Tales From The Borderlands – Review

Tales From The Borderlands – Review 2015-10-23T14:59:11
De laatste episode van Tales From The Borderlands is uit dus het is tijd om het eindcijfer te geven. Heeft Telltale Games opnieuw een briljante serie afgeleverd of is de gekke samenwerking met Gearbox’ FPS-wereld er een die je mag overslaan? PeterKoelewijn daalt neer op de gevaarlijke planeet Pandora!

Borderlands en Telltale; zelfs nu ik de credits van Episode 5 heb gezien blijf ik het een gekke combinatie vinden. Maar wel een waar een beetje logica achter schuilt. Telltale is een studio opgericht door ex-LucasArts medewerkers. Deze mensen zijn groot geworden met klassieke series zoals Monkey Island en Maniac Mansion. Diezelfde wens probeerden ze dan ook nieuw leven in te blazen met nieuwe avonturen voor Sam & Max en Guybrush Threepwood. Maar dat waren de begindagen van TellTale.

Lichtvoetige point-and-click adventures

Na het emotionele The Walking Dead, het gitzwarte The Wolf Among Us en de kille politiek van Game of Thrones, voelt Tales From The Borderlands als een terugkeer naar de meer lichtvoetige point-and-click adventures. Maar gelukkig nog wel met de kwaliteit en pittige morele keuzes die we gewend zijn van een Telltale-verhaal. Tales From The Borderlands is komisch en liet me na iedere episode met een geweldig gevoel achter. Maar het is zeker geen simpele feelgood comedy.

Tales From The Borderlands

Voor deze review behandel ik wat plotdetails uit Episode 1. Het is niets schokkends maar als je écht geen spoilers wil lezen, kun je Episode 1 nu gratis downloaden voor alle systemen.

Klaar? Oké, daar gaat.

Rhys en Fiona

Het verhaal speelt zich kort na de gebeurtenissen in Borderlands 2 af. De krankzinnige bandietenwereld Pandora werd al die tijd in z’n greep gehouden door het leger van Hyperion, een wapenleverancier die in een grote H-vormige ruimtebasis boven de planeet zweeft. Sinds CEO Handsome Jack in Borderlands 2 om zeep geholpen werd, is er een strijd op het hoofdkantoor uitgebroken. Rhys is een van de 2 speelbare personages van de game. Hij is middle management en probeert met hulp van zijn vrienden baas van Hyperion te worden. Wanneer de kantoorpik van zijn rivaal hoort dat er een Vault Key in het geheim verkocht wordt op Pandora, ziet hij zijn kans schoon. Vault Keys kunnen enorme buitenaardse kluizen openen met de duurste loot. Genoeg om welke positie dan ook in Hyperion te veroveren.

Tales From The Borderlands

Rhys gaat stiekem naar de planeet toe om de andere koper te vlug af te zijn. Hier komt het tweede personage om de hoek kijken: Fiona. Samen met haar zus is ze á la Oliver Twist opgevoed om met liegen en bedriegen aan een bestaan te komen. Ze hebben een Vault Key nagemaakt maar verwachten niet dat Rhys met zijn bionische oog meteen de val doorziet. Al gauw buitelen beide personages en hun vrienden én hun vijanden in een avontuur dat als een dronken bandit alle kanten op zwalkt.

Handsome Jack is back!

2 schokkende ontdekking zorgen echter voor een rode draad door de episodes. 1: er is weldegelijk nog een echte Vault Key op Pandora. En 2: Handsome Jack leeft nog als een A.I. back-up binnenin Rhys’ z’n bionische implantaten. En aangezien hij een soort kruising tussen The Joker en Donald Trump is, kun je veel problemen en grappig oneliners van hem verwachten.

Tales From The Borderlands

Kleine momenten

Wat me het meest opviel aan Tales From the Borderlands ten opzichte van andere Telltale adventures, is hoeveel plezier er in het verhaal is gestopt. Er zijn een boel kleine momenten die de personages net even iets leuker maken dan andere Telltale-helden. Voorbeeld: op een gegeven moment lopen Rhys en zijn nerdy vriend Vaughn door de woestijn. Tijdens het gesprek trekt zijn vriend zijn shirt uit vanwege de hitte. Vervolgens gaat de rest van het gesprek over hoe hij als accountant in godsnaam een sixpack gekweekt kan hebben. Het heeft niets met het hoofdverhaal te maken, maar ik moest er zeker om grijnzen. Naast droge gesprekken zijn er ook een boel subtiele en minder subtiele referenties naar cultseries zoals Power Rangers, Spaced en zelfs Cowboy Bebop. Het wordt gelukkig zelden te melig en er zijn een paar scénes waarin personages hun duistere kant kunnen tonen.

2 personages, 1 soort gameplay

Qua gameplay verschillen Rhys en Fiona amper van elkaar. De interface van hun gesprekskaders verandert mee zodat je weet voor wie je een antwoord moet geven. Fiona heeft een pistool met zeer beperkte munitie en met haar talent moet ze zich vaker door confrontaties heen bluffen. Rhys heeft daarentegen een robotarm en bionisch oog waarmee hij systemen kan hacken en voorwerpen kan scannen. Handsome Jack krijgt na verloop van tijd steeds meer macht over zijn implantaten en dat levert hilarische taferelen op. Ik raad vooral aan om alles te blijven scannen tijdens de Rhys-gedeeltes.

Tales From The Borderlands

Oké, dus de combinatie Telltale en Gearbox is een groot succes. Maar is Tales From The Borderlands ook de beste game die uit deze samenwerking had kunnen komen? Qua verhaal is het product fantastisch. Zelfs als je niets met de FPS-games hebt, is de instapdrempel van het Borderlands-universum zo verlaagd dat je het verhaal prima kan volgen.

Te makkelijk en te blokkerig

Helaas zijn er 2 dingen waar ik me steeds meer aan begin te ergeren bij iedere nieuwe Telltale-serie. 1: Tales From The Borderlands had wel iets moeilijker gemogen. Ik verwacht geen Myst-puzzels, maar af en toe een logicapuzzel erdoorheen geeft het uitspelen iets meer voldoening. En 2: de engine loopt echt op zijn laatste benen. De personages zien er nog oké uit maar de blokkerige textures in de achtergrond haalden me soms uit het avontuur. En dan zwijg ik maar over de haperingen tijdens de hectische actie. Lost Telltale deze issues op voor Tales From The Borderlands: Season 2 (hopelijk!) uitkomt, dan geef ik ze graag die Gold Award.

Telltale en Borderlands werken geweldig met elkaar samen! Het is misschien wel de best geschreven serie die de studio heeft uitgebracht en zeker de leukste. Alleen jammer dat de grafische engine slijtage begint te tonen.