Sniper Elite 3 - Review

Sniper Elite 3 - Review 2014-07-30T12:05:00
Ze noemen Tjeerd ook wel 'Deadeye T', of, de broer van Wesley Snipes, of ze kennen hem als de man die sluipend Schutters bier drinkt. Het enige dat wij weten is dat hij heel enthousiast was toen hij Sniper Elite 3 mocht reviewen.

Sniper games vinden altijd gretig aftrek, ook al zijn ze over het algemeen allesbehalve ijzersterke games. De Sniper Elite serie is daar ook een voorbeeld van; het is vermakelijk, maar verliest de essentie van een sluipschutter-zijn af en toe uit het oog. Ontwikkelaar Rebellion wilde het anders doen bij Sniper Elite 3 en voegde de ingrediënten toe die de serie al sinds het begin nodig had: een werkend stealth systeem en sandbox-missies (ja hoor!) waarbij je kunt gaan, liggen en staan waar je wilt.

Althans, waar de game het toelaat, want water is een no-go, net als zwerfkeien van een halve turf hoog die in de weg liggen. Geen spelbreker, maar af en toe wel een klein irritatiepuntje. De omgeving kan sowieso een spelbreker zijn, want grassprieten en struikjes zijn helaas onpenetreerbaar.

Sniper Elite 1

Karl Fairburne de huishoudster

Het verhaal is zoals gebruikelijk weinig soeps, je speelt weer met de identiteitsloze spierenman Karl Fairburne, je weet wel, zo eentje die met een zware stem oneliners spuwt. Karl houdt huis achter de linies van het Nazi Afrikakorps waar hij de plannen van een geflipte Nazi-officier moet dwarsbomen. Het betekent dat je je huishoudtaken grotendeels in de woestijn moet uitvoeren. En dat is grappig, want je zou dit dus een sandbox-sniper kunnen noemen. Ha. Ha.

Sniper Elite 3 maakt goed gebruik van die omgeving, want die is groots, uitgestrekt en zit vol met sluiproutes en gebouwen waar je je in kunt verschuilen. De acht missies die de game telt, zijn uitgebreid, behoorlijk lang en geven je volledige vrijheid van route en aanpak. En dat is een verademing, zeker vergeleken met de beperkingen van de voorgangers èn concurrenten.

Sniper Elite 3 b

Een Nazi heeft ook ballen

Het snipen werkt als een tiet, je kunt van tevoren je vijanden taggen met de verrekijker -en da’s zeker geen overbodige luxe- en ze vervolgens uit alle hoeken en standen het vuur aan de schenen leggen. Of aan de longen, nieren, het hart, hersenen, of de ballen (er is serieus een achievement om vanaf meer dan 120 meter een Nazi in zijn ballen te schieten). Dat kun je het makkelijkste doen door middel van focus, in feite je adem inhouden waardoor de tijd vertraagd en je een indicatie krijgt waar de kogel terecht zal komen. Het leuke is dat je gebruik kunt maken van geluiden in de omgeving, als ergens een aggregraat loopt te knetteren en jij vuurt daarnaast net een schot, zullen de Nazi Schweinen niets door hebben dat jij het hoofd van Franz van een extra gaatje hebt voorzien.

Sniper Elite 3 c

Het meest kenmerkende van Sniper Elite 3 is de killcam, die is zó botknarsend bruut, lomp en stiekem een beetje verslavend. Bijna elk killshot die je maakt (en dat zijn er in de campagne zo’n 600) krijg je, of kun je, een killcam krijgen, een Mortal Kombateske X-Ray killcam wel te verstaan. Met een bijna misselijk detail zie je hoe elk bot en elk orgaan openspat, kapotgereten wordt, uiteenbarst en helemaal naar de tering gaat. Het maakt geheid een emotie bij je los, welke dan ook, en waarschijnlijk weet je dan ook of je eigenlijk achter slot en grendel hoort te zitten. Het gaf mij in ieder geval een gevoel dat ik een ongelofelijke bad ass motherfucker was. Als ik een van de Nazi’s was geweest die zo genadeloos de hersens van zijn maat in zijn gezicht krijgt nadat zijn hoofd net een centimeter boven een kratje uitkwam, had ik mijn hele darminhoud spontaan laten lopen. Rebellion heeft ook een killcam voor voertuigen gemaakt en zadelt je soms met een bossfight op met een tank. Een tank ja. Zo zakverslappend dat ik nu al twee dagen met m’n zak over de grond sleep.

