Sleeping Dogs review 

Sleeping Dogs review 2017-03-03T11:58:52
Wouter is een hondenliefhebber, houdt van slapen, vindt sandbox games fantastisch en is in Hong Kong geweest. Hij is dus de ideale man voor Sleeping Dogs! Daarom laten we een onpartijdige Jan de game reviewen, want dat is wel zo eerlijk… Nee natuurlijk niet, ching-wah tsao duh liou mahng! 
Over rijen in wit gestoken, mompelende Elvissen heenrijden. Helikopters uppercuts geven. Over steeds hogere gebouwen springen omdat je groene bolletjes verzamelt. Met een quad van een heuvel springen en geraakt worden door een langsscherend vliegtuig. Een straaljager op een gebouw afsturen, net op tijd ejecten en daarmee het hele bouwwerk laten instorten. Van je eigen, tientallen meters hoge, paarse wolkenkrabber-HQ afspringen, je parachute openklappen om op een wolk roze rook te landen. Sjongejonge, wat hebben we toch al een awesome shit gedaan in sandbox games! 
 
En het mooie is dat we daar weer iets nieuws aan kunnen toevoegen nu Sleeping Dogs in the hizzle is: Een vijand vastgrijpen, hem meeslepen naar een jankende cirkelzaag en z’n gezicht tegen het 3600 ronden per minuut draaiende staal duwen. Fuck yeah!
 
Master Wei
Maar dat is niet het enige nieuwe dat Sleeping Dogs naar de open world table brengt, want dit is misschien wel de meest volgepropte free roamer sinds Saints Row III. Aan het begin van de game ben je vooral aan het knokken, omdat ‘schietgerei zeldzaam is in Hong Kong’ (aha, vandaar dat Jackie Chan mensen altijd te lijf gaat met stoelen en tafels in plaats van met een 9mm.), maar langzamerhand opent zich een wereld aan mogelijkheden voor je aarskickende voeten. 
 
Wil je de dikke auto hebben van die gast die voor je rijdt? Geen probleem: steek je Chinese aars uit je autoportier, druk op de juiste knop op het moment dat het pijltje op het vehikel groen wordt en KAAP die shit! Wil je bullet time? Makkie: glij met een soepele beweging over de cover waar je achter schuilt heen, richt je wapen en neem rustig je vertraagde tijd om gaten te boren in meerdere schedels. 
 
Jij bent Wei Shen de Moordmachine en er is geen Mattias Nilsson of Niko Bellic awesome genoeg om jou zelfs maar te kunnen áánraken!
 
 
Stroeve troep?
Sleeping Dogs injecteert een enorme lading lol in je adrenaline rondpompende aderen. Het racen is leuker dan ik tijdens previews dacht: niet mondhoekenscheurend frustrerend moeilijk maar ook niet zo makkelijk dat je na twee seconden in de race al eerste ligt. De headshots tijdens de shootouts zijn bloederig bevredigend en de knalfuifjes duren meestal nét kort genoeg om je aandacht vast te houden. 
 
De mêlee combat is het hoogtepunt van de verschillende gameplay-elementen: bruut, ultragewelddadig en je kunt een redelijke hoeveelheid moves unlocken zodat geboeid blijven geen probleem hoeft te zijn.
 
Helaas is de besturing een kleine domper op de dikke pret. De wagens blijven aan de weg plakken alsof het hun highschool girlfriend is, de manier waarop je de counters moet timen vind ik niet helemaal natuurlijk aanvoelen (het systeem werkt in de basis net zoals in Arkham City/Asylum, alleen kan je de counterknop niet indrukken gedurende de hele move van je tegenstander; de timing moet veel preciezer zijn omdat er maar één animatie per countermove is) en de knoppen tijdens de schietsequenties hebben een lay-out die je nog nooit eerder in een sandbox game of shooter gezien hebt. De eigenwijze etters! Stroefheid is troef dus, maar gelukkig is het niet onmogelijk om er aan te wennen. 
 
Bijwerkingen
Er is echter ook iets waar het moeilijker aan wennen is. Zodra je een beetje een rappe auto onder je reet krijgt en je het ‘gaspedaal‘ stevig intrapt, word je overvallen door een zweem van duizeligheid. Het Hong Kong van Sleepings Dogs - hoewel vol details en kleuren - was al niet de meest scherpomlijnde stad in het game-universum, maar zodra het met een gangetje van tachtig langskomt, ziet het eruit als een schermverscheurend, drassig, expressionistisch schilderij ondertekend door ‘blinde chimpansee’. 
 
Nee, Sleeping Dogs is een typisch gevalletje van een concessiemaker, zoals Saints Row 2 en III en Mercenaries dat ook waren: wil je lol, dan krijg je fuglyness er gratis bij. Het gaat zelfs nog een niveautje lager dan GTA IV op grafisch gebied en mocht je ook maar een lichte vorm van epilepsie hebben, dan garandeer ik je een stevige aanval van kwijlende spasmes nog voor je de eerste missie hebt geklaard. Maar hey, welke Shallow Hal houdt er nou van open world games?
 
Kung Fun
Een gemiddelde (verhaal)missie in Sleeping Dogs kan bestaan uit een achtervolging te voet of in de auto, gevolgd door een knalharde mêlee battle of twee, een gunfight tussendoor waarbij eventueel een explosie het beeld vult, waarna je tot slot, als beloning, meestal een upgrade mag kiezen voor de beste Wei Shen. Jawel, je kunt je elke keer verheugen op een mini-Hong Kong actiefilm, met de toegevoegde waarde van interactiviteit. 
 
 
Tussen de missies door vind je een fijne verzameling onderhoudende side-missions compleet met een verrassende hoeveelheid, leuke minigames, genoeg mogelijkheden om je appartementen en jezelf te customizen, veel voertuigen om aan te schaffen en belonende collectibles om op te sporen. Sleeping Dogs is gearriveerd en als Rockstar slim is, dan spitst het even flink de oren, want dit is een lesje ‘hoe creëer je lol’ op Kung Fu Master-niveau. 

Conclusie 

SCORE: 85
Ruime variatie tussen en binnen de missies, heerlijk veel upgrades en challenges, spektakel waar John Woo kippenvel van zou krijgen en dat alles binnen een boeiende sandbox stad. Sleeping Dogs is, afgezien van de fuglyness en aanvankelijk stroeve besturing, open world fun in z’n meest ongefilterde, zuivere vorm.
Ruime variatie tussen en binnen de missies, heerlijk veel upgrades en challenges, spektakel waar John Woo kippenvel van zou krijgen en dat alles binnen een boeiende sandbox stad. Sleeping Dogs is, afgezien van de fuglyness en aanvankelijk stroeve besturing, open world fun in z’n meest ongefilterde, zuivere vorm.

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord