Super Smash Bros. for Wii U - Review

Super Smash Bros. for Wii U - Review 2014-11-28T18:21:05
Deze review is zeer belangrijk. Tenminste, het is te hopen voor Nintendo dat hun belangrijkste najaarstitel van 2014 geen vieze tegenvaller is. Aan de andere kant, we hebben het hier wel over het nieuwste deel in de Super Smash Bros.-serie, en die serie stelde tot nu toe nooit teleur. Dus zo belangrijk is deze review nou ook weer niet. Toch, Jurjen?

Deze review is voor het grootste deel heel anders dan de review die in PU01 verschijnt. De review in PU01 is 32% korter en heeft 73% meer flauwe grapjes dan die hieronder, maar strekking en score zijn identiek.

Na de uiterst succesvolle, marktdominerende NES en SNES, was de N64 in 1997 de eerste console van Nintendo die qua verkopen wat minder lekker liep dan verwacht. Toch zal ieder die destijds de N64 bezat met warme gevoelens op het gamend leven in die tijd terugkijken.

Ik bedoel, het was de console waarop de eerste 3D Mario en Zelda verschenen. En het was ook de console die het gamen met vier spelers in dezelfde kamer introduceerde en populair maakte.

Mario Kart 64, GoldenEye en Super Smash Bros. lieten vrienden maandenlang genieten van die typische 4 player party-fun die sindsdien bij Nintendo tv-gaming hoort als een rode pet op de kop van Mario.

SSB

MK8 OF SSB?

Inmiddels is het 2014, zijn de minder succesvolle GameCube en uiterst succesvolle Wii ons leven gepasseerd, en heeft Nintendo met de Wii U zijn minst succesvolle tv-console ooit op de markt. Toch denk ik dat bezitters van zo’n Wii U het momenteel helemaal niet zo slecht hebben.

Zeker als liefhebber van die typische 4 player party-fun van Nintendo heb je dit jaar ongetwijfeld al veel plezier aan Mario Kart 8 beleefd. En natuurlijk loop je dan ook wel warm voor Super Smash Bros. for Wii U, de game waar ik je in mijn preview al veel over vertelde, en die ik nu een week thuis, behoorlijk intens en met heel veel verschillende mensen heb gespeeld.

Ik kon het niet laten om mijn medespelers na afloop van weer zo’n zinderend spannend potje een lastige vraag te spelen: stel je moet één game kiezen, wordt het Mario Kart 8 of Super Smash Bros. for Wii U?

Soms werd er even geaarzeld, maar het antwoord was unaniem: Super Smash Bros. for Wii U. Meest genoemde reden: daar zit gewoon veel meer in.

SSB

APARTE KRACHTEN

Wat het aantal en de diversiteit van personages betreft is de vierde SSB in elk geval niet te kloppen, daar kan iedereen die de 3DS-versie speelde al van getuigen. De ruim vijftig personages zijn ook heel netjes met elkaar in balans gebracht, waardoor je met elk personage wel een kans maakt, mits je maar de moeite neemt zijn aparte krachten en mogelijkheden secuur te analyseren en optimaal te benutten – wat zeker met nieuwkomers als Shulk, Rosalina, Greninja, Dorpsbewoner en Little Mac nog een heel (interessant) karwei is.

Wat spelstanden betreft is de grote tegenvaller dat er dit keer een avontuurlijke, verhalende game mode ontbreekt.

Niet dat ik de Subspace Emissary uit Brawl qua gameplay nou zo mis, maar als je dan toch zo’n vijftig personages als Pac-Man, Robin, Mario, Lucario, Wario, Gandondorf en de fucking Wii Fit trainer bij elkaar in één spel dumpt, dan lijkt het me geweldig om te zien hoe al die personages en achtergronden in filmpjes, verhaaltjes en platformlevels bij elkaar komen. Maar dat gaan we dus niet meemaken.

SSB

VECHT-JURJEN-MII-TJE

Gelukkig zijn er – naast de Smash-standen - nog steeds genoeg spelstanden om één, twee, drie of vier spelers wekenlang bezig te houden, waarbij opvalt dat je voorafgaand aan een gevecht of missie vaak de moeilijkheidsgraad kunt verhogen om betere beloningen te krijgen, maar daarbij ook de kans vergroot dat je alles verliest. Een typisch dingetje van Smash Bros.-maker Sakurai, wat best spannend werkt.

Tot de vrijspeelbare goodies behoren dit keer - naast de bekende trofeeën die je in diorama’s kunt plaatsen - ook power-ups die je kunt gebruiken om de eigenschappen van personages aan te passen. Zelf heb ik – op de zeldzame momenten dat ik SSB in mijn eentje speelde - veel plezier beleefd aan het aanpassen van mijn eigen Mii-zwaardvechter, die ik coole moves, kledingstukken en eigenschappen kon geven om er het ultieme vecht-Jurjen-mii-tje van te maken.

Je kunt de vrijgespeelde power-ups trouwens ook gebruiken om Amiibo-personages te versterken. Voor wie het nieuws over die Skylander-achtige plastic poppetjes van Nintendo-personages nog niet had meegekregen: je kunt na ze gescand te hebben niet zelf spelen met die Amiibo-personages, het idee is dat je ze in de strijd gooit als door de computer bestuurde teamgenoten of tegenstanders, en ze aldoende traint en in level laat stijgen.

