Spider-Man: Web of Shadows

Spider-Man: Web of Shadows 2012-09-17T13:15:33
Wouter gilde als een klein meisje toen hij voor het eerst als digitale Spider-Man door New York slingerde, en hij gilde als een jongedame toen hij Spider-Man zag webslingeren op het witte doek. Zou het niet mooi zijn als hij tijdens het reviewen van Web of Shadows zou gillen als een vrouw van zestig die voor het eerst in twintig jaar weer eens goed genomen wordt?

Soepel raust Spinnemans door het scherm. WOESJ!!! Aan het eind van zijn verdomd lange slinger waarbij ik ‘m heel eventjes tegen de muur van een wolkenkrabber zag afzetten, druk ik op de A-knop en het wendbare kereltje maakt een verdomd stoere, saltosprongpirouette. Vervolgens sodemietert hij, hoofd eerst, met een duizelingwekkende vaart richting grond. De wind suist en pas vlak boven de straten kan Spidey weer een lijntje uitschieten. Zijn volgende slinger is even bevredigend als de vorige en pas na een half uur webschieten besluit ik om maar eens te kijken wat eigenlijk mijn missie is. Aha, onguur straattuig volblaffen met web!

Spectaculaire Spider-Man
Alleen al voor het webslingeren zou je Web of Shadows moeten spelen maar al snel blijkt dat je het voor het knokken ook niet hoeft te laten! Niet alleen omdat Spidey tijdens het vechten kan wisselen tussen zijn gewone pak en zijn zwarte (symbioot) pak, waardoor je afwisselende combo-combinaties kunt maken, maar ook omdat je daadwerkelijk stijlvol in de lucht en op de muren kan butt schoppen.
Oké, de camera werkt niet altijd mee en sommige moves gebruik je inderdaad veel vaker dan andere, maar het werkt. Bij Aunt May, het werkt zelfs goed! Al webslingerend, vijanden op lenige wijze door de lucht smijtend en tegen de grond kwakkend, kon ik af en toe een ‘Woohoo!!’ en een ‘Hell Yeah!!’ niet onderdrukken.

De samensmelting
Rest nog de vraag hoe deze twee toffe elementen tot een game zijn samengesmolten.
Helaas is dit op de bekende, magere Spider-Man game manier gedaan. Het verhaal is heus aardig, maar je zult nooit verrast worden door de originaliteit en creativiteit ervan.
Hetzelfde geldt voor de missies; die zijn beperkt tot het welbekende escorteren, beschermen, eindeloos veel mennekes afmaken, dingen van punt A naar B brengen en luitjes redden.
Aan het einde van de game heb je die shit echt wel gezien en maken de juichkreten plaats voor een zuchtje en een gaapje. Maar dat is dan wel nadat je meer dan een uur of tien met veel plezier deelgenomen hebt aan behoorlijk spectaculaire, soepele actie. Echte Spider-Man waardige actie…

Halen als...
- Je ook gilde toen je Spidey voor het eerst in de bios zag.
- Venom je favoriete superschurk is.