Skylanders: Trap Team - Review

Skylanders: Trap Team - Review 2014-10-06T17:24:10
De gemiddelde PU.nl bezoeker zal Skylanders niet torenhoog op zijn Sinterklaaslijstje hebben staan, als de figurines-videogame hybride er ├╝berhaupt al op prijkt. Toch is het vierde deel de beste uit de reeks, aldus poppetjes-verzamelaar Jan.

Je kunt vinden van Skylanders wat je wilt maar Toys for Bob leverde 4 jaar geleden eigenhandig een nieuw genre af. Het toys-naar-games-principe is inmiddels overgenomen door Disney (Disney Infinity), Nintendo (Amiibo’s) en Rovio (Telepods) en dat zullen vast niet de laatste partijen zijn die aan de haal gaan met het principe van Skylanders. Ondertussen draaien de machines in China overuren want de Skylanders poppetjes staan klaar om de wereldwijde winkels te bezetten met honderden hebbedingetjes. En het mooie is, de game die al deze nieuwe toys begeleidt is ook nog eens zeer ok. Wat zeg ik, meer dan ok!

Spingerig jochie

Trap Team is het vierde deel op rij en net als je denkt dat de makers niets nieuws meer kunnen verzinnen, flikken ze het toch. Voor onwetende lieden die even bijgepraat moeten worden; het basisprincipe van Skylanders was én is even simpel als briljant. Spelers plaatsen fysieke Skylander-figuurtjes op een speciaal plateau (de portal) en vervolgens verschijnt het bewuste poppetje als speelbaar spelpersonage in het bijbehorend computerspel. Door het fysieke poppetje van de portal af te halen en een ander Skylander-poppetje erop te zetten, wisselen spelers van personage. Zo krijg je steeds andere wezens met andere krachten en wapens onder je knoppen. Het spel spreekt vooral jongere kids aan, en ouders mogen keer op keer de portemonnee trekken voor aanvullende poppetjes die gedurende het jaar steeds worden uitgebracht. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik me er nu ook al vier jaar op rij prima mee vermaak. En ik kan me voorstellen dat er meerdere oudere-gamers-met-een-springerig-jochie-in-zich-verscholen rondlopen op deze aardkloot.

Trap Team

Traptanium

Trap Team introduceert dit jaar een kruiwagen vol nieuwe Skylander figuurtjes maar de crux is deze keer dat je schurken in het spel kunt vangen. Als de speler over de juiste kristallen beschikt, kun je deze in het plateau steken om de schurk in kwestie te vangen. Dan hoor je, via een microfoontje in de nieuwe Traptanium Portal, de schurk paniekerig schreeuwen dat hij uit zijn gevangenis wil. Als je in de game een belangrijke baddie verslaat prik je  vervolgens de juiste elemental kristal in de portal, turn je de slechterik en beschik je ingame over het wezen die vervolgens aan jouw kant vecht. Een beetje leentje buur gespeeld bij Pokémon maar wel leuk en handig. De baddies zijn namelijk behoorlijk sterk en hebben bovendien flink wat eigen mini/zij-opdrachten in het spel die je alleen met hen kunt spelen. Het grappig (en ergens rare) is dat de bad guys die je virtueel vangt – je hoort hun stem wel uit de gevangenis en je ziet ze natuurlijk in je scherm – meer persoonlijkheid hebben dan de Trap Masters en de nieuwe Skylanders zelf. En dat komt omdat er heel veel te verzamelen Skylanders zijn, en die hebben nagenoeg geen tekst en alleen een basic storyline.  De bad guys kun je overigens maar tijdelijk inzetten, totdat hun energiebalkje op is. Dan switch je gewoon weer terug naar de Skylander die op de portal staat en kan de baddie-turned-good-guy weer even op aarde komen.

