Star Wars Battlefront 2 - Review

Star Wars Battlefront 2 - Review 2017-11-20T12:13:12
De meest besproken game van het moment is Battlefront II, en dat is niet omdat het best een puike game is, maar vanwege de microtransactie discussie. Tjeerd heeft de game gereviewd en zoals altijd hoef je niet eens te betalen voor onze mening. Dus alsjeblieft, deze is van ons.

Tjeerd heeft Star Wars Battlefront 2 gespeeld op PC.

Star Wars Battlefront was qua sfeer en Star Wars-heid een lekker gamepie, maar de game was nogal arcade-achtig en was qua content ook redelijk matig. Het goede nieuws is dat Battlefront II op alle vlakken rechtbreit wat scheef zat in het vorige deel, het slechte nieuws is dat het breien op het gebied van microtransacties een beetje de soep in is gelopen.

Singleplayer campagne

Laten we beginnen met de singleplayer campagne, want die is nieuw en biedt een verhaal over de speciale commandosoldate Iden Versio, die ook nog eens de dochter is van een Imperial Admiraal. In een estetisch gezien supermooie campagne, met solide voice acting en prachtige performance capture kom je met Iden op allerlei verschillende en bekende locaties, ontmoet je meerdere Star Wars legendes en vecht je zowel ter land als in de lucht. Zonder te veel van het verhaal te spoilen: het is niet wereldschokkend, maar wel tof gedaan, doet niet al te moeilijk en biedt in meerdere missies nogal wat fanservice. Je speelt namelijk niet alleen met Iden, maar ook met andere, superbekende, personages. De campagne duurt 4 uur, en had van mij een stuk langer gemogen, maar denk niet dat het een uitgebreide tutorial is – daarvoor is het te groots, leuk en afwisselend.

Iden Versio

Alles ademt Star Wars

De grootste kracht van Battlefront II is dat het bijna op elke mogelijke manier een ode is aan de filmreeks. Het universum is zo door en door bekend, dat het ook in de multiplayer voelt als thuiskomen. De maps zijn niet alleen prachtig gemaakt, het leeft als nooit tevoren. Op Tatooine rennen de bewoners je bijna voor je voeten als je je een weg wilt banen door de map, terwijl je je om een gigantische dino-alien moet manoeuvreren, in andere maps kom je bonte regenboogapen tegen, zie je Ewoks rondhupsen en ik zag zelfs een Zebraneushoorn rondstampen. Je hebt dus echt het gevoel alsof je een echt conflict op een levende planeet, of maan, aan het uitvechten bent. En zeker als je dan Tie Fighters boven je kruin hoort janken en de prachtige muziek aanzwelt, is het lastig om je kippenvel als Star Wars fan te bedwingen.

Wij houden wel van lezers bij PU

Multiplayer gameplay

De gameplay is gelukkig ook prima in orde. In de reguliere modi zijn er vier verschillende klasses, en in de starfighter modus drie klasses te kiezen. Dat zorgt ervoor dat je makkelijk kunt wisselen op momenten en punten van de map waarop er net effe uit een ander vaatje moet worden getapt. De maps zijn niet alleen erg tof gemaakt, maar bieden, zeker in de Galactic Assault modus, ook veel afwisseling. Waarbij je als aanvallende partij ervoor moet zorgen dat je steeds verder komt op de map, en als verdedigende partij dat juist op allerlei manieren moet zien te voorkomen. Daarbij kun je ook kiezen uit andere, uniekere en sterkere personages, die je kunt selecteren als je een bepaald aantal punten hebt behaald in je match. Zo kun je kiezen voor een Wookiee, een Rocket Trooper of een Battle Droid, maar natuurlijk ook voor een van de meerdere helden van het Star Wars universum, of dat nou Darth Vader, Yoda of, in de Starfighter modus, de Millenium Falcon is, of Slave 1 van Boba Fett. Er is daarmee gelukkig afscheid genomen van de gehate pickups in de vorige game.

Darth Maul

Starfighter

Wat aanvankelijk ook niet in de vorige Battlefront game zat, is de Starfighter modus, waarin je in vijf verschillende maps ervoor moet zorgen dat je zoveel mogelijk vijandelijke schepen uit de lucht schiet. Het kost even wat tijd en moeite om erin te komen, maar uiteindelijk vond ik dit zo ontzettend tof om te doen! Omdat het niet alleen op dogfights geënt is, maar ook een gezonde portie objectives en rondvliegende AI aanwezig zijn, zit er een enorme levendigheid in de maps. Tel daarbij op dat de omgevingen ook nog eens heel fijn gemaakt zijn. Zo is er eentje bij de Cloning Facilities, waarbij je, met een beetje stuurkunst, de vijanden prima kunt verrassen door onder de fabrieken door te vliegen en er plotseling, laser blazing, uit kan knallen om iemand tot ruimteschroot te reduceren. Ik heb diverse superspannende achtervolgingen meegemaakt, of dat nou door grote stukken ruimtepuin zijn, of langs een enorme Imperial Star Cruiser, het is ontzettend vet gedaan! Deze modus biedt naast de reguliere modi genoeg afwisseling om uren in de multiplayer te steken.