Het hangt van de moeilijkheidsgraad af in hoeverre je hulp krijgt bij het snipen, zo hoef je in de eerste drie geen rekening te houden met wind en bij de moeilijkste heb je geen focus. Je moet te alle tijden rekening houden met je hartslag, want als die boven de 80 slagen per minuut komt, kun je je adem niet inhouden en is Günther of Dieter de lachende derde. Ik vind het jammer dat wind of afstand eigenlijk geen enkele impact heeft op het richten, feitelijk is de rode focus-indicator gewoon je vizier, omdat de pace redelijk laag ligt in deze game en je bijna altijd wel tijd hebt om te focussen.

Sniper elite 3 g

Alles op stealthen

Die relatief lage snelheid komt door het stealth systeem, dat ervoor zorgt dat je je acties voorzichtig moet plannen en voortdurend in beweging moet zijn. Op het moment dat je een Nazi neerlegt, zijn z’n kompanen namelijk alert, maar hebben nog geen idee waar je precies zit. Dan zoeken ze dekking en wachten tot je weer schiet, zodat ze kunnen ontdekken waar je zit en op je gaan schieten. Als je dan nog eens schiet, gaan ze je gunblazing flanken en als je dan geen goede plek hebt, ga je er zeker aan.

Sniper Elite 3 e

Het is dus zaak om te verplaatsen, zodat ze het idee krijgen dat je een spookje bent (de Nazi’s noemen je daarom ook liefkozend de Desert Ghost). Het systeem werkt prima, want de stealth zegeviert en je kunt in principe overal naartoe om te schuilen, vluchten en om weer aan te leggen voor een killshot. Maar als je voor de zoveelste keer na één of twee schoten moet verplaatsen omdat je anders een kogelregen in je bek krijgt, kan het een beetje eentonig worden. Daarnaast ziet het er een beetje debiel uit, vijf Nazi’s die achter een kistje schuilen omdat er naast hen een buddy bruut door zijn kop is geschoten, maar na een cooldown-periode gewoon weer opstaan en weglopen alsof er niets aan de hand is. Daardoor kunnen sommige missies af en toe saai en langdraderig zijn, doordat je telkens weer op een cooldown periode moet wachten.

Sniper Elite 3 f

Graphics

Ik heb Sniper Elite 3 gespeeld en uitgespeeld in ongeveer 9 uur op de PC. Ik speelde op Ultra en dat beviel me prima, de omgevingen hebben af en toe een blurry kantje, maar het kan prima door de beugel. Soms zijn ze zelfs best aantrekkelijk om in te vertoeven, je kunt super ver kijken en af en toe ziet het er zelfs adembenemend uit door de lichtinval gecombineerd met de natuur. Ik kon helaas de multiplayer nog niet spelen voor de review, maar er zijn ontzettend veel gamemodes in gestopt, inclusief co-op! Alle screens die je in dit artikel ziet, zijn door mij ingame gemaakt.

(Tjeerd heeft deze game gespeeld op de PC.)

SCORE: 75
Sniper Elite 3 is door de vette sniper actie, de vrije manier waarop je door missies heen kunt gaan en de grotere nadruk op stealth een vermakelijke en bijna erg goede game. Maar hij kan soms wat repetitief, saai en langdraderig zijn, waardoor dit geen supertopper is, maar gewoon een prima game voor fans van tactische actie.