Trap Team

Kristalletjes scoren

Bij de starterspack komt een Trap Master, een gewone Skylander en twee Trap Kristallen, een Water- en een Life-Kristal. Wil je alle baddies in de game kunnen vangen (je kunt ze allemaal gewoon verslaan uiteraard)  dan zal je dus meerdere kristallen moeten aanschaffen in de categorie Fire, Magic, Undead, Air enzovoorts. Sowieso word je de hele tijd er aan herinnert dat je nog lang niet alles hebt want de poorten, sub-werelden en gebieden zijn soms afgesloten voor bepaalde Skylanders die gekoppeld zijn aan de elementen. Dat was al zo in de vorige Skylander games en dat is nu ook zo met het vangen van de baddies. Gelukkig kun je wel gewoon je oude Skylanders allemaal gebruiken van de vorige drie games als het gaat om elemental gebieden. Sommige baddies zijn echter zo cool dat je die wilt vangen en dus op je fietsje naar de speelgoedwinkel spurt om een paar kristalletjes te scoren. Dan zie je meteen de muur aan nieuwe Skylanders en Trap Masters en de een ziet er nog cooler uit dan de ander. Met name de Trap Masters zien er fantastisch uit met stuk voor stuk een doorschijnend, gekleurd glasachtig ogend wapen. Gewoon al leuk om alleen maar neer te zetten. En alsof al de aanvullende zaken al niet duur genoeg zijn, komen Activision en Toys for Bob ook nog met Mini’s. Dit kleine varianten van bestaande oudere Skylanders en die zijn te cute voor woorden! Ze komen in duo’s en je betaalt dus al snel weer de nodige eurootjes maar goed, je hoeft ze natuurlijk niet aan te schaffen.

Trap Team

Shrek-achtig

De basic story mode speel je uit tussen de 8 en 10 uur maar dan heb je lang niet alle zijmissies gedaan.  Bovendien is er een nieuwe Kaos  Doom Challenge Mode (een opvallend vermakelijke tower defense game), een dom maar verslavend ritmespelletje, kent de game zelf de nodige minigames (Skystones is terug nu als Skystones Smash!) en is de Skylanders Academy een behoorlijk grote HUB-wereld waar ook van alles en nog wat te doen is. De game oogt bovendien mooier dan ooit met volle kleuren, fantastische tussenfilmpjes, levendige ingame werelden en strakke, zij het soms volledig van de pot gerukte vormgeving. Een soort luilekkerland on acid maar het past allemaal in het bonte universum van Skylanders. Wat ook meehelpt is het script dat opvallend leuk is voor jong én oud. Vooral als je de game in het Engels speelt word je getrakteerd op heel wat leuke woordgrapjes en inside jokes die je kleine broertje of neefje misschien niet snapt maar jij wel. Serieus, geloof het of niet, ook al is het verhaaltje zo dun als flintertje, het script en de teksten zijn scherp en grappig geschreven. Bij vlagen Shrek-achtig funny.

Trap Team

Vervelende Flynn

Valt er dan niks op aan te merken op Trap Team? Oh jawel. Die Flynn, die piloot die zichzelf zo knap, slim, leuk, aardig, charmant en goed vindt… komt me de neus uit. De grappen rondom Flynn zijn nu wel opgedroogd. En ja, ik vind het ergens jammer dat juist de iconische schurken niet als te verzamelen poppetjes beschikbaar komen. Daarnaast vind ik de Trap Masters en de mini’s fantastisch maar sommige gewone, nieuwe Skylanders een beetje inwisselbaar. Er lijkt soms een lijn te ontbreken in het design. Anders gezegd, de designs van de reguliere Skylander poppetjes heeft soms een ietwat lukraak karakter.

Skylanders: Trap Team is niet de game die jou gaat overhalen om deze toys-meets-videogame hybride alsnog in huis te gaan halen. Maar als je Skylanders altijd al bovengemiddeld  ‘trok’, dan is dit simpelweg een hele leuke, grappige game geworden waarvan de Trap Master poppetjes als ware pronkstukken op je bureau zullen prijken.

Je moet dit zien als een kidsgame door de ogen van een kleine Jan en dan kun je niet anders dan zien dat dit het leukste, mooiste, grappigste en meest veelzijdig deel uit de serie is.