The Banner Saga - Review

The Banner Saga - Review 2014-01-31T10:44:23
Hij wist het nog niet van zichzelf, maar het blijkt dat Wouter best wel kan genieten van ellende. Niet het soort dat je in het NOS Journaal tegenkomt, maar meer de fantasievolle misère uit een Game of Thrones of The Walking Dead. Een illuster rijtje waarin The Banner Saga perfect thuishoort...

In PU Magazine 03 (20 februari in de winkels) vind je een speciaal voor het blad geschreven review van The Banner Saga. Het enige dat daarin hetzelfde is, is het cijfer!

Een stoet kleine figuurtjes loopt door een prachtig vormgegeven, Disney-achtige 2D omgeving. Het oogt allemaal best schattig, maar vergis je niet; er zijn duistere, mistroostige en inktzwarte dingen aan de hand in deze karavaan. Als je als speler namelijk niet uitkijkt en slechte beslissingen maakt, dan verhongeren je troepen, ontstaan er interne strubbelingen of word je gewoon keihard in je rug gestoken. De wereld van The Banner Saga is hard, meedogenloos en zelfs een beetje deprimerend. Maar dat maakt het een uitmuntende setting voor een game die het beste van Telltale’s The Walking Dead, Dragon Age en XCOM: Enemy Unknown in elkaar herenigd.

The Banner Saga Rook en z'n dochter

The Banner Saga is een indie game

‘Zo, Wouter, dat klinkt als een ultieme combo van elementen!’ In mijn oren wel, waarde lezer, en ik heb dan ook met volle teugen genoten van The Banner Saga. Ondanks dat het een full-on indie-game is, gemaakt door maar drie dappere Vikings (lees in PU3 alles over hun epische avontuur!) met dank aan Kickstarter, en het qua productiekracht zeker niet uit z’n polygonen scheurt van de shitload aan geld dat er in gepropt is. Er is een minimum aan ingesproken teksten, de graphics zijn veelal 2D en battles zien eruit als een fancy schaakpotje. Kortom: Frostbite 2.0 zullen ze niet nodig hebben om dit geheel draaiende te krijgen. Maar ontwikkelaar Stoic is heel creatief omgegaan met hun minimale middelen, waardoor het resultaat met recht ‘kunst’ genoemd mag worden. Yup, het is zó’n game! Zie het als een prachtige kijkdoos, met een platte wereld zich afspelend voor oogstrelende, verschuivende achtergronden als je rondreist, terwijl de dialogen uitgebeeld worden aan de hand van minimaal bewegende, standup-achtige characters. De turn-based battles zijn nog het meest geanimeerd, hoewel deze zich op een Fire Emblem-achtig grid afspelen en dus ook redelijk beperkt zijn wat betreft bewegingsvrijheid. Maar niet, en dat is veel belangrijk, wat betreft tactiek!

The Banner Saga battle 1

Wat doe je in The Banner Saga?

Met twee verschillende karavanen en dus vanuit twee verschillende perspectieven, die beide vluchten voor een duistere dreiging genaamd The Dredge, trek je over een enorme, interactieve map in een nieuw, spannend land, geïnspireerd op Noordse mythologie. Viking-achtige toestanden dus, met grote, gehoornde reuzen genaamd Varl die met je mee of tégen je strijden en muziek dat rechtstreeks uit een langschip lijkt te echoën.
Met deze karavaan doe je dorpjes aan waar je kunt rusten en proviand kunt kopen zodat je troepen en clansleden niet bij bosjes neervallen. Maar je kunt voor je ´Renown´ (het geld/XP in The Banner Saga) ook je helden levellen, een dilemma dat steeds zwaarder zal worden naarmate de game vordert en ook moeilijker wordt. Je hebt je helden namelijk nodig voor de battles, maar des te meer clansleden en fighters je hebt, des te minder tegenstand je krijgt.