Ter geruststelling: het gebruik van aangepaste personages en Amiibo’s is in de Smash-stand optioneel, en in de online-stand geheel niet mogelijk.

SSB

TE CHAOTISCH

Het goede nieuws voor twee spelers die van samenwerken houden is dat je de spelstanden Klassiek, Missies,  All-Star en Stadion nu óók co-op kunt doorlopen.

Voor vier spelers die houden van chaos is er nu Smashtoer, een Mario Party-achtige spelstand waarin je op één van de drie spelborden powers en poppetjes moet verzamelen voor het eindgevecht. Het leek me eerst een mooie toevoeging, maar op de langere duur is dat bordspel-gedeelte naar mijn smaak toch te chaotisch en willekeurig om van een verrijkende ervaring te spreken. Als er dan toch vier spelers in mijn huiskamer zitten, ga ik liever smashen.

De online-stand heb ik op moment van schrijven helaas nog niet kunnen testen. Dus als je bijzondere waarde hecht aan het online strijden tegen spelers op afstand, dan moet je misschien even wachten tot de game op 28 november daadwerkelijk is verschenen en dan eens op internet kijken hoe de online-stand de spelers bevalt. Maar eerlijk gezegd heb ik de online-stand nog geen moment gemist, als groot liefhebber van de typische 4 player party-fun van Nintendo. Die kun je namelijk alleen beleven met joelende spelers die heel dicht bij je zijn.

SSB

ACHT SPELER-STAND

‘Kom, met z’n allen op Samuel!’ ‘Wie gooit de hele tijd die dingen?’ ‘Voel de toorn van Palutena!’ ‘Waar ben ik eigenlijk?’ ‘Hahaaa, de Smash Ball is van mij!’ ‘Nu niet meer!’

Dat soort kreten galmden de afgelopen week constant door mijn tot vechthol opgewaardeerde huiskamer. Waar we dus niet alleen met vier spelers, maar ook vaak met zes, zeven of acht spelers tegelijk gingen Smashen.

Dat is toch wel het mooiste wat deze nieuwe Smash met zich meebrengt: de mogelijkheid om met acht spelers tegelijk elkaar in de haren te vliegen op één scherm.

In mijn preview schreef ik over de acht speler-stand nog ‘Het was niet eens zo chaotisch als je zou verwachten, wat mij opviel was dat er op verschillende plekken in het level wat kleinere schermutselingen tussen twee, drie of vier spelers ontstonden.’

Dat was op het moment dat ik dat schreef een correcte observatie, maar nu ik de acht speler-stand wat vaker (en in kleinere levels) heb gespeeld, moet ik daar aan toevoegen dat matches wel degelijk vaak in chaos ontaarden. De kreet ‘waar ben ik?’ heb ik in elk geval vaak gehoord, zeker op momenten dat alle acht spelers bij elkaar kwamen in één grote furie van vuur, flitsen en trillende controllers.

Let wel, dit zijn eerder epische dan teleurstellende situaties.

SSB

ORGANISATIETALENT

De 8 speler stand is in elk geval de ultieme manier om SSB te beleven, en wat mij betreft sowieso de beste multiplayer-ervaring die je op welk systeem dan ook kunt halen.

Natuurlijk moet je wel een beetje een organisatietalent zijn om de benodigde spelers en accessoires te regelen.

Begin anders eens met vijf spelers: vier met een Wii-afstandsbediening, eentje op de GamePad, easy does it. Als je vrienden hebt met Super Smash Bros for 3DS, kunnen die heel makkelijk hun handheld als controller koppelen, zodat je al snel de zes, zeven of misschien wel acht spelers haalt. En anders moet je misschien toch nog even zo’n adapter halen die je vier GameCube-controllers laat aansluiten op een USB-poort van je Wii U. Geloof me, het is allemaal de moeite waard.

SSB

NIET VERNIEUWEND

Inmiddels heb je alweer zo’n duizend woorden over Super Smash Bros for Wii U gelezen, en er zit zó veel in dat spel dat ik er nog wel tienduizend woorden aan zou kunnen wijden, maar dan nog zou ik dingen vergeten en overslaan. Zoals de mogelijkheid om supertraag, met ‘terugkaatsen’ als status in een zelfgemaakt, vrijwel gesloten level te strijden, te beginnen met 300 schade en jetpacks. Of de mogelijkheid aangepaste personages tussen de 3DS en Wii U heen en weer te sturen. Maar het wordt tijd een eind aan dit verhaal te breien.

Super Smash Bros is niet vernieuwend. Het is gewoon de SSB die je kent, maar dan met de grootste, beste, meest evenwichtige line-up aan vechters ooit, wat nieuwe spelstanden, weergegeven in 1080p HD, met een rotsvaste beeldverversing van 60 beeldjes per seconde. En een 8 speler-stand.

Normaal gesproken vind ik dat games vernieuwend moeten zijn om een Gold Award te kunnen scoren, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Bovendien is de mogelijkheid om met 8 spelers tegelijk op hetzelfde scherm te spelen toch ook wel weer iets heel erg nieuws. En, fuck it, het totaalpakket is gewoon te groots voor een score onder de 90.

SCORE: 92
Of de Wii U nou wel of niet nog een succesje wordt, de geweldige momenten die SSB for Wii U ons de komende maanden met twee, drie, vier, vijf, zes, zeven en acht spelers in dezelfde huiskamer gaat laten beleven, die neemt niemand ons af. Let maar op, over zeven jaar heb je het er nog over.