt, maar het is toch een beetje vreemd dat je in je net nieuwe exotic car het moet afleggen tegen een Hummer.

Tot slot is ook The Crew technisch niet perfect. Ik heb het niet over game breaking bugs en slechte servers, maar over wat kleinere foutjes. Zo spawnt er af en toe verkeer recht voor je neus, of is het verkeer totaal anders geworden als je even wegkijkt met de camera en daarna weer voor je uitkijkt. Voetgangers springen voor je weg, maar doen dat soms de verkeerde kant op, waardoor je dwars door ze heen rijdt. Je vrienden uit de Crew worden af en toe even onzichtbaar, waardoor het lijkt dat de boel disconnect, maar ze later toch weer verschijnen. Zo kon ik op een gegeven moment een vriend van me niet vinden, terwijl hij volgens de map pal naast me stond.

Crew7

The Crew is dus niet perfect en heeft wat schoonheidsfoutjes, maar over het algemeen is het een ontzettend vermakelijke game geworden met ongelooflijk veel te doen en een leuk MMO-achtig level systeem, waardoor je maar blijft spelen. Een aantal gamers zullen niet vrolijk worden van het feit dat je soms samen moet werken, maar zet die drempel aan de kant en probeer het gewoon eens. Ik heb na Burnout Paradise lang niet zoveel plezier gehad in een online racegame als in The Crew! De graphics mogen dan niet fantastisch zijn, maar na een tijdje zie je dat niet meer en blijft er een toffe game over met leuke gameplay en co-op mogelijkheden.

SCORE: 76
The Crew is niet perfect, maar gelukkig zitten er voor een keer geen game breaking bugs in en draait de framerate stabiel. In je eentje is het een aardige game, maar vooral in co-op komt de wereld echt tot leven. Er is ontzettend veel te doen en te ontdekken en door het verslavende level systeem zal je hier uren in kunnen stoppen.