Splinter Cell: Blacklist - Review

Splinter Cell: Blacklist - Review 2013-08-27T10:21:16
Meedogenloze terroristen vallen Amerikaanse doelwitten aan in de VS en dreigen daar net zolang mee door te gaan totdat alle Amerikaanse troepen in het buitenland vertrokken zijn. Tja, en wie bel je dan? Sam Fisher, natuurlijk!

Dit is een verkorte versie van de review die je in PU10 kunt vinden.

Sam, timeline-wise een stukje ouder maar opvallend breedgeschouderd en vitaal, staat in Blacklist meer dan ooit zijn mannetje. Geruggensteund door een driekoppig team - de sniper Isaac Briggs, intelspecialist Anna Grímsdóttir en technerd Charlie Cole - en met als hoofdkwartier de Paladin - een vliegende basis die zo volgepropt zit met hightech apparatuur en wapens dat zelfs de Batcave erbij verbleekt - is de voorbereiding op iedere missie een klein feestje.

Blacklist

Wie echter denkt dat door alle intel, drones, supercomputers en camouflagepakken deze game een walk-in-the-park is geworden, heeft het mis. Blacklist is ouderwets pittig met lekker veel gewapende tegenstanders in diverse levels waarin je over de hele aardkloot wordt gestuurd.

Blacklist

Replay deluxe

Sowieso mag de replay value van Blacklist niet onvermeld blijven, want de game biedt in dat opzicht heel veel waar voor z’n geld.

Zo krijg je overal punten voor, gerelateerd aan de speelstijl die je kiest - Agressive, Panther, Ghost spelen, of een beetje van alle drie. Met je verdiende punten kun je de Paladin en je eigen uitrusting naar hartenlust upgraden. Tijdens missies zijn er bovendien extra bonussen te verdienen voor speciale opdrachten dus het loont om missies meerdere keren te spelen.

Blacklist

Briljant vs. simpel

De gameplay is een heerlijke mix van alle eerdere Splinter Cell delen, waarbij de tegenstand zogezegd pittiger is dan in Conviction.

Er zijn meerdere routes om je doel te bereiken en enorm veel manieren om je van vijanden te ontdoen, maar er zijn ook momenten dat Blacklist opeens heel simpele oplossingen aanbiedt en je wel heel duidelijk merkt dat je een computerspelletje aan het spelen bent. Verder is het verhaal redelijk generiek en de graphics wat slordig qua afwerking.

Blacklist

Voor de rest verdient Blacklist echter een vetlederen medaille voor de hoeveelheid content die de makers in de game gepropt hebben. Zo zijn de co-op missies waanzinnig cool en spannend en kent het spel ook nog een fantastische multiplayer met de terugkeer van het geliefde Spies versus Mercs dat is opgesplitst in twee varianten, Classic en Blacklist, waarbij Classic de klassieke twee tegen twee mode is en Blacklist wat meer flirt met de Call of Duty generatie vol perks en op te tuigen klassen. In Classic wordt, zeker als je als Spy speelt, verstoppertje tot kunst verheven en schittert de franchise als nooit tevoren.

Blacklist

Blacklist is een stealth festijn dat zowel bij de meer actiegeoriƫnteerde spelers als de pure sluipmoordenaars in goede aarde zal vallen. De replaywaarde is bovendien ongekend hoog.