The Banner Saga level screen

De battles zijn soms gewoon schermutselingen, maar vaker staan ze symbool voor een hele veldslag waar dus al je fighters mee gemoeid zijn. In die laatste gevallen zal je eerst een paar beslissingen moeten maken over hoe je de strijd aangaat (gun-ho de strijd inrennen, voorzichtig formaties aannemen, alles overzien en dus niet meedoen of gewoon vluchten) en zal je achteraf nog kunnen kiezen of je vluchtende soldaten neersabelt, of je gewoon eieren voor je geld kiest en genadig bent voor de overlevenden. Dit heeft allemaal invloed op hoeveel fighters het loodje leggen, hoeveel Renown je verdient en dus hoeveel kans je maakt tijdens een daarop volgende battle. Keuzes maken dus, vriend. Hoewel deze tactische overwegen niets zijn vergeleken met de beslissingen die je moet maken gedurende de dialogen!

The Banner Saga Eyvind

Keuzes maken in The Banner Saga

Wat doe je als je een groep rondzwervende strijders tegenkomt in The Banner Saga? Knokkers zijn natuurlijk handig, maar ze kosten wel extra proviand en wie zegt dat je ze kunt vertrouwen? En wat doe je als een van je helden zijn leven op het spel zet om een wagen vol goud te redden van een val in een afgrond? Zeg je dat ie het los moet laten of vind je de cash toch belangrijker dan een Varl/mensenleven? Kom, we doen nog een dilemma: een of andere dronken dwaas maakt een zooitje in je kamp. Maak je van hem een voorbeeld en geef je hem lijfstraffen, of doe je er lacherig over en laat je je genadige kant als leider zien?

The Banner Saga dialoog

Op het spel zetten, dat is wat je veel moet doen. Je kunt met deze keuzes, die naar voren komen in tekstuele dialogen, namelijk Renown verdienen, maar ook helden verliezen/erbij krijgen, Clansleden en Fighters verliezen/erbij krijgen en zelfs gewoon meteen ‘Game Over’ gaan. Je gaat je hersenen kraken, je gevoel voor ethiek en moraal zal danig getest worden en soms zal je heel, heel onaangenaam verrast worden. Pijnlijk verrast. De wereld van The Banner Saga zit namelijk vol met bastards, bedriegers en zwindelaars, net zoals die van ons, dus maak je sterk en wees een goede Stark (en sterf een vroege dood) of verlaag je tot een dastardly Frey (en leef een lang en schuldig leven).

The Banner Saga karavaan

Battles winnen in The Banner Saga

Hoewel de keuzes en het verhaal je het meest bij zullen blijven, bestaat 80% van de gameplay in The Banner Saga uit de battles. Deze vecht je uit op een grid met grote Varl units, die vier plekken innemen en daardoor minder makkelijk te manoeuvreren zijn, en slanke mensjes die genoeg hebben aan een enkele tile. Er zijn mannetjes met schilden die meer klappen kunnen incasseren dan de gewone strijders, vrouwmensjes die pijlen kunnen schieten op grote afstand, er zijn melee-based units en je hebt grote held Rook die zowel kan schieten als slaan. Iedereen heeft speciale skills met bijbehorende willpower, een metertje voor armor en voor health, en dit alles is upgradebaar als je de units maar genoeg Dredge en ander gespuis laat afmaken. Alles bij elkaar zorgt dat voor heerlijk tactisch wapengekletter en jawel, nog veel, veel meer mini-keuzes. Deze game is niet voor de besluitelozen, dat moge duidelijk zijn.

The Banner Saga battle 2

Als er maar één indie-game is die je deze maand speelt...

…laat dat dan The Banner Saga zijn, mensen. Als je van Dragon Age houdt, van Game of Thrones, van fantasy, van tactiek en van verrassingen, dan zal je geen buil vallen aan deze prachtige titel. Goed, niet elk gesprek is even fascinerend, niet elk personage even boeiend en er zijn zeker dooie momenten in de game, maar over het algemeen is het verwennerij. Je voelt dat Stoic bestaat uit voormalige BioWare-dudes, je proeft hun persoonlijke passie voor dit project en je ziet hoeveel liefde ze erin hebben gestopt. Een origineel, kunstzinnig en intelligent avontuur in een wereld waar je ondanks de hardheid en zwartgalligheid zorgwekkend veel uren in zult willen stoppen. Wees aangenaam ontzet.

Het ziet eruit als een Disney-film uit de tijd dat Walt en consorten nog wereldschuddend waren, speelt als de fantasy-versie van XCOM (en dat is een huge compliment) en laat je harder nadenken over de Aard van de Mensch dan alle zombie-films ooit bij elkaar. Hard, grimmig en onvergetelijk.