Sonic & Sega All-Stars Racing

Sonic & Sega All-Stars Racing 2012-09-17T13:14:36
De marketing wijsheid ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ is meer dan ooit van toepassing op Sonic & Sega All-Stars Racing. Met als grote voorbeeld Mario Kart, is Sonic’s kartgame minstens zo leuk, als we een enthousiaste Maarten mogen geloven.

Soms kloppen er bepaalde dingen in de wereld niet. Zo is het volkomen onterecht en onlogisch dat de Dreamcast aan een vroege dood gestorven is, dat Prison Break nog steeds gemaakt wordt en dat Nederland nog nooit wereldkampioen voetbal is geworden. Net zo onbegrijpelijk is het dat Mario Kart werelds beste en bekendste kartgame is. Want zeg nu zelf: Een dik Italiaans loodgietertje met een snor, dat heeft toch helemaal NIETS met snelheid te maken? Of dan die achterlijke Toad met z’n championnenkop? Goed dat daar nu dan verandering in komt.

Sneller dan Mario
Sonic & Sega All-Stars RacingDe nieuwe speler in de markt heet Sonic & Sega All-Stars Racing. De hoofdpersoon in de game is natuurlijk de mascotte van Sega: Sonic! In tegenstelling tot Mario is Sonic wel rap. De egel z’n middle name is ‘Snelheid’ en hij sprint al sinds mensenheugenis door kleurrijke levels op zoek naar muntjes en recordtijden. Eerst in glansrijk 2D, later iets minder succesvol in 3D.
En nu is ie terug in volle glorie. Tezamen met het hele Sega koninkrijk. Dr. Eggman, Tails, AiAi, Amigo en zelfs Ryo Hazuki op z’n moter of te unlocken heftruck! En zo zijn er nog een ton aan characters die vrij te spelen zijn met de Sega Miles die je in de singleplayer verdient. Een groot pretpakket voor de Sega fans. Maar eigenlijk zal iedereen ervan kunnen glimlachen, want het is namelijk in glorieus HD!

Chaos
Je krijgt dus precies hetzelfde als bij Mario Kart. Levels met een overdosis aan kleur, vrolijke poppetjes, power-ups en zelfs bij elk character een super power-up en een vette multiplayer mode.
Dat betekent dat het een chaos is op de circuits. Karts beuken elkaar van de baan af, power-ups vliegen je om de oren, vlekken voor je scherm, van de eerste plaats lig je binnen een paar seconden op de laatste plaats: het is pure frustratie. En dat is wat zo’n game zo tof maakt. Kun je nagaan als je tegenstanders naast je op de bank zitten, wat eigenlijk het allerleukst is.

Sonic & Sega All-Stars Racing

Goed gejat
Het feit dat dit allemaal kansloos en keihard gejat is van Mario Kart, zal voor sommigen echt niet door de beugel kunnen. Maar het is gewoon duidelijk dat dit de formule is voor een funny racegame die je met je vrienden speelt. En als je geen Wii hebt, is dit het beste alternatief voor Mario Kart. Want uiteindelijk maakt het maar weinig uit welke poppetjes er in de kart zitten. Als je maar kunt lachen en elkaar kunt bekogelen met items. De gameplay blijft op die manier exact hetzelfde.

Het ziet er slick uit, het speelt lekker en het is soms net zo frustrerend als Mario Kart. Het grootste pluspunt is dat het in Full HD is. Toch moet All-Stars Racers het afleggen qua feeling en balans tegen z’n grote voorbeeld maar dat is geen schande natuurlijk