Vliegen is ook tof

Progressie

Je begrijpt dat de eerste 10 uur die ik in de game stak dan ook uitermate te spreken was over Battlefront II. Er zit een dusdanige Star Wars-nostalgie in mij genesteld dat ik al kan janken als ik een nieuwe trailer zie, bijvoorbeeld, en de vibe die deze game me gaf, maakte dat ie duidelijk afstevende op een Gold Award. Maar toen ik me wat meer bezig begon te houden met het levelen in de multiplayer, bleek dat het progressiesysteem niet zo fijn is. Zo zijn er allerlei verschillende manieren waarop je progressie wordt gemeten, maar die zijn niet allemaal even duidelijk. Zo is het nummer wat naast je klasse staat, niet je level, maar je Star Card level, dus het aantal kaartjes je hebt en hoeveel ze waard zijn. Daarnaast kun je door verschillende opdrachten te voldoen, credits, crafting punten, loot crates, Star Cards of crystals verdienen. Het is een vrij onoverzichtelijk en onlogisch systeem, waardoor je je klasses niet kunt levelen met de punten die je met die klasse verdient in een potje, maar je afhankelijk bent van drops. Star Cards moet je dan weer levelen door crafting punten te verdienen, maar die kun je dus ook in een loot crate krijgen. Het maakt dat het levelen meer een raar soort puzzel is, dan een voldoenend systeem en dat maakte het voor mij in ieder geval een stuk minder leuk.

Nog maar 10 uur grinden voor Vader!

Microtransacties

Dan het punt waardoor de rest van de game compleet ondersneeuwt: microtransacties. Je hebt de discussie en de ophef waarschijnlijk al meegemaakt, iemand beweerde 80 dollar neer te hebben geteld voor Darth Vader, maar hij was gelocked, een andere beweerde dat het 40 uur grinden zou kosten om met Darth Vader of Luke Skywalker aan de slag te kunnen. Dit is wat er gaande is: het is niet mogelijk om Darth Vader direct met geld te kopen, de 40 uur grind die je nodig hebt om hem te verdienen was zo ongeveer waar, maar inmiddels niet meer. EA heeft namelijk besloten om het aantal credits (ingame currency die je verdient in potjes en krijgt in, al dan niet betaalde, crates) drastisch, met 75% te verminderen. Naar mijn mening was het aantal credits voor dergelijke helden misschien wat enthousiast, maar ik vond de ophef daarom een beetje overtrokken. Het is niets nieuws dat je voor iets in een game dat enorm awesome is, moet sparen, zodat de voldoening des te groter is. Deze discussie leidt de aandacht echter af van een veel groter probleem dat Battlefront II heeft, en dat is de Star Cards. Dat zijn buffs die je loadout sterker maken en die je ook weer kunt upgraden. Deze Star Cards zijn soms best een dingetje. Ik speel bijvoorbeeld veel met een Officer en de turret die ik kan neerzetten is geinig, maar ik haal er weinig kills uit. Wat schetst mijn verbazing dat ik gisteravond een paar keer werd geslacht door een turret van een tegenstander, je begrijpt het al: met een dikke Star Card boost. Nou is het zo dat je Star Cards kunt craften met speciale craftpunten, maar ze komen ook in lootcrates, en dat is nou precies waar de schoen wringt. Want die dingen kun je dus met geld kopen en komt dus neer op pay-to-win. Het trekt de balans van de game volledig scheef en dat zal alleen maar erger worden met spelers die rond de kerst in zullen stappen en spelers met veel krachtigere loadouts tegen zullen komen. Dergelijke slinkse foefen moeten uit games worden geweerd die je al minimaal 60 euro hebben gekost en daarom krijgt Battlefront een hele punt aftrek.

Star Wars: Battlefront II FPS Index

SCORE: 77
Battlefront II biedt een veel groter pakket dan zijn voorganger, en geeft de fans qua sfeer een waanzinnig spektakel met afwisselende modi en gameplay. Het schiet qua progressie echter tekort en de teleurstellende microtransactie strategie kost Battlefront II een heel punt.