Sunset Overdrive - Review

Sunset Overdrive - Review 2014-10-28T09:08:20
Nino’s obsessie met Sunset Overdrive duurt inmiddels alweer ruim twee weken. Elke dag loopt hij ons lekker te maken met verhalen over hoe tof die game wel niet is. We zijn dan ook blij dat het embargo voor de review verlopen is, zodat Nino eindelijk zijn obsessie van zich af kan schrijven.

Dit is een korte versie van de Sunset Overdrive review uit de volgende Power Unlimited, die eind november in de winkel ligt.

Precies een week geleden leverde ik hem in. Mijn 1200 woorden lange Sunset Overdrive review voor PU #12, waarin ik de open wereld game van ontwikkelaar Insomniac bekroonde met een keurige 96. Nu, een week later, ben ik zekerder van dat cijfer dan ooit. Ik heb de game de week na de review geheel vrijwillig grijsgespeeld en ik kan niet wachten om er straks weer in te duiken als deze review af is. Het is ook niet alsof ik geen andere games heb om te spelen, integendeel: door mijn Sunset Overdrive obsessie is mijn backlog alleen maar groter geworden. Arme Mordor, Alien, Civilization en Borderlands; ik heb ze allemaal genegeerd.

Sunset Overdrive

NeoGAF

Sunset Overdrive is niet perfect, zeker niet. Ik verwacht dat het gemiddelde op Metacritic rond de 80 komt te liggen. Een aantal recensenten zullen net zo veel van de game houden als ik, anderen zullen klagen over de overdreven referentiële humor en repetitieve quests. Die humor is een smaakkwestie; ik heb een paar keer de ballen uit m’n broek gelachen om grapjes over NeoGAF en GameFAQs, maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat soort grapjes trekt. Die repetitieve quests heb ik door de vingers gezien, want zelfs nadat ik letterlijk alle sidequests had opgelost kon ik de game niet wegleggen.

De charme van Sunset Overdrive zit hem in het feit dat de ontwikkelaar nauwkeurig heeft gekeken naar de rest van het open wereld genre. Het is duidelijk dat Insomniac games als Crackdown, Infamous, GTA, Saints Row en Prototype nauwlettend heeft bestudeerd tijdens de ontwikkeling van Sunset Overdrive. Vervolgens heeft Insomniac alle leukste aspecten van de gameplay van die titels gepakt en gecombineerd tot buffet van genot.

Sunset Overdrive

Exploderende teddyberen

De grote lijnen van Sunset Overdrive volgen de blauwdruk die de GTA-games in 2001 cementeerden met GTA 3. Je bevindt je in een grote open stad en aan de hand van missies op verschillende locaties maak je progressie in een verhaal. Naast die main missions bevat Sunset Overdrive een overvloed aan nevenactiviteiten om je mee te vermaken, van een shitload aan collectables (stuk of 700), tot 54 challenges die je behendigheid op de proef stellen en elk hun eigen leaderboard hebben.

Het verhaal van Sunset Overdrive draait om Overcharge XT, een energiedrankje dat zo potent is dat het de inwoners van Sunset City spontaan verandert in mutanten. Aan de naamloze hoofdrolspeler de taak om uit de stad te ontsnappen voordat de evil producent van het energiedrankje de zaak in de doofpot stopt. Om te overleven beschikt de speler over een arsenaal aan wapens, die stuk voor stuk zo bizar zijn dat alleen Insomniac ze had kunnen bedenken. Wat te denken van exploderende teddyberen of een wapen dat bowlingballen schiet en vol zit met Big Lebowski-referenties.

Sunset Overdrive

Maar het zijn niet de bizarre wapens en de overvloed aan conten die Sunset Overdrive tot een 96 maken. Het allerleukste aan Sunset Overdrive is de manier waarop je door de wereld beweegt. Je kan op bijna elke railing en rand grinden, je kan over bijna elke muur wallrunnen en dat alles gaat vloeiend en gemakkelijk. Terwijl je hordes mutanten over de kling jaagt ben je constant aan het grinden en aan het rondspringen, waardoor elke gevecht aanvoelt als de beste momenten in Infamous, Jet Set Radio en Prince of Persia: The Sands of Time. Zelfs na ruim 50 uur in die game voel ik me nog steeds niet geneigd om het Fast Travel-systeem te gebruiken omdat het gewoon leuker is om door de stad heen te navigeren. Daarbij is de game een lust voor het oog. De kleuren spatten van het scherm af, de omgevingen zijn afwisselend en de framerate blijft relatief stabiel, zelfs bij de drukkere gevechten. Enige nadeel is dat de resolutie, die is een aan de lage kant met zijn 900p.

Sunset Overdrive

Multiplayer

Op dit moment zit er nog maar één heel groot vraagteken aan Sunset Overdrive voor mij. Ik heb alle quests afgerond, alle collectables verzameld en het leeuwendeel van alle achievements vrijgespeeld maar ik weet nog steeds niet hoe de multiplayer werkt. De servers lijken nog niet te werken maar ik wil sowieso even de release aanstaande vrijdag afwachten, gezien de recente problemen met Driveclub en FIFA. Hou PU.nl dus volgende week in de gaten voor een oordeel over de multiplayer van Sunset Overdrive.

SCORE: 96
Ik kan er lang over lullen (zoals in het blad), ik kan er kort over lullen (zoals hierboven) maar het feit blijft dat Sunset Overdrive de leukste game is die ik dit jaar heb gespeeld.