Super Mario Maker - Review

Super Mario Maker - Review 2015-09-02T16:00:00
Is Super Mario Maker een level editor? Ja, dat is het. Maar dan wel eentje met de essentie van de Super Mario Bros. ervaring. Wat die essentie is? Een vraagteken, zegt Jurjen. Een vraagtekenblok, om precies te zijn.

Dit is een ingekorte versie van Jurjens review uit de nieuwe PU, die volgende maand in de winkels / op je deurmat ligt.

Het is vaak een van de eerste dingen die je ziet in een nieuwe Mario. Zo’n geel blok met een vraagteken erop. Wat zou er gebeuren als je ertegenaan springt? Vaak zit er alleen een muntje in. Maar er kán ook iets anders in zitten. Natuurlijk hoop ik altijd op een power-up die Mario bijzondere vermogens geeft. Zo vond ik bijna dertig jaar geleden in het tweede vraagtekenblok van Super Mario Bros. de paddenstoel die Mario in Super Mario veranderde. In het zesde vraagtekenblok van Super Mario Bros. 3 vond ik ooit een blaadje dat Mario in een vliegende wasbeer veranderde. In het vierde vraagtekenblok van Super Mario World ontmoette ik voor het eerst mijn groene vriend Yoshi. Alle power-ups en vele andere elementen uit de drie Mario’s die ik nu heb opgenoemd, zijn in Super Mario Maker aanwezig als bouwstenen om je eigen levels mee te maken. Daarnaast zijn er ook nog veel elementen uit New Super Mario Bros. U, al heb ik de eikel die Mario in een vliegende eekhoorn verandert nog niet gevonden. Maar dat komt vast nog wel.

Super Mario Maker

Idiote constructies

Je begint je bouwavontuur in Super Mario Maker door een variant op level 1-1 van Super Mario Bros. te spelen. Na de eerste sprongen stopt het spel, en word je gewezen op het feit dat er wat dingen in het level ontbreken. Daarna word je eerste bouwdoos geopend, met daarin twaalf soorten elementen, waaronder blokken, munten, Goomba’s, Koopa’s en - uiteraard - vraagtekenblokken. Je kunt deze elementen plaatsen door te tikken en te slepen. Dat is de basis. Maar er zijn ook andere, iets complexere manieren om levels te bouwen. Daarvoor verwijs ik je graag naar de interactieve in-game handleiding, die sowieso veel toffe tips biedt. En je moet ook maar eens kijken wat er gebeurt als je met een element schudt. Of als je een element in een ander element plaatst. Dat je munten of paddenstoelen in vraagtekenblokken en buizen kunt plaatsen ligt voor de hand, maar wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een vijand in een kanon sleept? Of wanneer je een vijand bovenop een andere vijand plaatst?

En zo is de vraagtekenblok-essentie (‘wat zou er gebeuren als ik…’) van Super Mario Bros. ook in het bouwproces van Super Mario Maker aanwezig. En hoe meer je bouwt, hoe meer er beschikbaar komt. Al snel werk je niet meer met twaalf maar met een dikke honderd verschillende elementen, waarmee je echt de meest idiote constructies en combinaties kunt maken.

Super Mario Maker

De schoen

De schoen van Super Mario Bros. 3, ken je ‘m nog? Die Goomba’s Shoe waarin Mario kon stappen zodat hij veilig op puntige ondergronden kon springen? Die komt ook beschikbaar. En er is dit keer ook een damesvariant met hoge hak. Je kunt die schoen groter maken door er een paddenstoel op te slepen, en die grotere schoen laten vliegen door er vleugels op te slepen, en een vuurspuwende piranha in die grote vliegende damesschoen plaatsen. Nintendo is duidelijk afgestapt van het idee ‘dit hoort wel of niet in Mario’ om je in plaats daarvan complete vrijheid te geven. Je kunt zelfs de microfoon gebruiken om zelf geluidseffecten op te nemen. Zodat er - bijvoorbeeld - een harde boer klinkt als Mario tegen een vraagtekenblok springt.

Soms zijn de zelfgemaakte levels cool omdat ze uitdagend zijn, maar soms zijn ze ook gewoon cool omdat ze zo vindingrijk gemaakt zijn. Ik speelde daarnet bijvoorbeeld een level van een andere speler waarin ik helemaal niets moest doen omdat Mario automatisch via springveren, schedeltreintjes en lopende banden door het level werd vervoerd. Je kunt een cool level met een ster belonen en Miiverse commentaren en tekeningen in levels zetten, waardoor Super Mario Maker ook een social media-achtige laag krijgt. Mijn zelfgemaakte level Piranha Stairs heeft bijvoorbeeld al vijf sterren gekregen, en ik moet zeggen: dat is best een kick. Het moedigt aan om steeds meer en mooiere levels maken, en dat is dan ook precies wat je in Super Mario Maker ziet gebeuren.

Super Mario Maker

Vrolijke viering

Mijn zoontje van 4 had even met me meegekeken en vervolgens in een half uurtje en zonder hulp zijn eerste level gemaakt. Natuurlijk vol vijanden en chaos (wat is er nu leuker dan tientallen Goomba’s op één hoop te gooien?) maar wel gewoon speelbaar en haalbaar. Dat zegt naar mijn idee alles over de toegankelijkheid en eenvoud van Super Mario Maker als levelmaakprogramma. Want dat is het in feite. Maar het is ook veel meer dan dat.

Super Mario Maker is óók een feest der herkenning voor wie zich de genoemde vier Mario platformers herinnert. En een soort vrolijke viering van het fenomeen Mario an sich (wat nog eens wordt onderstreept doordat de retail versie inclusief een kleurrijk boek met voorbeelden en maffe art wordt geleverd). Dan is daar nog, zoals gezegd, de sociale laag. Maar het is ook gewoon een Mario-spel met oneindig veel levels.

Super Mario Maker

Geweldige hindernisbanen

Er zijn spelstanden waarin je met tien of honderd Mario’s door allerlei levels van respectievelijk Nintendo’s professionals als andere gebruikers moet spelen. Maar die levels van andere gebruikers kun je ook gewoon per stuk spelen in ‘Levelwereld’. Daarbij kun je zoeken op bepaalde categorieën, bepaalde makers volgen en levels van andere gebruikers downloaden om er zelf weer aan verder te werken.

Voor deze review zat ik op een aparte server met een paar honderd gebruikers, en er ontstond eigenlijk meteen al een aanhoudende stroom levels, waaronder wat misbaksels (zoals mijn wel erg simpele level ‘Wolkje vliegt’) maar ook echt geweldige hindernisbanen. Uiteraard krijgen de makers van dat soort meesterwerkjes de meeste lof en medailles, waardoor ze ook meer levels mogen uploaden dan andere gebruikers. Het grappige bij het spelen van die zelfgemaakte levels is dat je vaak op heel andere dan gebruikelijke manieren over levels moet denken, aangezien amateurs bepaalde (ongeschreven) regels die de échte pro’s hanteren natuurlijk met voeten treden en spontaan de gekste dingen verzinnen.

Super Mario Maker is het toegankelijkste, coolste en verrassendste levelbouwprogramma ooit. Daarnaast kun je als speler ook nog eens genieten van honderdduizenden van de mafste levels ooit gemaakt.