Sniper Ghost Warrior Contracts - Voor liefhebbers van de langeafstandskill

Sniper Ghost Warrior Contracts Review - Voor liefhebbers van de langeafstandskill 2019-11-27T09:27:05
Raf laat het run & gunning liever aan de jeugd over en bekijkt zijn virtuele shooterleven liefst door een sniperscope. Een game als Sniper Ghost Warrior Contracts is dan ook helemaal zijn ding. Of zou dat moeten zijn. Gewapend met een .50 caliber en thermisch ondergoed trok hij naar Siberië.

Los van het feit dat ik teleurgesteld ben dat Sniper Ghost Warrior Contracts geen multiplayer of coop telt, valt er vandaag de dag zeker iets te zeggen voor een old school single player shooter. Als je dan ook nog eens mijn sniper-fetisj deelt, dan krijg je met deze game een oerdegelijke, zij het ietwat gelimiteerde kick geserveerd.

Welkom in Siberië

Kort door de bocht telt de game vijf scenario’s en die voeren telkens een vrij uitgestrekte mini-open wereld sandbox op. Daarin moet je vijf objectieven scoren en eventueel wat bonus uitdagingen en optionele taken volbrengen. Je krijgt daarbij een vrij grote vrijheid in de volgorde waarin je dat doet, de routes die je kiest en de tactiek die je volgt (en soms gedwongen zal mogen aanpassen). Het verhaal waarin die missies kaderen mag je negeren. Je bent een professionele killer die in opdracht van zijn ‘handler’ shit saboteert, informatie steelt en high priority targets uit de vergelijking haalt. Je doelwitten verdienen die extra ventilatie in hun kop of acute loodvergiftiging absoluut, maar is je opdrachtgever wel zo zuiver op de graat? Het voelt alsof er oorspronkelijk een groter, dieper verhaal in zat, maar dat dit op de montagevloer sneuvelde.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Ambities teruggeschroefd?

Dat gevoel heb ik eigenlijk over de hele game. In de tutorial test je een half dozijn experimentele munitievarianten uit maar tijdens mijn hele avontuur gebruikte ik er daar geen een van. De game telt een best indrukwekkend arsenaal aan vrij te spelen snipers, alternatieve wapens, pistolen, granaten en gadgets, maar ook die lijken voor een grotere, langere game bedoeld. Net zoals de op papier interessante progressie van je vaardigheden, gadgets, outfit en personage. Die kunnen een bepaalde speelstijl ondersteunen, maar zijn grotendeels overbodig. Zo kan je night vision ontgrendelen, terwijl misschien 10 minuten van de game zich in een halfduistere hangar afspelen. Dat alles wijst erop dat de ambities van de game naar release toe teruggeschroefd werden. Of we mogen ons aan een shitload aan DLC en misschien zelfs alsnog aan een coop of multiplayer verwachten.

Sniper Ghost Warrior Contracts

485m headshot!

Dat alles staat de uiterst genietbare stealth-sniper-beleving op het terrein gelukkig niet in de weg. Toch niet als je voor de voor de medium of hard difficulty kiest. Dat terrein is overigens bloedmooi weergegeven, telt genoeg hoogteverschillen, lange zichtlijnen, alternatieve routes en variatie om het de 12 à 16 uur boeiend te houden. Je kiest je route naar je volgende objectief, sluipt daarbij om vijandelijke patrouilles heen of schakelt ze uit, pikt onderweg eventueel nog een bounty of andere optionele uitdaging mee en zoekt dan een goede overzichtspositie. Met je verrekijker en/of drone begin je dan vijanden te taggen om hun positie en vooral hun afstand in kaart te brengen. Dan kies je zo strategisch mogelijk je eerstvolgende slachtoffer, stelt de afstand op je telescoopvizier bij, houdt rekening met de wind en haalt de trekker over. Next! Vijandelijke snipers en spotters hebben voorrang, maar belangrijker nog is dat je de oppositie zo uitdunt, dat ze zo lang mogelijk onwetend blijven over jouw aanwezigheid. Is je positie verraden, dan moet je een – liefst vooraf gekozen – nieuw plekje opzoeken.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Zoals geadverteerd

Op een niet altijd overtuigende AI, soms meedogenloos of dom geplaatste checkpoints en een irritant geklooi met bipods (doe jezelf een plezier en laat dat accessoire in de etalage staan) na, doet Sniper Ghost Warrior Contracts wat het moet doen. Zelfs voor wie er de eerste keer op de taaiste moeilijkheidsgraad helemaal doorheen ging en daarbij echt alle secondaire objectieven afgraasde, zit er nog wat herspeelbaarheid in het kiezen van een andere tactiek of infiltratieroute. De sniper-liefhebber krijgt hier dus misschien geen viersterrenmaaltijd maar hij gaat met een voldaan bevredigd gevoel van tafel, heeft daar geen full price voor neergeteld… en er is altijd die hoop op een toetje of twee, drie achteraf.

Sniper Ghost Warrior Contracts

SCORE: 72
Hoewel ik me niet aan de indruk kan ontdoen dat de game qua scope en diepgang teruggeschroefd werd, is wat overblijft een oerdegelijke single player beleving voor de liefhebber van de langeafstandskill.