Skylanders: Spyro's Adventure

Skylanders: Spyro's Adventure 2012-09-17T13:00:38
Jullie zijn vermoedelijk wel op de hoogte van Jeroen zijn Transformers-verslaving en de daarmee samenhangende geldverslindende verzameldrang naar speelgoedpoppetjes. Nou, die gast kan z’n lol op in Skylanders, de game die plastic figuurtjes tot leven wekt!

Toen ik maanden geleden hoorde dat Activision een nieuwe videogame ging lanceren waarin je speelgoedpoppetjes tot leven kon wekken, was ik natuurlijk enorm benieuwd waartoe dat zou leiden. En nu ik er daadwerkelijk mee heb kunnen spelen, heeft mijn nieuwsgierigheid plaatsgemaakt voor enthousiasme!

Duivels
In Skylanders beleef je met diverse figuurtjes een avontuur. Het verhaal doet er verder niet echt toe dus daar hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken. Het spel bestaat in feite uit een aaneenschakeling van levels waarin je vrij simpele opdrachten moet voltooien en vooral veel vijanden moet verslaan. Iets dat erg goed in beeld wordt gebracht en voorzien is van schattige animaties. Als speler ben jij een poortwachter die de Skylanders (de helden) naar de spelwereld moet brengen. Dat doe je door één van je poppetjes (het starterspakket van 70 euro geeft je er drie) op de portaal te zetten… en hops de held is speelbaar.

Skylanders kún je uitspelen met de drie bijgeleverde figuurtjes, maar Activision is wel zo slim om je er continu aan te herinneren dat er nog veel meer figuurtjes (allen behorend tot een andere groep: water, vuur etc.) beschikbaar zijn. Dat doen ze bijvoorbeeld door bepaalde geheime gebieden alleen toegankelijk te maken voor een bepaalde groep helden, die jij natuurlijk niet in je bezit hebt. Of je vindt een attribuut waarmee je een move vrijspeelt… voor een figuurtje dat je niet hebt, terwijl je ook nog eens een verleidelijk filmpje krijgt te zien van dat figuurtje.

Kortom, Skylanders is een duivels commercieel project vermomd als lieflijk avonturenspelletje.

Non Nonsens
Maar dat zakenmodel werkt. Je zou het kunnen beschouwen als downloadable content, want ieder figuurtje dat je in real life aanschaft, is een nieuwe held in de game die je naar hartenlust kunt levelen (lvl cap van 10), aankleden (met verschillende hoofddeksels inclusief stats) en voorzien van nieuwe aanvallen. Ook kun je jouw figuurtje meenemen naar een vriend en met hem verder spelen, terwijl al je geld, hoofddeksels en moves opgeslagen worden.

In ieder geval komt de game goed tot zijn recht wanneer je met twee man co-op gaat spelen, vooral als de game tegen het einde loopt. Dan verandert het ietwat simpele spelletje in een soms wat oneerlijke game en heb je alle hulp nodig. Naast de figuurtjes, die je voor 7 euro p/s aanschaft, kun je ook nog nieuwe en geheime gebieden aanschaffen voor 20 euro, maar dan krijg je er ook nog een figuurtje en wat extra attributen bij cadeau. Nou ja, cadeau, het zal Activision geen windeieren leggen, en ik heb er weer een nieuwe dure hobby bij….

Conclusie Jeroen:
Skylanders is een vermakelijk avontuur waarbij het levelen, door de toevoeging van een (simpele) skilltree, absoluut verslavend kan werken. Nu nog een tv-serie (de comic is er al) en het plaatje is compleet.